vhaarr Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Hei! Jeg er igang med prosjekt for å vannkjøle min litt eldre Core2Duo, rett og slett for jeg vil bli kvitt alle hint av støy. Jeg utvikler masse og kompilerer ting til stadighet, så CPU'en får kjørt seg skikkelig, og da fyres viften opp som en jetmotor. Det må det bli slutt på! Jeg er redd dette er en ganske så enkel "vil dette passe meg?"-tråd, så la meg bare starte med hva jeg har nå; Asus P5Q Core2Duo E8400 Gainward nvidia 9600GT 450W medfølgende PSU i et eller annet slags kabinett (tror faktist det er et gammelt Antec) Uansett, jeg er egentlig ikke interresert i å oppgradere selve hovedkortet, RAM eller CPU. Det fungerer helt greit til min PC-bruk, som er skriving. Ellers er PC'en koblet til som tuner og BD/DVD til hjemmekino, og til musikkanlegg, så den brukes hele døgnet. Den står på teppebelagt golv, og jeg er lei av rensing av kjøleribber, og lei av støyen fra viftene; spesielt siden jeg har et åpent headsett. Så langt er planen min å lø følgende komponenter; Fractal Design Define R3 Corsair HX650W PSU Asus Geforce GTX 460 TOP 768 MB Jeg vil oppgradere skjermkortet mest fordi jeg vil ha VDPAU-dekoding for alle penga når jeg kjører video ut til TV'en. Eldre nvidia kort støtter ikke VDPAU-dekoding av like mange video-formater. Så her kommer spørsmålene; Vil disse komponentene kunne fungere sammen med et vannkjølings-oppsett for CPU+GPU? Er dette skjermkortet et referanse-design kort, slik at en standard GTX460 vannkjølingsblokk vil passe? Nå har jeg 400-450W PSU, men jeg aner ikke hvor mye komplett vannkjøling vil trekke av PSU'en? Vil denne Corsairen på 650W kunne drive vannkjøling, CPU, GPU og 4x mekaniske og 1x SSD harddisker? Eller trenger jeg en kraftigere? I tillegg, er dette kabinettet greit for installasjon av en 2-3x120mm radiator? Er det jeg ser for meg at jeg ender opp med, men jeg har også litt lyst å prøve meg på en 2x140mm, jo større jo bedre. Noen forslag til alternative kabinetter, bedre strømforsyning eller annet grafikk-kort? Jeg må ha nvidia, siden ATIs driver på Linux er et mareritt. Takk Lenke til kommentar
randknu Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Har personlig ikke hatt noe trøbbel med ati driveren på linux jeg iallefall. Men jeg bruker ikke 3d funksjoner eller video dekoding på den maskinen da. Hva du får plass til av radiator må du nesten måle deg til, men fra de bildene google fant vil jeg si du kan muligens få plass til 2x 240mm radiatorer, aldtså 4x 120mm vifter. En i toppen og en i front. Den i front er jeg mere usikker på, kan bli for trangt her med mindre du fjerner hdd cagene. Tror tilogmed den i toppen kan komme i veien for hovedkortet. Det er nok ikke noe godt kabinett for vannkjøling. Tror nok 650 corsair watt er nok for dette oppsettet. Endret 16. august 2010 av randknu Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 Har personlig ikke hatt noe trøbbel med ati driveren på linux jeg iallefall. Men jeg bruker ikke 3d funksjoner eller video dekoding på den maskinen da. Jeg tenker på fglrx-driveren til ATI, ikke radeonhd eller andre xorg-drivere. Uansett, det er mange år siden jeg har prøvd den (og da var den helt umulig), men phoronix.com har ingen positive ting å melde om deres nyere fglrx-forsøk de siste årene. Uansett, det er ikke relevant til diskusjonen; fakta eller fiksjon, jeg er mest komfortabel med nvidia Det er nok ikke noe godt kabinett for vannkjøling. Hva med Lancool PC-K62? http://www.hardware.no/artikler/lancool_pc-k62/72042/1 Ellers så ser det ut som jeg må hoppe oppover litt i pris, til Corsair Obsidian 7/800 e.l. Jeg trenger virkelig ikke et maxi-kabinett, gjør jeg vel? Er vannkjøling noe som tar opp så mye plass? Jeg trodde det var snakk om en radiator som var like stor som et par vifter + en pumpe, og kanskje en tank, om jeg vil selv - og de fleste tanker jeg har sett kan puttes inn i 5.25"-slotter. Skal jeg bare begynne å se meg om etter et maxi-tower med en gang, gjør det ting mye lettere? Eller kan jeg klare meg med et midi-tower? Tror nok 650 corsair watt er nok for dette oppsettet. Takk Lenke til kommentar
randknu Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Du trenger absolutt ikke maxi tower, jeg feks har et lian-li PC6070BSCANDV2. Men jeg måtte modde ganske mye for å få plass til 360radden jeg ville ha inn. Og den tar opp mye plass i bunn av kabinettet som betyr at de nederste slottene i hovedkortet er dekket av radiatoren og kan ikke brukes. Så crossfire går ikke i dette kabinettet. Men hovedårsaken til at jeg valgte dette kabinettet var at jeg ville ha et lite kabinett av alu sånn at det var lett å ta med seg på lan osv. Ja det lancool kabinettet vil jeg tro er meget bra, du kan kombinere det med mist sin 280 radiator (2x140mm) i toppen. Jeg sier mist sin fordi den burde være smal nok til å ikke komme i konflikt med hovedkortet. Jeg tror det er en stålversjon av PC-P50BSCAND. Men jeg tror ikke denne har de forhåndsborrede hullene for vannkjølingen i bakkant. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Da handlet jeg meg 1x Lian Li PC-P50BSCAND 1x Corsair HX650W Jeg må si jeg hadde sansen for alt jeg leste om dette kabinettet på forskjellige nettsider, så da ble valget lett. Videre, hva med GPU? Som sagt så har jeg vurdert Asus Geforce GTX 460 TOP 768 MB. Bør jeg bare hoppe opp til 1GB minne med det samme? Er dette et såkalt "referanse-design" kort til GTX460? Hva med MSI's 460 med den merkelige kjøleren, eller EVGA's produkt, er alle disse basert på referanse-design, slik at jeg kan plukke og velge hva jeg vil, og en standard GTX460-vannblokk vil passe dem alle? Når dette er avgjort så er tiden inne for plukking av vannkjølingskomponenter, og jeg gleder meg Redigert; Bare så det er avklart så har jeg ingen planer om noe SLI, så en 2x140mm radiator vil vel kunne takle en gammel Core2Duo+GPU, håper jeg Endret 17. august 2010 av vhaarr Lenke til kommentar
randknu Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 en 2x140mm har vel omtrent samme kjøleareal som en 3x120 så det burde holde. Hva referansedesign angår så er kjøleren et avgjørende punkt. problemet er ofte at når du bestiller på nett så er det bilde av et kort med referansekjøler, men når du får kortet så er det faktisk en annen kjøler på det. Min erfaring tilsier at da har de også endret på layouten på kortet. Du kan sjekke EK's .coolingconfigurator. Der går det an å legge inn både hovedkort og sjermkort og se hva som passer av EK-blokker iallefall. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Det der var jo litt kult; takk! Ifølge coolingconfigurator.com så er ikke Asus' kort referanse-design, eller de er ikke helt sikre på saken ihvertfall. Men jeg fant mange andre kort som var! Trenger jeg Mosfet-, Northbridge- og Southbridge-vannblokker? Jeg hadde i utgangspunktet bare tenkt å kjøre på med CPU+GPU. Og hvordan vet jeg hvilken type "fittings" jeg trenger? Det kommer vel an på alle de andre komponentene og hvilken størrelse slanger jeg ender opp med? Lenke til kommentar
randknu Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Det vanligste er å bruke 3/8" eller 1/2" slange, Personlig synes jeg 1/2" blir overkill og de slangene er mye tykkere og har lettere for å "knekkes" og er bare vanskeligere å route. Når det gjelder fittings så har du valget mellom compression fittings eller barbed. Push-on anbefales ikke. Compression fittings ser nok noe bedre ut, men koster litt mer og tar litt mer plass enn barbed fittings. Barbed er det jeg bruker og jeg bruker bare en strips rundt slangen istedenfor slangeklemme. Det kan være du må bruke noen av hver dersom det er dårlig med plass og du ikke får plass til compression. Deretter må du prøve å planlegge hvordan du vil legge slangene for å få minst mulig bøyer og for å finne ut om du trenger 45 eller 90 gradere. Når det kommer til gjenger er det vanligste 1/4"R eller G1/4 som jeg ser de skriver. Det er vanlige 1/4" rørgjenger som har vert siden tidenes morgen. Men sjekk på hver del du bestiller at det er riktige gjenger. Noen eldre deler har 1/8" og noen spesielle deler har 3/8". Når det kommer til vinklede fittings har du 2 valg igjen. Du har de med innebygd svivel, som jeg foretrekker og du har de med koniske gjenger. Noen har hatt problemer med lekkasjer på de med svivel, Jeg har aldri hatt trøbbel med de, men jeg setter svivelen godt inn med silikonspray slik at o-ringen inni der glir lett og ikke rives i stykker når jeg snur på den. De med koniske gjenger må du bruke feks. gjengeteip for å få tett og det er ikke alltid så lett. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Takk for all hjelp så langt, randknu! Nå skal jeg bestille et GTX460, så vil jeg vente til det nye kabinettet ankommer i posten før jeg begynner å bestille komponenter til vannkjøling, slik at jeg kan ta mål av alt og være sikker på å bestille de rette komponentene Satser på at det kommer i løpet av uka, takk igjen! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Hadde det ikke vært smartere å kjøpe et grafikk kort "med" fabrikk montert vannkjølings blokk. Eks: (vet det er 470 , men ...) Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Hadde det ikke vært smartere å kjøpe et grafikk kort "med" fabrikk montert vannkjølings blokk. Smartere på noen vis, kanskje, men ikke om du er interresert i å lære mest mulig med prosjektet Uansett så er det bare 460 jeg vil ha. Takk for tipset! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå