oldis Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Kjøpte Delkin Power 800mAh i usa for 2 år siden, som backup batteri for NB-2LH i mitt Canon EOS350D. Det er produsert/stemplet 16.10.2007. Jeg har brukt det litt, men ikke så veldig mye. La det vekk for en stund siden, men i dag fant jeg det fram og ladet det opp siden mitt originalbatteri var tomt. Hadde 84 bilder på kameraet som jeg prøvde å laste over på PC'en med EOS Utility. Etter overføring av 11 bilder var det tomt og slo av kameraet midt i det 12 bildet! Det batteriet går i søpla. Var billigere, ca halve prisen om jeg ikke husker feil, men skulle nok heller spandert på meg et original-batteri fra Canon.. Kan selvfølgelig hende at jeg har vært uheldig, men tenkte likevel at jeg ville dele erfaringen.... Edit: Har brukt original lader fra Canon for å lade det. Bruken i dag var i stuetemp, ikke i minusgrader... Endret 16. august 2010 av oldis Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Batteriet er av en Nimh type og trenger og vedlikeholds-lades for å holde kapasiteten oppe,hvis det har ligget over en lengere tid uten strøm er batteriet såpass svekket at du kan levere det til gjenvinning. Dette gjelder alle disse typer batterier og ikke bare Delkin sine. Du kan prøve og legge batteriet i fryseren en times tid før lading,det kan hjelpe på for og få opplivet batteriet for en stund. Lenke til kommentar
oldis Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Batteriet er av en Nimh type og trenger og vedlikeholds-lades for å holde kapasiteten oppe,hvis det har ligget over en lengere tid uten strøm er batteriet såpass svekket at du kan levere det til gjenvinning. Dette gjelder alle disse typer batterier og ikke bare Delkin sine. Du kan prøve og legge batteriet i fryseren en times tid før lading,det kan hjelpe på for og få opplivet batteriet for en stund. Ikke riktig, dette er et Lithium-Ion batteri, 7,4V, så jeg trodde da det skulle være greit nok å la det ligge litt? Eller gjelder det samme for denne typen? Og ja, selvfølgelig leveres det til Mamsen og Lillegutt... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Lithium-batterier skal ikke selv-utlades og hvis de ligger utladet over en stund skal de fortsatt kunne lades opp til relativ full kapasitet. Kan være at innmaten er noen annet en merkelappen indikerer,li-ion og Nimh kan lades og brukes om hverandre. Lenke til kommentar
oldis Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Lithium-batterier skal ikke selv-utlades og hvis de ligger utladet over en stund skal de fortsatt kunne lades opp til relativ full kapasitet. Kan være at innmaten er noen annet en merkelappen indikerer,li-ion og Nimh kan lades og brukes om hverandre. Kan det være jeg bare ikke har stor nok hammer? Jeg skal prøve å lade det en gang til, synes det går så merkelig kort tid før laderen lyser grønt, mye kortere enn canon-batteriet. Om resultatet er det samme skal jeg prøve å brekke det opp og ta en kikk på cellene inni for å se om de er merket annerledes enn selve pakken. Takk for tilbakemeldingene, i alle fall! Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Lithiumceller kan ligge i et par år hvis temperaturen ikke er for høy uten å tape betydelig kapasitet. Ferdige batteripakker har en beskyttelseskrets som beskytter mot overlading, kortslutning og overutlading som alle kan føre til brann. Denne kretsen bruker en del strøm, i verste fall kan batteriet tappes på noen måneder. Å lade et lithiumbatteri som om det var NiMh kan være farlig hvis beskyttelseskretsen mangler eller svikter. Det er mulig å åpne lithiumbatterier men man må være veldig forsiktig, cellene er pakket inn i tynn plast og hvis man punkterer en celle så kan den begynne å brenne ganske voldsomt. Hvis man prøver å slukke med vann så blir det bare verre. Her er en del informasjon om batterier: http://batteryuniversity.com/ Lenke til kommentar
oldis Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Her er en del informasjon om batterier: http://batteryuniversity.com/ Jeg fant denne: http://batteryuniversity.com/parttwo-34.htm (How to prolong lithium-based batteries ) Som sier følgende (NB! gjelder kun Lithium-Ion batterier): Simple Guidelines Avoid frequent full discharges because this puts additional strain on the battery. Several partial discharges with frequent recharges are better for lithium-ion than one deep one. Recharging a partially charged lithium-ion does not cause harm because there is no memory. (In this respect, lithium-ion differs from nickel-based batteries.) Short battery life in a laptop is mainly cause by heat rather than charge / discharge patterns. Batteries with fuel gauge (laptops) should be calibrated by applying a deliberate full discharge once every 30 charges. Running the pack down in the equipment does this. If ignored, the fuel gauge will become increasingly less accurate and in some cases cut off the device prematurely. Keep the lithium-ion battery cool. Avoid a hot car. For prolonged storage, keep the battery at a 40% charge level. Consider removing the battery from a laptop when running on fixed power. (Some laptop manufacturers are concerned about dust and moisture accumulating inside the battery casing.) Avoid purchasing spare lithium-ion batteries for later use. Observe manufacturing dates. Do not buy old stock, even if sold at clearance prices. If you have a spare lithium-ion battery, use one to the fullest and keep the other cool by placing it in the refrigerator. Do not freeze the battery. For best results, store the battery at 40% state-of-charge. Dette synes å indikere at praksis med backup-batteri ikke er så smart, med mindre man bruker begge batteriene jevnlig. I mitt tilfelle tror jeg nok at jeg (i uvitenhethet) sannsynligvis har ladet batteriet helt opp, for deretter å la det ligge i kamerabagen i lang tid uten å bli brukt.. Lenke til kommentar
oldis Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 Etter ny lading satte jeg batteriet i kameraet og prøvde å ta et bilde. Kameraet døde før bildet ble tatt. Så nå er det ute av heimen og på vei til gjenbruk.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå