G4RM Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Hei. Jeg har en Dell Dimension 9150 fra 2006. Det var den gang ganske avansert modell, men jeg har oppgradert med minne og disker, samt Win Vista Ultimate. Jeg har de siste 6-12 mnd opplevd at maskinen går saktere og saktere. For meg virker det som om HD'ene står og spinner mye, og at de leser/skriver veldig mye da spesielt billedbehandling i Adobe Elements tar utrolig lang tid. Jeg har tenk å oppgradere til Windows 7, men vil gjerne ha oversikt på om jeg samtidig bør bytte/oppgradere/fjerne noe av HW som nå er koblet på. Jeg har også kjøpt et nytt skjermkort, men når jeg satte i det begynt bildet umiddelbart å flickre, så jeg lurer også på om jeg har for lite strøm, slikt at det kan hjelpe å ta ut en eller to HD-stasjoner og forsøke med skjermkoret igjen? Alle tips til hva som kan gjøres for å finne ut av dette, samt aktulelt utstyr å bytte ut mottas med stor takk. Jeg håper å holde meg under kr 3000 i HW bytte i denne omgang. ------------------------------------ System Information i vedlagt DXdiag.txt ------------------------------------ DxDiag.txt Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Jeg har de siste 6-12 mnd opplevd at maskinen går saktere og saktere. For meg virker det som om HD'ene står og spinner mye, og at de leser/skriver veldig mye da spesielt billedbehandling i Adobe Elements tar utrolig lang tid. Det er flere mulige årsaker, men her er et par du kan sjekke/vurdere. 1. Disken er fragmentert. Kjør den innebygde defragmentereren for å analysere eventuelt behov for å kjøre defragmentering. Fragmenterte filer betyr at diskens lesehode må hoppe mye fram og tilbake for å få lest filene. 2. Diskens egen kontroller detekterer feil ved lesing av sektorinformasjon fra disken og ber dermed om at sektoren blir lest på nytt, helt til det ser ut til at alt er ok. Dette betyr at lesing av data fra disk kan gå veldig tregt, selv om man til slutt får lest det som skal leses. Et verktøy som SpinRite ($89) vil i mange tilfeller kunne "gjenoppfriske" slike disker, men en kan jo spørre seg om det ikke heller er bedre å bruke et tilsvarende beløp på en ny disk. Du kan sikkert erstatte alle diskene dine med en enkelt ny disk som i tillegg også sannsynligvis vil være raskere enn det du har nå. Og - mens du fortsatt er i stand til å lese filer fra disken(e) din(e) - ta backup ... (Alle harddisker feiler - det er bare et spørsmål om tid.) Lenke til kommentar
G4RM Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Takk for svaret. Det er flere mulige årsaker, men her er et par du kan sjekke/vurdere. 1. Disken er fragmentert. Har kjørt test - systemet så ingen grunn til å defragmenter 2. Diskens egen kontroller detekterer feil ved lesing av sektorinformasjon... Jeg fikk ikke feil-melding på defrag-analyse, men satte opp et annet program (husker ikke navnet) og det meldte at min eldste HD gikk varm - ca 41 grader. Jeg syntes 41g hørtes lite ut, men jeg kan forsøke å koble ut den i kveld. Resten av diskene er maks 18 mnd gamle. Og - mens du fortsatt er i stand til å lese filer fra disken(e) din(e) - ta backup ... (Alle harddisker feiler - det er bare et spørsmål om tid.) Har kjøpt Netgear Duo NAS, men syntes den er vanskelig å sette opp/bruke i LAN så jeg håper jeg har Backup... Feilsøkningen er altså ikke over, kom gjerne med flere tips og forslag til fornuftige utbygginger. Er det f.eks mer ytelse å hente på å kjøpe nytt kabinett med power, mainboard og CPU - og hva koster dette i en hastighet som er bedre enn den Pentium D jeg har i dag (og må i tilfelle RAM også byttes)? Endret 17. august 2010 av G4RM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå