silinox Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 hei, jeg er en gutt paa 13 aar og jeg lurer paa en ting foreldrene mine skilte seg da jeg var 8-9, og siden da har jeg bodd hos mor. Jeg har hatt god kontakt med far og jeg har faatt lyst til aa flytte hos han. Jeg har snakket med mor om dette, men hun nekter aa la meg flytte ut. Mor og far har ikke noe kontakt med hverandre i det hele tatt.. Jeg har snakket med en venn som hadde samme problemer som meg og han sa at han hadde noen som sjekket noen lover for han og han kunne flytte ut uten noen problemer.. hvis det er noe mer som dere lurer paa ang. topic saa bare sporr Hvordan gaar dette, har hort at naar man var 13 fikk man rett til aa velge hvor man ville bo. Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Fra fylte 12 kan du selv bestemme dette (ifl ung.no) Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Jeg ville tatt kontakt med et familievernkontor. Det trenger ikke å være så alvorlige ting for å ta kontakt. Sjekk her http://www.bufetat.no/finnkontor/?County=0&Town=0&type=f om hvilket kontor som er nærmest deg. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) men før du tar kontakt med noen kontor, så bli enig med far om at dette er greit for han. Du har ikke lyst å bo hos han hvis ikke han har lyst at du skal bo der. Jeg ser at du skriver at mor og far ikke har kontakt overhodet, men dette er noe de er nødt til å ordne opp i, for din del. Du burde snakke med dine foreldre først, og så få de til å snakke sammen slik at de blir mer eller mindre enige. Hvis ikke de har lyst til å snakke sammen, eller ikke blir enige kan du ta kontakt med familievernkontoret, men husk å nevne dette for dine foreldre før du gjør det. edit: jeg er usikker på om du kan bestemme dette helt selv, uavhengig av alder, men du har rett til å si hva du mener. Dine foreldre (begge to) har plikt å høre på deg, og de skal ta hensyn til deg og dine følelser/behov når ting som angår deg blir diskutert og avtalt. Endret 19. august 2010 av Musty Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 barneombudet.no: Barnets rett til å bli hørt Skal barn kunne bestemme bosted og samvær? Det er en vanlig oppfatning at barn kan bestemme hvor de skal bo når de har fylt 12 år. Dette stemmer ikke. Barneloven sier imidlertid at foreldre, og eventuelt domstolen, skal høre barnets mening før avgjørelser tas om barnets dagligliv, for eksempel bosted og samvær. Barnets mening skal tillegges vekt etter alder og modenhet. Barn skal høres fra de er 7 år og når barnet er 12 år, skal barnets meninger tillegges stor vekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå