Gå til innhold

[Løst] Bankkort - hva skjer når man blir 18?

wacz

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 17 år, og fyller 18 om en måneds tid. Jeg lurer på hva som da skjer med mitt nåværende bankkort etter at jeg har fylt. Nå har jeg VISA Electron fra Postbanken, og Postbanken Leve Ung (https://www.postbanken.no/no/leve/leve/leve_ung/). Men alle over 18 år har ordinært VISA bankkort, med et nummer på framsiden av kortet. Hvordan er det vanlig at dette blir anskaffet når man blir 18? Får jeg automatisk tilsendt et nytt bankkort, eller må jeg "søke" om dette selv. Og hvor lang tid tar det om det skjer automatisk?

Og en ting til: Kan man bruke VISA bankkort (som i et kort man kan bruke i en minibank og som er tilknyttet til en konto med penger på) til å betale på internett slik man kan med kredittkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

De aller fleste banker gir kun VISA electron til 13-18-åringer. Fra 18 kan du (med Postbanken) bytte til Postbanken leve Student, som du kan ha fra du er 18 år, og i 5 år. Du må vise studiebevis for å opprette / endre til denne kontotypen. Du får VISA-kort i 5 år uten årsgebyr, og kan også få MasterCard etter kredittvurdering. Dersom du ikke er student, kan du vurdere ungdomsprogrammene til de andre bankene også. De fleste har gode beskrivelser av fordelene på sine nettsider. Ulempene må du lete litt mer for å finne (surprise), men dette kan være gebyr for å ta ut penger i andre bankers minibanker (noe Postbanken leve IKKE har).

Lenke til kommentar

Og en ting til: Kan man bruke VISA bankkort (som i et kort man kan bruke i en minibank og som er tilknyttet til en konto med penger på) til å betale på internett slik man kan med kredittkort?

Vanlige debetkort går fint an å betale med på nett. Så lenge de har 16 siffers kortkode og 3 siffers kontrollnr (CVV2) så trenger du ikke mer. Alle vanlige Visa debet-kort har det, men det er få Electron-kort som har det. F.eks Nordeas Electron-kort er et unntak, det kan brukes på nett.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vanlige debetkort går fint an å betale med på nett. Så lenge de har 16 siffers kortkode og 3 siffers kontrollnr (CVV2) så trenger du ikke mer. Alle vanlige Visa debet-kort har det, men det er få Electron-kort som har det. F.eks Nordeas Electron-kort er et unntak, det kan brukes på nett.

Ja, en venn av meg har et slikt kort fra Nordea. (jeg misunner ham)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...