Gå til innhold

[Løst] Trenger hjelp med info angående billån (lånebevis) DNB Nor / NAF

-Léon-

Anbefalte innlegg

Hei

Dette haster litt så håper på et rimlig raskt svar.

09.08.2010 så fikk jeg et billån bevis på

Lån inkl.gebyrer:
203 001
kr

Terminbeløp: 3 482 kr

Lånetype: Billån

Hvor av de 203 000 så skrev jeg at jeg hadde 60 000,- i egenkapital.

Jeg skrev også ned info på bilen jeg hadde i tanke på det tidspunkte.

Gjenstandstype: Personbil

Bil: AUDI A4 2008 Brukt

Bilforh./Selger: Privat

Km. stand: 23000

Kjennemerke: *****

Og i "brevet" står det at

L Å N E B E V I S

Vi takker for din henvendelse og har gleden av å gi deg lånebevis basert på følgende:

Kjøpesum: kr 260 000

Egenandel: kr 60 000 forutsettes innbetalt til selger

Lånebehov: kr 203 001 inkl. etableringsgebyr kr 1 660 og tinglysingsgebyr 1 341

Med lånebevis kan du slå raskt til ved et godt kjøp.

Lånebeviset har en gyldighet på 3 måneder
.

For flere opplysninger, se neste side.

....

Viktig om lånebevis

Dette lånebeviset kan konverteres til lån når du har bestemt deg for hvilken bil du vil ha.

Dette gjør du i nettbanken under lån -> billån -> mine søknader. Her henter du opp lånebeviset og gjør det om til lån.

Du kan selv skrive ut lånedokumenter hvis du ønsker det.

Så til det jeg lurer på.

Kan jeg bruke det lånebeviset på en annen bil? Som koster mindre og jeg har mer egenkaptial nå, kan sikkert skrape sammen opp til 85-90 000,- og bilen jeg har i tanke er en BMW (2005 55 000km) og det ser ut som at jeg kan få den for 225 000,-

Det står ingenting i lånebevisets "brev" om hvilken bil, kun beløp o.l.

Men prøvde å få meg et nytt lånebevis for rett bil til rett pris, men nå ser det ut som at DNB Nor ikke vil gi meg mer enn ca 180 000,- i lån. Mens for noen dager siden fikk jeg som sagt 203 000,-

Det har ikke skjedd noe med kredittrisikoen min.

Har også fått et ny mail angående kredittvurdering og i pdf filen stod det inntekten min og "Betalingserfaring / Frivilig Pantstillelser: Intet negativt registrert"

Kan også nevne at jeg ikke har prøvd å gjøre lånebeviset om til billån, for jeg er usikker på om det er "lov" og kjøpe en annen bil enn hva jeg har opplyst.

Er også ingen heftelser på bilen.

Har søkt hos NAF også, synes faktis de har rimligere renter enn DNB Nor. Hvis jeg husker rett så søkte jeg på en bil til 215 000 med 60 eller 75 000 egenandel.

Sorry, hvis innlegget ble rotete, prøvde å få det til å se litt lesbart ut.

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
for jeg er usikker på om det er "lov" og kjøpe en annen bil enn hva jeg har opplyst.

Dette lånebeviset kan konverteres til lån når du har bestemt deg for hvilken bil du vil ha.

Edit:

Rotete med spesifik bil VS det som står med "kjøp hva du vil"

Endret av War
Lenke til kommentar

Dette er et spesifikk lånebevis for at du kan låne penger til den bilen du har oppgitt.

Da jeg kjøpte bil (også en audi), så måtte jeg søke om nytt lånebevis, da jeg fant en annen bil jeg ville kjøpe enn den jeg søkte på først. Er ikke noe logikk i det, spesielt hvis du ser på en billigere bil. Hør med banken :)

Lenke til kommentar

Har fått innvilget lån hos Elcon eller hva de kaller seg for.

Venter på svar ifra NAF, men Elcon hadde rimligst rente på lånet.

En annen ting jeg lurte på, kanskje tåpeligt. Men rente på lån, er det en "fast" rente eller forandrer den seg slik som feks huslånet mitt.

Edit:

Har fått et "gunsti" lån hos NAF nå, tror jeg går for de.

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Hadde noe av den samme erfaringen som deg, men eg fikk opp flere lånebevis etterhvert som eg forkastet biler og fant nye. Dog slettet eg de gamle når eg forkastet bilen. Dette var også hos DnB Nor.

"Tilfeldigvis" så hadde forhandleren eg kjøpte bil hos avtale med Elcon og de klarte å få til en bedre avtale for meg enn hos DnB Nor(usikker på om eg hadde fått dette hos Elcon direkte, eller om forhandleren faktisk klarte å få til et bedre tilbud).

Renten på lån justeres på lik linje med huslån. Så når renten går opp så gjør den det på billånet også. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...