reinf Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Hei Vi er en gjeng på 6 stk, som planlegger å dra på en 2 ukers Eurotrip til neste sommer, med bil. Og vi må selvfølgelig planlegge en god del før vi reiser, og derfor tenkte jeg å spørre her. Pga ingen av oss har sett veldig mye av Europa fra før av, så lurte på om noen av dere hadde noen forslag til hvordan rute vi burde legge? noen steder vi "må se", og ellers generelle tips. Planlagt budsjett per person er ca 10 000 kr. Vi har egentlig også planlagt å ha mesteparten av overnattingene i telt, da dette er mest økonomisk (kom gjerne med forslag). Vi lurer også på om vi skal bruke russebilen vi har stående, eller om vi skal bruke 2 små person biler? Vi har så langt planlagt og holde oss for det meste i Vest/ Sør-Vest Europa. Men er selvfølgelig åpen for forslag. Takker for alle seriøse innspill. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Hvor gamle er dere? Hva liker dere å gjøre/se? Hvor mye er dere villige til å kjøre hver dag? etc etc. Lenke til kommentar
reinf Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Hvor gamle er dere? Hva liker dere å gjøre/se? Hvor mye er dere villige til å kjøre hver dag? etc etc. Når turen starter er noen av oss 20, mens noen 19. Vi er ungdom som liker å gøy for det meste, som ungdom flest. Når det kommer til kjøring så regner jeg med at det varierer litt fra dagsformen vi er på der nede, og riktig nok kommer vi til å bytte på kjøringen. så kanskje en 8 - 10 timer kjøring (Inkludert pauser). Riktig nok kommer vi ikke til å kjøre vær dag, med tanke på at promillekjøring ikke er lov, så planen er å kanskje sove 2 netter eller noe i noen av storbyene nedover. Lenke til kommentar
Tindron Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Å ha det gøy er relativt. Jeg vil nok tro de fleste liker å ha det gøy. Forskjellen på folk ligger i hva man synes er gøy. Enkelte synes at det å gå i museum og lære kultur er gøy, andre hater det. Når det er sagt så synes jeg at temaet er interessant, og jeg tenker for tiden på noe liknende. Lenke til kommentar
reinf Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Å ha det gøy er relativt. Jeg vil nok tro de fleste liker å ha det gøy. Forskjellen på folk ligger i hva man synes er gøy. Enkelte synes at det å gå i museum og lære kultur er gøy, andre hater det. Når det er sagt så synes jeg at temaet er interessant, og jeg tenker for tiden på noe liknende. Sant nok, men tenkte hovedsaklig på steder der det er bra uteliv, og der det er mye sosialt å finne på. I tilegg regner jeg jo med at vi selvfølgelig skal se på noe av kulturen landet har å by på. Så vis noen har noen forslag til ting som "må ses" nedover i Europa, si gjerne ifra, og gjerne litt informasjon om letteste kjøre rute osv (Gps vil bli brukt ) Til nå i planleggingen vår har vi egentlig bare tenkt litt på hvilke storbyer vi skal innom. I utgangs punkte blir det da Amsterdam, Paris og Berlin. Vi er litt usikre på om vi gidder å kjøre mye lengre ned en Paris, med tanke på at det da blir veldig mye kjøring. Endret 17. august 2010 av reinf Lenke til kommentar
Ogrheimen Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 På 8-10 timer kjøring kommer du veldig langt. Kom akkurat hjem fra en lignende tur. Vi startet i Trondheim med bil. Kjørte direkte til Hamburg, deretter til Bremen. Bremen var virkelig en fin by. Vi kjørte så videre til Nerdeland, og hadde ei natt i Anterworsfe...ett eller annet. Dagen etter kjørte vi forbi Amsterdam og til Harleemm, en forstadsby til Amsterdam. Vi tenkte å booke 2 dager, og ta en dag i selve Amsterdam, men fikk høre at alt var fult pga. Europas største homseparade skulle holdes i byen den helga. Vi bestemte oss derfor å kjøre sørover. Siden ingen i reisefølget ønsket å besøke Frankrike, dro vi til Frankfurt. En mer moderne og urban by. Fin by, med bl.a. Tysklands høyeste bygning. Vi dro deretter sørover, med et besøk i Heidelberg, en by som var nesten uberørt under WW2. Reisen fortsatte sørover til Sveits, Lichstenstein, og da inkl. St. Gallen og Vaduz. Vi vurderte å fortsette reisen nedover mot Italia, men droppet det. Vi tok turen heller østover til vindersport, og studentbyen Innsbruck. Etter en dag i fjellet, besøk av studentpuber og gammelbyen, fant vi ut at vi ville bade. Dro derfor til et vakkert badevann ca. 20min øst for Salzburg, kalt Wolfgangsea, etter Wolfang A. Mozart. Etter bading og soling, fortsatte vi nordover, gjennom byen Passau og videre til Dresden, som i følge veldig mange vi spurte, var den peneste byen i Tyskland. Ikke uten grunn. Arkitekturen i byen er fantastisk, gamlebyen består av noen av Tysklands vakreste byggverk. Turens siste planlagte stoppested ble Berlin. Et kultursenter for alle kunstnere. Besøk av Riksdagen og Brandeburger Torv, Alexanderplatz, rester av Berlingmuren, og en kommunistisk park, med bl.a. statue av lenin. Vi fikk dessverre motortrøbbel på vei hjem. Endte opp med å vrake bilen, og ta Kielferga hjem til Oslo, og tog resten. Vi fikk forskjellig inntrykk av plassene, men så lenge byen er folkerik nok, så finner du gode utesteder. Spør folk du møter om anbefalinger. Det skaper trivsel, og mindre frustrasjon. Vi tok forresten omtrent alt på sparket. Lenke til kommentar
reinf Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Takk for veldig langt og bra svar Det med å ta ting på sparket kommer nok til å skje her også, hehe. Det med bade plasser osv virker bra, hadde vært artig og kommet til noen veldig fine bade område. Vis noen har noen vet om noen andre ukjente perler, gjerne si ifra. Tanken om å besøke København og Stockholm på veien hjemover har også falt meg, å ta hjemturen gjennom Svergie. Ogrheimen, hvordan gjorde dere det med overnatting osv? Booket dere hotel vær natt? eller telt eller hva?.. Og vis dere brukte hotel o.l. var det dyrt? Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Stockholm hjem blir vel fort en drøy omvei? Hvertfall hvis dere bor i Oslo. Hva med Gøteborg? Ellers er København en meget fin by. Lenke til kommentar
Ogrheimen Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Vi fikk inntrykk av at det er langt mellom badeperlene, og det koster penger for det. Ikke mye, though. 3-4 euro, kanskje. Når det gjald overnattinger, så tok vi det også på sparket. De fleste gps'er har en funksjon som finner nærmeste innkvartering. Det kan skape litt frustrasjon hvis det er for fullt, eller for dyrt. Vi lå stort sett på hotell. Prisene var fra 18£ pr. pers, til 40£. Vi hadde også 4 netter i telt. Vi spiste forresten ute hver kveld, og følte ikke at vi "Waste'a" penger der. Betalte f.eks 12£ for 4 øl og middag i Kiel. Fikk også overtalt pub-eieren til å sende L'pool - Arsenal. Perfekt med andre ord. Må også nevne enda en gang at dere må ta kontakt med lokale folk. Møtte undergrounden av Innsbrucks hasj-miljø. Greie og kule. Møtte en sosialdemokratisk brite, med avstamninger fra pakistan, og hans halvt egyptiske og halvt syriske venn, med bosted i Italia, da vi lette etter en pub i Berlin. Endte med at vi vorset i en park sammen dagen etter. I Bremen møtte vi et lokalt sykkelpostbud, som drikker 3-4 liter øl HVER dag. Han viste oss rundt i byen dagen etter. Kjernekar. Vi møtte en marinesoldat, en ingeniørstudent, en kjempefamilie i fra Munchen, en skikkelig øst-tysker, en gjeng festglade økonomer i fra Nederland og mange flere. Lenke til kommentar
reinf Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Høres Meget bra ut Ogrheimen, det med hotel var jo ikke så ille. Man trenger jo forsåvidt ikke noe veldig store greier med tanke på at man bare skal sove der. Det med å snakke med lokal folket hørtes bra ut. Stockholm blir kanskje fort en stor omvei. Gøteborg derimot er ikke så dumt nei. Frankrike, burde vi ta turen nedom Paris? er det verdt det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå