norwood Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Hei godtfolk! Jeg har behov for en ny PC som hovedsaklig (men ikke utelukkende) kommer til å bli brukt til spill. Behovet ligger igrunn ikke i å ha det nyeste av det nyeste, men jeg ønsker heller ikke å kjøpe noe som har "gått ut på dato". Etter flere uker med selvstudium og tråling av "Kjøp og selg"-forumet har jeg kommet fram til følgende liste med PC-komponenter: Fractal Design R3 Noctua NH-D14 Sapphire Radeon HD5870 Vapor-X 1GB GDDR5 Intel X25-M 2,5" 80GB SSD AMD Phenom II X4 955 Black Edition Corsair HX 750W ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3 Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9 Samsung Spinpoint F3 1TB SATA2 Jeg har litt å gå på ift. budsjettet, selv om jeg i utgangspunktet vil gjøre et økonomisk lurt kjøp. Det jeg derimot lurer på er følgende: - Er AMD 955/965 BE en for svak CPU? Jeg sitter med følelsen av at denne supre prosessoren begynner å bli utdatert for nykjøpende. Hadde eksempelvis 6-kjerners AMD 1090T eller i7 930 vært et bedre valg? - 5870 Ser tilsynelatende ut som et dyrt valg, men ut ifra ymse benchmarks på interweben å bedømme så er dette et strengt tatt bedre valg enn f.eks. 5850. Tips om valg av type 5870-kort er noe jeg tar imot med glede. Setter pris på øvrige kommentarer og evt. forslag! Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Heihei! Det her ser i bunn og grunn ut til å være et svært solid oppsett. Det meste er gjort veldig riktig, og Sapphire Radeon 5870 Vapor X er et svært godt kort. Skulle jeg kjøpt et 5870 i dag ville det blitt Vapor X eller Asus V2 "Voltage Tweak" som du kan klokke, og har et godt design med en god kjøler den også. Klart at et i7 oppsett ville vært bedre, men da må du plutselig ut med en tusenlapp ekstra og vel så det, og en kan jo stille seg spørsmålet om det er verdt det. Personlig er jeg blitt glad i X6'en til AMD oppsettene. Det kommer litt ann på bruksområdet ditt. De eneste jeg har mine tvil om er rammet du har satt opp. Det var jo ikke spesielt raskt da... Jeg kunne anbefalt deg å tatt en titt på Mushkin Redline 1600 Mhz CL6 Jeg vil også si at selv om det er enn 100 lapp dyrere enn de fleste andre 4GB kittene, så er det totalt verdt det. OCZ Platnium4GB 1600 Mhz CL7-7-7-24 er også noe å titte på. De kan du få hos netshop for 890kr. Du vil ikke trenge mer enn 4GB nå, så kjøp noe kvalitetsram som denne. Når du i fremdtiden da evt. oppgraderer så har du litt å gå på. Ang. CPU kan du ta en titt her. http://www.overclockersclub.com/reviews/amd_phenom2_x6_1090t/17.htm Ta en titt på testene. Når grafikken/oppløsninger blir høyere jevnes CPU performance veldig ut, men 1090T OC gjør det gjennomgående svært bra. Du vil forøvrig ikke trenge noe så stort som Noctua NH-D14 for å kjøle en AMD CPU. Leste at Guru of 3d fikk 1090 100% stabil på 4,1GHz på en billig kjøler som OCZ Vendetta. Jeg ville kanskje sett på lillebroren til D14? Endret 17. august 2010 av Maccan Lenke til kommentar
norwood Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Takk for en strålende respons, akkurat hva jeg hadde håpet på! Litt usikker på hva jeg tenkte når jeg valgte de RAM-brikkene. Jeg følger rådet ditt og setter lit til at et Redlinebrikkene gjør susen, selv om det suger å måtte bestille fra en annen nettbutikk. Bytter også til 1090T i oppsettet takket være den overbevisende reviewen. Jeg beholder dog Noctua D14 framfor en mindre variant. Eneste ulempene jeg kan se ved en stor kjøler er pris og plass/gjennomstrømning i kabinettet og begge disse faktorene er neglisjerbare i mine øyne. Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Knalloppsett det der,bedre blir det ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå