ESS. Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Hei! Jeg har nettopp bygd en datamaskin og spesifikasjonene er som følger: Gigabyte GA-870A-UD3 (rev. 2.0) AMD ATHLON II X3 440 Windows 7 Dere må ta en titt på bildet fra speedfan: Jeg har merket at NortBridge kan bli veldig varm, når jeg har kjent på den har den noen ganger vært så varm at jeg ikke klarer og ta på den i mere en et sekund, og jeg har enna ikke belastet pcen i noen grad, har kun installert windows. Akkuratt nå (når jeg nå skriver) er den ikke like varm, nå kan jeg klare og ta på den, men den er alikevell ganske varm, og den er alltid veldig mye varmere en cpu kjøleren. (sitter nå og skriver fra pcen, windows ble instalert i går) southbridgen er fin, den er jo selvfølgelig varmere en hånden min, men det er ikke veldig mye, ellers er pcen kald. I speedfan står nortbridgen jevnt på 79 grader. Her er et bilde av Hovedkortet mitt: Takker for svar:) ESS Lenke til kommentar
ESS. Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Nortbridgen holder seg fortsatt på 79 grader. Er det noen som har litt mere erfaring med hardware en meg som har noe svar på dette er ok eller litt varmt? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Det er ikke uvanlig at NB blir så varm. Lenke til kommentar
ESS. Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Fint og høre;) kjører nå CPU Burn-in og (det jeg antar) er nortbridge er fortsatt 79 grader, altså 79 idle og 79 load... Men den er ikke like varm som jeg har opplevd at den kan være, tror ikke kjøleren til NB er varmere nå en før jeg begynte testen (kjennes nesten like varm ut). og den er ikke i nærheten av det varmeste jeg har kjent at den har vært. Det underlige med det hele er at når den var så varm at det ikke gikk an og ta på den, kjørte jeg bare endel forskjellige linux distroer og en BartPE... EDIT: Bildet er forresten tatt nå med CPU burn in på alle tre kjerner 100% load. Endret 16. august 2010 av ESS. Lenke til kommentar
War Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Siden det ikke er noen heatpipe til den så kan du skru den av og legge på din egen pasta, evt montere en 40mm vifte. Det er vanlig at den blir varm med passov kjøling og den må ofte kjøles bedre ved for eks klokking. Hvordan blåser luften i kabinettet? Siden den er passiv er den avhengig av god flyt. Dvs min 1 vifte inn forran og en ut bak. Endret 16. august 2010 av War Lenke til kommentar
ESS. Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Kabinettet er et antec 300. Jeg har brukt veldig lang tid på og legge opp kabler for maksimal luftflyt. Det er en 140mm ut på toppen og en 120mm ut bak, ingen inn,men store luftehull forran og et hull i siddøren for grafikkjøling. Alt i kabinettet er standard. De to viftene er satt til low, men i følge manualen flytter de alikevell mye luft på denne innstillingen, noe som også er riktig i praksis. Denne PCen er til min far så grafikkortet er et simpelt Geforce 210, dette er forsåvidt en "budsjett PC". Ikke noe OC eller andre modifikasjoner. Endret 16. august 2010 av ESS. Lenke til kommentar
War Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Da gjør det heller ingen ting at den er varm, her er det valgt 80c passiv isteden for en 80DB hissig vifte for å sette 40C. Klipse av kjøleren og legge på egen pasta kan nok senke temp med noen grader. Fabrikk bruker ofte en 3mm pad på. Lenke til kommentar
ESS. Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Ja, skal se på det;) Kjøleren er "festet" med to fjærbelastede plastklips, et i det ene hjørnet og et i det "motsatte hjørnet", hele kjøleren kan beveges med hånden til og så på skrå (altså ikke flatt mot underlaget), den spretter forsåvidt tilbake takket være fjærene, men litt merkelig patent, se selv: Kanskje mulig NB har en annen temperatur en kjøleren til tider.. Når den var skikkelig varm føltes den i vertfall ikke mindre en 79 C, samtidig som det sto det i speedfan, noe det gjør fortsatt nå selv om den ikke kjennes like varm. Lenke til kommentar
War Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Last ned everest ultimate eller SIW og se hva den/de viser. Det festet er en plastpigg på baksiden, for å ta den av må du klemme den sammen så den får plass i hullet når du drar den ut. Montering er rett ned så det sier klikk. Endret 16. august 2010 av War Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå