Gå til innhold

Betalt for mye arveavgift?

Duqe

Anbefalte innlegg

Hei, i 2004 arvet jeg et lokalt som ble taksert 1 350 000kr, men i 2009 solgte jeg lokalet for bare 1 070 000kr, har jeg da krav på skattelette av det som ble overtaksert?

På forhånd mange takk for all svar.

Endret av Duqe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, arveavgift utmåles etter verdien på overtakelsestidspunktet (arveavgiftsloven § 9). Dersom objektet senere skulle falle i verdi får ikke dette noe å si for den allerede utmålte og betalte arveavgiften.

Litt avhengig av hva slags objekt det dreier seg om kan du derimot muligens få fradrag i din inntekt for verditapet.

Lenke til kommentar

Ser at spørsmålet kunne misforstås og at jeg misforsto - dersom verdien har sunket er det ikke grunnlag, men hvis verdien er feil fastsatt kan det være noe annet. Jeg må se nærmere på denne.

Tusen takk for at du tar tid til å undersøke dette for meg og hvis jeg får gevinst ut av dette lover jeg en dusør som ikke vil skuffe deg. ;)

Lenke til kommentar

Du kan begjære omgjøring av verdifastsettelsen etter reglene i arveavgiftsloven kapittel VII. I utgangspunktet er fristen for å klage seks uker etter at du mottok underretning om verdifastsettelsen. Du klager til den som har fastsatt avgiftsgrunnlaget, normalt vil det si skattekontoret (men i visse tilfeller tingretten).

Når du begjærer omgjøring (det er ingen tidsfrist for dette, men etaten har ingen plikt til å ta begjæringen til følge...) bør du dokumentere påstandene dine. Det vil i utgangspunktet si at du, som nevnt i et tidligere innlegg, må dokumentere at dette skyldes feil verdsettelse og ikke verdifall. Skatteetaten kan hjelpe deg bedre her, vil jeg tro, skatte- og avgiftsrett er ikke mitt fagfelt (ennå).

Lenke til kommentar

Har nå tatt kontakt med skattedirektoratet og fått tilbakesvar at det er stor kjangs for at jeg får et skuffet svar fra dem pga det er så lenge tilbake i tid, men det er bare å prøve så saken er nå sendt på mail.

Oppdaterer tråden når jeg får mer svar fra dem.

Endret av Duqe
Lenke til kommentar

Da har jeg fått følgende tilbakesvar:

"Viser e-post ang. verdsettelse av eiendom i forbindelse med arv/gaver.

Det er verdien på det tidspunkt man får rådighet over eiendommen som skal legges til grunn.

At verdien som oppnås 6 år senere er en annen, må nok tilskrives endringer i eiendomsmarkedet eller endringer ved eiendommen selv.

Etter forvaltningsloven kan ikke en sak tas opp som klagesak når det har gått mer enn ett år siden vedtak ble truffet."

Det var jo kjipt at det endte slikt, men også verd forsøket.

Igjen mange takk for hjelpen KRIKKERT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...