stiandahl Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Har nevnte OS, men jeg kommer ikke inn på internett. Følger veiviseren, men det hjelper ikke noe. Bor på studenthybel, og er koblet opp mot skolens nettverk. I windows var det jo veldig enkelt, jeg bare plugget inn kabelen, og jeg var inne på nettet. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Fekk du nokon feilmeldingar? Huska tu på å trykke "connect/kople till" etter at du hadde gått igjenom vegvisaren? Lenke til kommentar
stiandahl Skrevet 21. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2003 Ja, jeg gjorde det. Får bare beskjed om at jeg ikken kan koble meg til. Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 tok du få en ip sak da?? igjenom dhcp. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Post hva som kommer opp når du skriver "ifconfig" i en terminal. Lenke til kommentar
stiandahl Skrevet 22. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2003 Det står "command not found". Sikker på at jeg skal skrive ifconfig? Ps. er nybegynner når det gjelder linux Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Du må være rot. 'su' først, så rot-passord, deretter 'ifconfig'. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 vanlig "su" funker ikke for meg. Du må skrive enten "su -" eller "su root". Eller så kan du jo skrive bare "su", men da må du vel skrive /sbin/ifconfig for at det skal fungere (/sbin/ er vel ikke i PATH uten skikkelig innlogging) Lenke til kommentar
me Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 vanlig "su" funker ikke for meg. Du må skrive enten "su -" eller "su root". Eller så kan du jo skrive bare "su", men da må du vel skrive /sbin/ifconfig for at det skal fungere (/sbin/ er vel ikke i PATH uten skikkelig innlogging) FEIL! bare 'su' logger deg ikke skikkelig inn som en annen bruker, men root's $PATH blir allikevel riktig, da bashrc og profile filene executes.. Lenke til kommentar
stiandahl Skrevet 22. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2003 Før følgende medling når jeg skriver ifconfig: eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:00:F8:04:00:A7 UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:937 errors:1 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:100 RX bytes:59855 (58.4 Kb) TX bytes:0 (0.0 B) Interrupt:18 Base address:0xec00 lo Link encap:Local Loopback inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1 RX packets:70 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:70 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:4594 (4.4 Kb) TX bytes:4594 (4.4 Kb) Lenke til kommentar
iDude Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 I windows var det jo veldig enkelt, jeg bare plugget inn kabelen, og jeg var inne på nettet. Noen som kan hjelpe meg? Bruker oppkoblingen DHCP? Eller får du oppgitt en fast IP-adresse, gateway, etc etc? Om du bruker DHCP kan du prøve med dhcpcd eth0 om du har fast adresse, prøv med: 1) å konfigurere ipadresse, broadcast-adresse, nettmaske og gateway: ### Det Neste på EN Linje ############## ifconfig eth0 <ip-adresse> broadcast <broadcast-adresse> netmask <nettverks-maske> ### Det Neste på EN Linje ############## /sbin/route add -net default gw <gateway-adresse> netmask 0.0.0.0 metric 1 eth0 2) Editer /etc/resolv.conf for å legge inn navneservere. Noe a la nameserver <navneserver1> nameserver <navneserver2> Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Hvilken ISP har du? Hvilket nettverkskort har du? Kjør disse kommandoene su echo "Viktig systeminfo for stiandahls internett"; ifconfig; lsmod; uname -a og post outputten :wink: MarcelSB Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Hvilken ISP har du?Hvilket nettverkskort har du? Eth0 er jo oppe og går, men mangler ip-adresse. Det eneste som er viktig er ISP. Dhcp-config høres særdeles aktuelt ut gitt plug&play i Windows. Lenke til kommentar
sim Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Heisann, fant det unødvendig å starte en ny tråd så jeg "bumper" heller denne. Jeg har installert Mandrak Linux 9.1 og har akkurat samme problemet. Den får ikke tak i IP adresse fra ruteren (som kjører DHCP).Jeg prøvde å kjøre X-versjonen av konfigurasjonen, men den klarte ikke å koble til. I terminal kan jeg se at eth0 er oppe å går, samtidig er det noe som heter eth0:9, har ingen anelse om hva det er. dhcpcd finnes visst nok ikke, iallefall ifølge min terminal (ja jeg har brukt 'su'). Er det andre måter å finne DHCP serveren på ? Prøvde med DHClient, men vet ikke om den kan gjøre den jobben. På forhånd takk. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. juni 2003 Del Skrevet 28. juni 2003 Vet ikke hvor relevant dette er, men... Kjørte selv mandrake 9.0 (nå redhat) på en laptop. Den er (hjemme) koplet til et nettverk hvor jeg kjører DHCP, og i instalasjonen annga jeg at den skulle bruke eth0 til internett. Byttet så til RH 9 pga. mindre rot i GUI, og enklere nettverks opp - og nedkoppling. Satt opp, og funket fint på nettet mitt. Tok den så med til en venn, og skulle kople opp mot hans linje (NextGenTel ADSL). Kom der ikke på nett, og etter at broder'n til min kamerat (linux guru) ga opp, fant jeg ut att maskinen min var satt opp til å bare motta DNS fra mitt nettverk. På med dynamisk DNS, og det problemet var løst. Morsomt nokk fikk jeg ikke det problemet når jeg var på LAN i helga etter nyinstalasjon. Kansje har jeg satt på dynamisk DNS?? uansett så er ditt problem at du ikke får IP. sikker på at du har aktivert eth0? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå