Gå til innhold

Hvordan lage gulrotstuing?

Gjest medlem-1432

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

På en enkel måte? kan jeg bruke en ferdigpose hvitsaus og få den tykkere på en måte?

Og jeg har kjøpt en pakke med fisk, lettsaltet torsk. Den går ut på dato i dag, men kan jeg bruke den i overmorgen? Blir fisk fort dårlig etter utløpsdato?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fisken holder seg sikkert en dag eller to ekstra, spørs på om den er kjøpt fersk, vakumpakket eller dypfryst.

gulrotstuing er jo bare gulrot i hvitsaus, og vil du ha den tykkere har du i lys maizena.

eventuelt lager du stuingen fra scratch, det er latterlig enkelt ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Fisken er fersk, kjøpte den i en sånn pakke på coop obs. Usikker på om jeg har maisenna, kan jeg bruke f.eks potetmel i stedet, og skal jeg ha oppi noe annet?

Lenke til kommentar

Når jeg lager gulrotstuing pleier jeg å skjære gulrøtter i små terninger. Disse koker jeg til de blir møre. Kokevannet fra gulrøttene bruker jeg som kraft til hvitsausen så ikke tøm det ut. Når du vurderer hvor mye gulrøtter du trenger så ta rikelig. Det blir godt og det går mye mer enn du tror.

Hvitsausen er som weebl sier latterlig enkel.

•  
  • Smelt smør (ikke brun det).
  • Ta noen spiseskjeer med hvetemel i smøret til du får passelig tykkelse. dvs. ikke rennende og ikke tørt. (pass på at du ikke bruner dette heller)
  • Legg til kraft fra gulrøttene, men ikke alt.
  • Legg til melk/fløte (gir en fin hvit farge og god smak)
  • Smak til med krydder. Salt, pepper, malt muskat (bare en klype av dette). Karri er også mulig, men jeg liker best uten.
  • Konsistensen på sausen skal være tykkere enn vanlig hvitsaus, men ikke pudding. Hust at den blir tykkere når den får stå litt. Tilsett mer kraft fra gulrøtter etter behov.
  • Tilsett de møre gulrøttene og hold varmt til fisken er ferdig.

Personlig synes jeg dette passer best til røkt torsk, men det er nydelig så det funker sikkert fint med lettsaltet torsk også.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Personlig lager jeg denne alltid fra scratch, siden jeg ikke liker posesausen (den er ofte tilsatt løk...).

Et godt alternativ til maizena, er å bruke litt mel rørt ut i kaldt vann og spe med det til sausen har en noenlunde bra tykkelse. Husk at det da må koke litt etter at du er ferdig med å spe for å sikre at det ikke er melsmak igjen.

Potetmel derimot har jeg ikke prøvd med selv, men jeg har en anelse om at det kan bli litt .. hmm.. seigt?

Edit: kom et par poster før denne, så jeg må bare kommentere at oppskriften til valentino er helt etter hva jeg selv bruker å gjøre :-)

Endret av TheHead
Lenke til kommentar

Jeg ville heller brukt "beurre manié" fremfor hvetemel i kaldt vann.

Hvorfor det? Det er snakk om å blande hvetemel i kaldt vann, eller i smør som du foreslår. Det er mer arbeid å røre dette inn i smør, og hvis man er ute etter litt jevning er mel og kaldt vann en rask og effektiv metode.

Det handler bare om å ikke røre for mye mel inn med en gang, for å unngå klumper.

Uansett må sausen koke litt for å få bort melsmaken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...