Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Proxyserver - gateway?

Anbefalte innlegg

Er litt usikker på hva jeg er ute etter her.

Når man er på f.eks flyplasser eller hoteller så får man opp en side når man kobler til nettverket. "Du må betale så og så mye for å være her så og så lenge".

Hvordan får man opp denne siden her?

Grunnen til at jeg spør er at vi har noen ungdommer her i huset som ikke skal få tilgang til nettet, og derfor skulle jeg hatt muligheten til å sette opp dette.

Jeg er veldig datanerd og koder PHP, Visual basic, Perl, C osv.

Det jeg trenger er stikkord til hva jeg må google.

All hjelp tas i mot med takk!

Duccky :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det du ser etter er http interception, eller web interception som det også noen ganger nevnes som. det er ofte en innebygget funksjon i rutere og lignende utstyr, men det er nok ingen grunn til at du ikke kan gjøre dette via software også. Som du nevner, en proxy eller software gateway vil nok kunne gjøre jobben, og da kan du normalt sette opp den type kontroll du vil, som tidsbegrenset tilgang eller engangspassord osv.

Problemet er vel heller mer i hvordan du kutter av muligheten til å koble seg utenom gatewayen du setter opp - dersom ungdommene har litt teknisk peiling - og det vil komme litt ann på hvilke muligheter du har i utstyret som gir deg internett. En mulighet ville kanskje kunne være å blokkere på MAC adresse alt utenom gatewayen du setter opp og sette et passord på ruteren slik at eneste tilkoblingsmulighet går via gatewayen. Dette er ikke hack-sikkert heller, men du må ihvertfall ha relativt god datapeil over gjennomsnittet for å gå rundt dette. Det må du nesten evaluere i forhold til hvem som skal bruke det og hvor stor risiko det er for at de vil prøve å omgå sperren.

Hvis du bare skal permanent sperre for andre enn deg selv og ikke gi selektiv tilgang er dette mye lettere. trådløst nettverk med WPA eller igjen MAC adresse blokkeing på andre nettverkskort enn din maskin f.eks. er noengenlunde trygge ved mindre ungdommene er hacker-spirer ;) WPA passord er det tryggeste av de to, da det er mulig å spoofe (forfalske) Mac adresser om man har litt peil.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Det er snakk om at stesøskene mine skal kun ha tilgang til internett når min stefar ønsker det. Og han ville at jeg skulle blokke det. Kunne jo bare blokka mac-adressene på ruteren, men ønsker å lære meg det via det dere kaller http interception!

Igjen; takk for svar, skal se hva jeg klarer å få til!

Ducky.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...