Kridal Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Hei! Jeg kjøpte ny laptop i slutten av juni og har veldig lyst til å heve kjøpet. Har vært på reperasjon to ganger alt. Første gang for at dekselet ikke satt ordentlig på og tastaturet var løst, andre gang for klikking/knitring på harddisken og fortsatt svakheter i dekselet. Nå må den eventuelt inn igjen da den henger seg hele tiden (den nye harddisken altså). Så lurer på hvilke rettigheter jeg har som kjøper. Er vel noe sånn at man har to forsøk på å reparere en feil på laptop før jeg kan heve kjøpet? Gjelder dette bare tekniske ting som harddiskfeil osv, eller kan det gjelde svakt deksel og lignende? Lite gira på å levere inn laptopen for 3. gang! Lenke til kommentar
kehax Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Selger har rett til to avhjelpsforsøk på samme feil. Med andre ord så kan du kreve heving av kjøp tredje gang du sender den inn for samme feil. I ditt tilfelle tviler jeg at du får heve kjøpet. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Hvilket merke og modell? Greit å vite sånt...tipper Acer. Lenke til kommentar
odds0ck Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Selger har rett til to avhjelpsforsøk på samme feil. Med andre ord så kan du kreve heving av kjøp tredje gang du sender den inn for samme feil. I ditt tilfelle tviler jeg at du får heve kjøpet. Mener du også har rett til å heve kjøpet fjerde gang du sender den inn (da uten krav om at det må være for samme feil). Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Nei, du har ikkje krav på å heve kjøpet ved fjerde avhjelpsforsøk. Det er vanleg praksis på enkelte verkstader å bytte produktet (evt. tilby heving) ved 4. feil på same produkt, men det er ikkje noko du har krav på, og er fullstendig opp til verkstaden å velje. Lenke til kommentar
DandyAndy Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Vis innleggkehax skrev 17. august 2010 - 12:36:Selger har rett til to avhjelpsforsøk på samme feil. Med andre ord så kan du kreve heving av kjøp tredje gang du sender den inn for samme feil. I ditt tilfelle tviler jeg at du får heve kjøpet. Mener du også har rett til å heve kjøpet fjerde gang du sender den inn (da uten krav om at det må være for samme feil). Man har ikke hjemmel i Forbrukerskjøpsloven til å kreve dette oddsock, med mindre man kan vise til samme feil tre ganger. Nei, du har ikkje krav på å heve kjøpet ved fjerde avhjelpsforsøk. Det er vanleg praksis på enkelte verkstader å bytte produktet (evt. tilby heving) ved 4. feil på same produkt, men det er ikkje noko du har krav på, og er fullstendig opp til verkstaden å velje. Dette stemmer ikke enixitan. Hvor setter du forbrukeren oppi alt dette? For meg virker det, slik du legger det frem, at forbruker i utgangspunktet ikke har noen rettigheter i det hele tatt (for å sette det litt på spissen). Kehax har helt rett i det han skriver - viser forøvrig til Forbrukerskjøpsloven kapittel 6: Forbrukerens krav som følge av mangler ved salgsgjenstanden: 30. Gjennomføring av avhjelp (...) Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. (...) § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Endret 19. august 2010 av DandyAndy Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Eg har da aldri påstått at kehax tek feil. Eg har ikkje kommentert innlegget hans i det heile tatt. Om du faktisk prøvar å lese innlegget mitt vil du sjå at det er retta mot oddsocks innlegg, rett over meg. Eg siterar ikkje eit innlegg eg svarar på dersom innlegget mitt kjem rett under (med unntak der det passar seg, t.d. peike på ulike delar av innlegget), då det brukar unødvendig skjermareal. Endret 19. august 2010 av enixitan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå