Gå til innhold

Optimal signalstyrke hos Canal Digital?

Anbefalte innlegg

Jeg leier hus hos en som har forgreinet TV signalene opp til meg fra sin boks. Jeg har egen HD-dekoder og eget kort. Bare ikke eget abbonement. Jeg fikk han til å bestille Premier League pakken og gledet meg til å se. Til min store fortvilelse hakker kanalene noe sinnsykt og stemmene er fullstendig usynkronisert med bilde. Synkroniseringen er vel noe som hadde rettet seg om det hadde vært sterk nok signalstyrke håper jeg.

Så signalstyrken er 115-120 på vanlige kanaler, men med en gang jeg slår over på HD kanalene går signalstyrken ned til 90-94 og havner på orange. Jeg vet ikke om det er på grunn av forgreningen eller noe annet, men håper noen her kan gi meg et lite svar på hva som er normal signalstyrke ihvertfall og om den synker ved visning av HD kanaler? Har den nyeste HD-dekoderen som ikke er PVR.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager jeg burde kanskje spesiefisert at det er snakk om kabel og ikke parabol.

Edit: Hvordan fullstendig resetter man dekoderen da? Kutte strømmen eller er det resetknapper å trykke på?

Edit2: Er det forresten noen som kan gi meg eksakt signalstyrke som er optimal for kabel?

Endret av Skalle
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke CD dekoderen, men det burde være en "restart" eller "reset" knapp å trykke på i menyen et sted - men det enkleste er å trekke ut strømkabelen et øyeblikk. Da tvinger man dekoderen til å reboote. Mulig du også har et eller annet valg for å søke etter ny programvareversjon et sted i menyen også - hvis ikke en reboot tvinger fram et søk, så er det mulig du må gjøre det i tillegg.

Jeg kjenner ikke til noen optimal kanalstyrke ved digital overføring via kabel - i og med at det er digitalt, så vil det enten virke eller ikke virke, man får ikke noen gradvis degradering av signalkvalitet som man får ved analogt signal. Det er vel dog mulig at det et eller annet sted i kjeden kan bli så dårlig kontakt at man får dropouts o.l.

Hvis man derimot har et gammelt analogt kabelanlegg, så er det en annen sak.

Hvis ikke en reboot/oppgradering av software virker, så ville jeg ha kontaktet CD med problemet.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Bruker du galvanisk skille? Har selv opplevd at det demper signalstyrken (mulig at det var defekt).

Les f. eks. http://www.diskusjon...owtopic=1165089 og http://avforum.no/fo...d-kvalitet.html

Vet bare at det er en forgrening mellom huskabel og ut til min leilighet og husvert sin leilighet. Hva denne forgreiningen består av vet jeg ikke. Jeg bruker HDMI kabel mellom dekoder og TV.

Lenke til kommentar

Du kan jo spørre huseier om han har det samme problemet, og om han har et galvanisk skille. Fant en oppklarende artikkel her: http://www.dinside.n...alvanisk-skille

Ellers kan det for alt jeg vet hende at signalet svekkes på grunn av lange kabelstrekk. Jeg vet ikke hvor mye kvaliteten på kablene har å si, men mulig noen andre har peiling.

Endret av teveslave
Lenke til kommentar

Har HD PVR-boksen til CD, uten galvanisk skille. Sjekket noen SD- vs. HD-kanaler nå (Nrk 1, TV2 og TVN).

For samtlige seks kanaler:

Kab 1 signalstyrke ligger på rundt 160.

Kab 2 signalstyrke ligger på rundt 170.

Ingen forskjell mellom SD- og HD-kanalene.

Lenke til kommentar

Har HD PVR-boksen til CD, uten galvanisk skille. Sjekket noen SD- vs. HD-kanaler nå (Nrk 1, TV2 og TVN).

For samtlige seks kanaler:

Kab 1 signalstyrke ligger på rundt 160.

Kab 2 signalstyrke ligger på rundt 170.

Ingen forskjell mellom SD- og HD-kanalene.

Herlig. Hjertelig takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...