learntofly Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Heisann. Ganske fersk på dslr, så dere får bære over med meg... Jeg har i sommer anskaffet meg et Nikon D5000 med 18-55 objektiv. Har begynt å se meg rundt etter nytt objektiv, og i den forbindelse lurer jeg på om jeg skal handle brukt. Er det noen grunner til å styre unna brukt, evt hva bør jeg se etter? Hvor stort prisavslag kan man regne med. Hva med f.eks denne: Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR? Lenke til kommentar
TaraldR Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Hei! Jeg har kjøpt tre objektiver brukt over ebay. Alle har prestert helt utmerket, og ikke minst har det spart meg penger. Ulempen er reklamasjonsmulighetene du kanskje mister (i hvert fall om du kjøper utenlandsfra som meg), og gleden over å åpne en originalpakning med alt papir & tilbehør 70-300-en du lenker til har en fin pris, ser det ut til. Du sparer en tusenlapp på god optikk. Jeg ville slått til. Kanskje er det også noen års reklamasjon igjen, om du får kjøpskvitteringen. Endret 16. august 2010 av TaraldR Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Eg har kjøpe det meste brukt. Så lenge det er i fin stand ser eg ingen grunn til å betala meir for same produkt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Originaloptikk kan du trygt handle,bare du er sikker på at det er et objektiv som har ry på seg for og være et godt objektiv "alle fabrikantene har enkelte objektiver som man burde holde seg unna". Når det gjelder 3partsobjektiver gjelder omtrent samme regel,men der kan det være enkelte objektiver som utmerker seg med slett/dårlig kvalitets kontroll. Det lureste er og gjøre akkurat det du gjør,spørre her først En annen ting også,mange selgere tror at deres objektiver er vært sin egen vekt i gull så det og sammenlingne prisene med produktguiden før handel kan hjelpe deg og unngå en forholdsvis dyr erfaring.Man burde også kontrollere selger for seriøsitet,spesielt nå for tiden da det forefinnes endel utenlandske svindlere som selger grom-objektiver billig. Du kan også finne pris-historikk,tester og brukererfaringer på objektiver i produktguiden. Endret 16. august 2010 av Nautica Lenke til kommentar
jim_smyth Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Du kan også finne pris-historikk,tester og brukererfaringer på objektiver i produktguiden. Jeg har slitt med prishistorikken generelt siden den nye prisguiden ble lansert. Er det sånn å forstå at dere får den opp? TS: Jeg synes å kjøpe brukt ikke er noe problem, men vil råde deg å forsikre deg om at det du kjøper har gode tilbakemeldinger og testresultater generelt på nettet. Grunnen til dette er at du da får et objektiv som har gode kvaliteter og som trolig har lang levetid. Jeg prøver å unngå å kikke på / kjøpe brukte objektiver som koster mer enn 60-70% av nypris. På denne måten kan jeg selge de videre når jeg ikke vil ha de lengre med nesten null pristap:) Tips når du kjøper brukt: Ring selgeren, ikke send mail. Da får du et bedre inntrykk av hvordan selgeren er og om du kommer til å få en hyggelig handel:) Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Tips når du kjøper brukt: Ring selgeren, ikke send mail. Da får du et bedre inntrykk av hvordan selgeren er og om du kommer til å få en hyggelig handel:) Enig her. Har hatt ein lei tendens til å senda mail før, men no prøve eg å ringa så godt det lar seg gjera. Mykje lettare å ha ein løpande samtale, blir og litt mindre formelt. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 Takker for mange gode tips. Merker at jeg har begynt på en potensielt dyr hobby, men fy så moro det er Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Heisann. Ganske fersk på dslr, så dere får bære over med meg... Jeg har i sommer anskaffet meg et Nikon D5000 med 18-55 objektiv. Har begynt å se meg rundt etter nytt objektiv, og i den forbindelse lurer jeg på om jeg skal handle brukt. Er det noen grunner til å styre unna brukt, evt hva bør jeg se etter? Hvor stort prisavslag kan man regne med. Hva med f.eks denne: Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR? Hei, jeg har også kjøpt en del brukt gjennom tidene. Jeg foretrekker handel der jeg kan teste og vurdere varen ved kjøp, evt via Finn's betalingsgaranti slik at du har bedre reklamasjonsmulighet. Da kan man sjekke at fokusering og evt zoom går jevnt, og at det ikke er tegn på skader. Er fornøyd med alle kjøpene jeg har gjort! Dette er i hvert fall et godt objektiv til en bra pris, det er antagelig mitt neste kjøp også. Men har du vurdert hva du virkelig trenger? Er det kraftigere teleobjektiv du har savnet? Ellers er det et godt og lyssterkt fastobjektiv du også bør vurdere, du får f.eks 35mm 1.8 brukt til rundt 1100. Eller å erstatte normalzoomen din med en fast f2.8 zoom, eks Tamron sin 18-50, til ca 3000. Fås også med stabilisator til ca 1000 til. Større lysstyrke gir deg bedre mulighet til å fotografere i dårlig lys, og til å styre bakgrunnen bedre. Ditt kamera på ISO 1600 og f2 til 2.8, så kan du fotografere innendørs uten blitz. og du får utrolig stemningsfulle bilder!! Det får du ikke til med lyssvak optikk, og da hjelper det heller ikke med VR, lukkertiden blir for lang... Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Du sparer en tusenlapp i forhold til nypris...: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=38655 Om du syns det er verdt det er helt og holdent opp til deg. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 Heisann. Ganske fersk på dslr, så dere får bære over med meg... Jeg har i sommer anskaffet meg et Nikon D5000 med 18-55 objektiv. Har begynt å se meg rundt etter nytt objektiv, og i den forbindelse lurer jeg på om jeg skal handle brukt. Er det noen grunner til å styre unna brukt, evt hva bør jeg se etter? Hvor stort prisavslag kan man regne med. Hva med f.eks denne: Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR? Hei, jeg har også kjøpt en del brukt gjennom tidene. Jeg foretrekker handel der jeg kan teste og vurdere varen ved kjøp, evt via Finn's betalingsgaranti slik at du har bedre reklamasjonsmulighet. Da kan man sjekke at fokusering og evt zoom går jevnt, og at det ikke er tegn på skader. Er fornøyd med alle kjøpene jeg har gjort! Dette er i hvert fall et godt objektiv til en bra pris, det er antagelig mitt neste kjøp også. Men har du vurdert hva du virkelig trenger? Er det kraftigere teleobjektiv du har savnet? Ellers er det et godt og lyssterkt fastobjektiv du også bør vurdere, du får f.eks 35mm 1.8 brukt til rundt 1100. Eller å erstatte normalzoomen din med en fast f2.8 zoom, eks Tamron sin 18-50, til ca 3000. Fås også med stabilisator til ca 1000 til. Større lysstyrke gir deg bedre mulighet til å fotografere i dårlig lys, og til å styre bakgrunnen bedre. Ditt kamera på ISO 1600 og f2 til 2.8, så kan du fotografere innendørs uten blitz. og du får utrolig stemningsfulle bilder!! Det får du ikke til med lyssvak optikk, og da hjelper det heller ikke med VR, lukkertiden blir for lang... Takker for mange gode råd! Når det gjelder hvilke objektiver jeg trenger, så er jeg som sagt nybegynner og kunnskapen deretter. Jeg tenkt på både tele og fastobjektiv. Tele i forbindelse med f.eks barn i lek, hvor man kan sitte på avstand og få mer "naturlige" bilder der de ikke er klar over at de blir tatt bilde av. 70-300 blir kanskje overkill?? Fastobjektiv har jeg og lyst på, og har da kikket litt på 50mm. Her merker jeg at min kunnskap kommer litt til kort, så dersom du mener et 35mm objektiv er å foretrekke lytter jeg gjerne Foreløpig er jeg ute og sonderer terrenget og sitter ikke med fingeren på kjøpsknappen. Vil helst ikke gjøre bomkjøp (ut i fra hva jeg har bruk for). Lenke til kommentar
TaraldR Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Jeg tviler på at 70-300mm blir overkill. Det er ganske anvendelig til både sport, litt natur og portrett, vil jeg tro, i hvert fall ute. Noe mer lyssterkt (og dyrere) har du i denne. Sigmaen fått mye ros av minst én akam-bruker. 35mm blir gjerne sett på som mer praktisk til altmuligfoto enn den trangere 50mm. Selv har jeg min 50mm nesten stående fast på det eldste kamerahuset, og bruker den mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå