Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangskjøp av scooter

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser etter en scooter og lurer derfor på noen ting. Ser etter noe i prisklassen 6000-8000, og har sett på litt forskjellig. Man får jo nye scootere til denne prisen (http://www.trendimport.no/motor.asp?content=/system/campaign/view.asp?cid=69), men jeg vet ikke om kvaliteten på disse er like bra som hos brukte scootere fra mer anerkjente merker. Har hørt mye bra om Honda sfx og ser også den som en mulighet, men da som brukt. En faktor som også bør medregnes er salgsverdien av scooteren ved et eventuelt salg.

Spørsmålene mine er da som følger:

-Er det lurest å satse på en brukt scooter fra et dyrere merke enn en ny scooter fra et billig merke?

-Hvis jeg skal gå for brukt scooter, hva vil være et godt alternativ i prisklassen min?

Lurer også på hvordan det går med scootere på vinteren, har sett at det finnes vinterdekk, men vil det være trygt å kjøre på vinteren?

Og en siste ting: jeg har enda ikke tatt mopedlappen, er det da noen vits for meg å prøve å stresse med å få sertifikatet slik at jeg kan kjøre scooter på høsten? Og vil dette være lønnsomt med tanke på årsavgift og forsikring?

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt inntrykk av billigscootere er at de ikke har veldig mye kvalitet over seg, og det ofte er småting som slutter og fungere.

De du linket har også 4-taktsmotorer, som ofte blir litt svake på mopeder. Du merker det i oppoverbakkene.

Honda SFX er sikkert ikke et dumt valg. Peugeot Speedfight og Yamaha Aerox er også populære scootere.

Det går an å kjøre på vinteren, men det er ganske ekkelt å kjøre om det ligger snø i veien, med små og brede hjul.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjøp peugeot speedfight, går stille, er til å stole på, drar godt i oppoverbakke, og den har 2-takts motor :thumbup: Billige merker kommer fra kina og går kanskje bra i begyndelsen, men etter noen måneder, så blir de problem på problem :thumbdown: Og ikke kjøp 4-takts motor, Går dritdårlig.

Håper mitt svar kom til nytte :D

Lenke til kommentar

Du burde definitivt kjøpe fra kjente merker. De er mer kvalitet over, det finnes mange servicesteder som har peiling på de. Anbefalinger fra alle verksted vil være å kjøpe et kjent merke, som Peugeot, Yamaha, Honda osv osv. Kinascootere er det ingen som anbefaler.

Det er også veldig lett å få tak i deler til kjente merker kontra billigmerkene. Ikke minst hjelp til evt skruing osv om du skulle finne på å trimme eller skulle fikse noe selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...