Gå til innhold

i7 930 hjelp! oc til 3.8ghz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forskjellen er kun da at i930 har 21x som max multiplier og 920 har 20x.

i7-920 har også 21 x Multiplier, ihvertfall har mine 4 det.

 

Den ekstra multiplieren er Intel turbo boost og man slår normalt av den funksjonen under overklokking.

 

Std max multiplier u/turbo boost :

920 = 2.66ghz (133.33*20 = 2660)

930 = 2.80ghz (133.33*21 = ~ 2800 )

 

Max multiplier m/turbo boost :

920 = 2.80ghz (133.33*21 = 2800)

930 = 2.93ghz (133.33*22 = ~ 2933 )

Lenke til kommentar

Den ekstra multiplieren er Intel turbo boost og man slår normalt av den funksjonen under overklokking.

 

I utgangspunktet så har du helt rett, det er det normale, men jeg mener jeg tvang den til å bruke Multiplier 21 selv om Turbo er disablet. Faktisk så klokket mine C0/C1 bedre med 21 enn 20. D0 derimot klokket best med 20. Googlet og fant at også andre hadde fått til det samme. Link til sitat gjengitt nedenfor: http://www.tomshardw...tically-reduced

 

Sitat:

dgingeri 03-05-2010 at 06:02:19 PM

 

vvhocare5 wrote :

 

This makes perfect sense to me. The i7 920 multiplier is locked at 20 and goes to 21 in Turbo mode. Turbo mode runs when you are using one core, kick in multiple cores and the multiplier drops from 21 to 20. Disable Turbo mode and the multiplier remains at 20.

 

Have I missed something?

 

it's not quite like that.

 

With all 4 cores in use, it will move up to the first turbo mode if the uncore power regulation says there is enough power for it. Meaning it will go to 21X.

 

With 1 or 2 cores in use, it can potentially go up to 22X, if the uncore power regulation says there is enough power for it.

 

We can, with most overclocking bios settings, force it to 21X. It will not likely go to 21C on its own when overclocking. the power draw would be too much.

 

I'd say the likely answer here is that the cpu goes to 21X in idle because turbo is enabled, but as soon as there is the slightest utilization of the cpu, it drops back down to 20X because the uncore says so. You should be able to force the 21X multiplier through the bios.

 

Reply to dgingeri

 

Sitat slutt.

Lenke til kommentar

920 = 20x

Som sagt er det normalt med 20x, men i7 920 lar seg utmerket klokke ganske mye med multiplier 21:

 

post-53451-1282085809,9186_thumb.jpg

Folding belaster samtlige kjerner opp mot 100%, men bildet taler vel ellers for seg selv!

post-53451-1282086675,5282_thumb.jpg

Denne lot seg klokke stabilt til 4.256GHz, men da med Multiplier 20. Dette burde parkere diskusjonen om at i7 920 ikke kan benytte 21 som Multiplier ved OC av samtlige kjerner. Faktisk så er det mulig å sette 22 også har jeg lest, men har ikke prøvd det selv.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Prosessoren er låst med 20 som maksimalt og har i tillegg turbomultiplikator 21. 22 er ikke tilgjengelig med last på alle kjerner.

 

Jeg benekter ikke at det er mulig å få kjørt 21x gjennom turbomultiplikatoren, men prosessoren er likevel 20x. Turbo er en valgfri opsjon som er tilgjengelig hvis forholdene ligger rette.

 

Selv ekstremprosessoren er låst til 12-25x, men på den kan man til gjengjeld sette turbomultiplikatoren etter eget ønske.

 

Jeg kan godt sette 30x på turbomultiplikatoren, men prosessoren er like fult låst til 25x uten turbo.

 

Hvis du fremdeles er usikker så kan du lese på Intels egne sider at bus/core ratio er 20 for i7-920 og 25 for i7-980x.

 

i7-920

i7-980x

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er riktig at 920 kun er 20x, men den overklokker bedre for meg på 21x(låst turbo) og 19x. Med låst turbo så er cpuen alltid på 21x. Det spiller ingen rolle om den bryter anbefalt TDP, det er lenge siden BIOS updates fjernet denne begrensningen. Akkurat 20x fungerer dårligst når det kommer til overklokking. Gammel c0 920 på Gigabyte UD5

Endret av wim
Lenke til kommentar

hei, skyter litt inn her jeg og satser på at jeg blir tilgitt for det.

 

1. ser på bildet til -alias- og legger merket til at tempen ligger på rundt en 70 grader og har vært oppe i maks 88 var det vel.

er ikke det sinnsykt høye temperaturer?

 

2. jeg har en i7-950, en prosessor jeg føler detter litt igjennom på alle klokke guidene, men det er bare å peise på med samme oppsettet (utenom bclk? siden multiplieren er høyere) og justere ned volt deretter?

 

3. Noe som jeg ser gjentatte ganger på klokkeguider er at 1.65 som rammen bør kjøres på hoppes lett over på de fleste hovedkort(til 1.66) noe som da er skadelig for den.

hvor skadelig er dette egentlig?

Lenke til kommentar

1: 88c er rimelig høyt ja, ikke noe man burde kjøre for en 24/7 klokk, men 70c er en helt grei temperatur som er godt under intel max (68c tcase). Han bruker også 1.43 vcore som også er ett godt stykke over anbefalt, jeg tror max vcore fra intels side er 1.37

2: Det er akkurat samme proses for å overklokke en 950 som en 920. Du setter alle volts til default, ram multiplier ned ett par hakk, samme med uncore multi. Deretter øker du bclk til det ikke er stabilt lenger under stress test, opp ett hakk eller to på vcore, stresstest igjen osv. Bare pass på at temperaturer og volts er innenfor anbefalte verdier. Hvis du bruker en mal / andres nummer så er du garantert å få en overklokk som ikke er optimal for ditt system. Derfor er det helt klart best å gjøre det selv istedet.

3: 1.66v vDimm kontra 1.64v vDimm er nok ca. 0% mer skadelig. De fleste (alle?) hovedkort har litt vdroop når det kommer til vDimm, så den egentlige volten kommer nok til å ligge på ca. 1.62 - 1.63v

 

 

Jeg har vært våken en god stund nå så det er mulig jeg vrøvlet mer enn vanlig, hvis noen ser noe feil så si ifra!

Lenke til kommentar

stilte den ned på 3.nesten 8 samt at jeg skrudde ned volten litt (1.27)

da opplever jeg ikke problemet nevnt over så da regner jeg med at det var ustabilt da.

 

edit: satte volt ned til 1.256 og får ikke denne hakkingen som på 4ghz nå heller, må kjøre en lengre økt på bfbc2 for å sjekke om det er stabilt i morgen da klokka plutselig ble så mye

hvis det trenges mer info om andre ting for å eventuelt rette opp i noe så bare spør.

 

edit2: fikk jo ikke sove så satte ned volten til 1.248 og skrev ned hva resten av innstillingene jeg har skrudd på sier.

speedstep og turbo er av.

på Aituner(asus p6t) så valgte jeg x.m.p i stede for manuell da jeg leste meg fram til at det KUNNE være lurt(har disse ram brikkene som jeg tror om jeg leste ret skal støtte dette)

kjører som dere sikkert ser 166x23 som fører til rett over 3.8 ghz(står 165 men skrudde den opp 1 for å komme over 3.8)

ellers så står PCIE(vet ikke hva det er) på 100

DRAM frekvens på 1331

UCLK 3161

QPI link 7321

DRAM på 1.66

resten står på auto ink qpi som jeg ser nizzen sa at man skulle sette til 1.25

burde jeg justere på flere ting eller annerledes på de jeg har?

 

ocrett1282698738.png

Endret av thiscouldbeanyone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...