jmi Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Vi sliter med at våre ellers utmerkede multifunksjonsprintere (fra en ledende leverandør jeg ikke skal navngi foreløpig) opplever stadige papirstopp - spesielt om sommeren i fuktig, varmt vær. Når papiret faktisk kommer ut bøyer det seg, og vi kan kjenne at det er "rått" i papirskuffene. Vi har fått mange ulike forklaringer og unnskyldninger fra leverandøren: - Vi har for høy luftfuktighet i lokalene (trykkeriet borti gata har høyere, og opplever ikke slike problemer) - Vi bruker for billig papir (vi har testet dyrere "originalpapir" fra printerleverandøren uten endring) - Folk legger papiret inn feil/åpner pakkene og lar dem ligge halvfulle og trekke til seg fuktighet (Vel, vi har brukere. Slikt må påregnes.) Fikk faktisk en tekniker til å innrømme at de hos noen kunder har installert "skuffevarmere" for å avhjelpe problemet, men jeg antar at dette er en relativt dyr løsning som leverandøren i det lengste vil prøve å unngå. Noen som har liknende erfaringer? Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Har ikke det, men jeg ser for meg at om dere hadde åpnet skuffene og latt de stå "ute" om nettene, hadde dette kanskje hjulpet på å "temperere" de. Slik fukt oppstår når det er temperaturforskjell mellom to soner. Metallet i en slik skuff holder kanskje kaldere temperatur enn luften utenfor, og da blir det kondens. Lenke til kommentar
jmi Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 Har ikke det, men jeg ser for meg at om dere hadde åpnet skuffene og latt de stå "ute" om nettene, hadde dette kanskje hjulpet på å "temperere" de. Slik fukt oppstår når det er temperaturforskjell mellom to soner. Metallet i en slik skuff holder kanskje kaldere temperatur enn luften utenfor, og da blir det kondens. Takk for tips - men med 10 MFP-er med 4 skuffer hver blir det litt av en logistisk operasjon å gjøre hver dag... :-) Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Har hvert borti dette problemet på moderne mfp'er. Skuffene var A3 størrelse, men matet bare A4 ark, så det var ledig plass. Jeg vurderte å prøve å få tak i poser med avfuktingssalt (vet ikke hva det heter, men brukes for å holde båter kondensfrie om vinteren), som kunne legges på den ledige plassen. Justering av mater og dyrere papir ser dog ut til å ha løst problemet foreløpig... Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Metallet i en slik skuff holder kanskje kaldere temperatur enn luften utenfor, og da blir det kondens. Jeg klarer ikke helt å se hvordan det skal kunne bli kaldere inni skuffen enn det er i luften ellers... Lenke til kommentar
Khani Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Hvis du vil kjøpe scicilia gel billig, kjøp det her: http://www.likurg.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=11&lang=pl Fyren er politelig og har gode priser. Har handlet før av han. Lenke til kommentar
jmi Skrevet 13. september 2010 Forfatter Del Skrevet 13. september 2010 Vi fikk endelig leverandøren til å installere varmeelementer i skuffene (kostnadsfritt). Standard ekstrautstyr andre steder i verden, visstnok - men i et norsk klima skulle det normalt sett ikke være nødvendig. Resultatet? Ikke opplevd papirstopp siden - der papiret satte seg fast jevnlig etter 5-6 ark kan vi nå kjøre igjennom flere hundre sider om gangen uten problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå