Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Var lærling, er nå 50% midl ansatt - hvor mange feriedager?

Tonio

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har nå gått fra å være lærling på jobben til 100% i de to første ukene i august, og deretter nå 50% ut året. Dette er på grunn av skole. For den korte versjonen se slutten av posten.

På grunn av andre som har hatt ferie og forskjellig har jeg til sammen i år hatt en dag ferie. Det jeg lurer på nå er hvor mange dager ferie jeg har igjen?

Etter en rask prat virket det som på arbeidsgiveren min at hvis en starter for eksempel 1.juli har en halvparten av ferietiden sin (dvs. 12,5 dager), og siden jeg startet 1. august har jeg da rundt 10 dager. Siden jeg har 50% blir det da til sammen 5 fulle dager (altså 37,5 timer fri).

For meg gir det mening at siden jeg jobbet her i hele fjor, og siden det er før 1. november, har jeg rett på full ferie. Siden jeg har hatt en feriedag allerede, gir det da mening for meg at jeg kan ha 12 dager betalt fri (90 timer).

Jeg har aldri satt meg inn i regler for ferie, og aner ikke hvor jeg kan starte å lete, og håper at noen her derfor kan gi meg en pekepinne. Googlesøk som jeg tydligvis ikke er god på pekte på danske sider eller informasjon om skoler..

Jeg er forøvrig medlem i fagforbundet og jobber i en kommune om det har noe å si.

Kort sagt er spørsmålet mitt: Når en har vært lærling i to år i samme bedrift en starter 50% i, hvor mange feriedager har en krav på?

Tusen takk for all hjelp, om det er en lenke, et langt eller kort svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik som jeg forstår den, har jeg rett på 12 fulle dager ferie (24 halve), altså 90 timer betalt ferie. Det er det jeg er usikker på om jeg tolker rett eller ikke.. :hmm:

"Betalt ferie" er et begrep jeg ikke vet hva du legger i. Hva mener du med betalt ferie? Betalingen for ferie er feriepenger du opptjente i fjor.

Lenke til kommentar

Ja, jeg bør vel være forsiktig med hvilke ord jeg bruker når jeg ikke er sikker på om de betyr det jeg er vant til at de betyr her. Jeg har jo fått feriepengene som lønn i juli (eller juni)..

I 2008 jobbet jeg ikke hele året, derfor fikk jeg i 2009 mindre betalt ettersom jeg hadde 4 uker ferie i 2009, og kun rett på å få penger for 3 uker. Er ikke helt sikker på de riktige ordene, men poenget er at jeg er redd for at jeg får mindre i lønn hvis jeg tar ut feriedager..

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt tegningen, men kan ta litt generelt;

Hvis du er fast ansatt og har jobbet et år, vil du i de fleste bedrifter få feriepenger ISTEDENFOR lønn i juni eller juli mnd (noen bedrifter betaler den de dagene du faktisk tar ferie) Du har da krav på 4 uker "betalt" ferie (betalt = feriepenger). Du kan ta 5 uker, men da er dette ubetalt. Hvis jeg ikke husker feil, er du tvungen til 3 uker ferie per år(?)

Hvis du er midlertidig ansatt (100%), så får du feriepenger og vanlig lønn på juni eller juli lønn, men dagene du tar fri er ubetalt.

Hvis du er mindre enn 100% (deltid), vil utbetaling av feriepenger være likt. Og jeg går ut i fra at dine krav på ferie (dvs 4 uker) også står ved lag.

Lenke til kommentar

Slik det blir gjort her får en ikke vanlig lønn i juni, men heller feriepengene. I juni hadde jeg 100% stilling (som lærling). Fra 16. august (i dag) har jeg 50% stilling.

Og det gjør jo som jeg sier at jeg mener og tror det er 90 timer til sammen som jeg kan ha som ferie uten å få mindre lønn.

Endret etter bIskk0ps innlegg.

1. august 08 startet jeg som lærling, 31. juli 2010 var min siste dag som lærling. 1. august til 15. august jobbet jeg 100%, og fra i dag og ut året jobber jeg 50%.

Jeg tok ut en fridag tidligere i år. Hvis jeg ikke skulle fortsette her ut året, altså hvis siste dag var som lærling, skulle jeg ha tatt ut 24 arbeidsdager til hvor jeg ikke jobbet (altså fire uker og fire dager).

Det jeg lurer på nå er hvor mye ferie jeg kan bruke uten å få mindre lønn.

Endret av Tonio
Lenke til kommentar

I utgangspunktet har du uansett rett til 5 uker ferie. Spørsmålet som ofte dukker opp er hvor mange feriedager man kan ta uten at det merkes på lønningsposen. Det beregnes utifra hvor mye du jobbet i fjor. Har du jobbet hele 2009 i 100% stilling(som lærling) har du opptjent feriepenger for 4 uker ferie. Du har fortsatt rett på den femte uka med ferie, men du har ikke feriepenger å bruke i den. :-( Altså får du trekk i lønn den måneden du tar ut denne ferien.

Lenke til kommentar

Hvordan får en tatt en femte uke ferie uten trekk? Jeg trodde det var kun året før som spilte inn på det..

Men i hovedsak virker det som om at det er 90 timer som er rett. (Eventuelt 71 timer hvis det er bare 4 uker jeg har ferie i år.)

Ingen har i det minste sagt seg enige i det jeg fikk beskjed om, at hvis en starter 1. juli i 100% stilling har en krav på 2,5 uker ferie.

Lenke til kommentar

Det er ikke vakter eller slikt her (Er en IT-avdelig i en kommune..), jeg jobber når jeg har mulighet. Grunnen til at jeg trenger ferie er at jeg tar skole på siden.. Så da jeg regnet på det før vi lagde en kontrakt fant jeg ut at ved hjelp av ferietiden kunne jeg greie 50% mens jeg samtidig gikk på skolen. =)

Lenke til kommentar

Jeg klager ikke. :) Men jeg lurer på om jeg kan ta ferie så lenge som jeg trodde, eller ikke. Og det uten at jeg får mindre lønn.

Tja. Du kan vel isåfall ta like mye ferie som du jobbet i juni/juli uten lønn, uten å få mindre lønn. :). Det er jobb du har levert uten å få betaling. Da må du kunne ta deg tilsvarende fri (og miste lønna som er "til gode"). Tar du ut mer, blir du nødvendigvis trukket.

Lenke til kommentar

Ok, jeg tror jeg forstår litt bedre nå.. Skjønner at dette er noe jeg er nødt til å sette meg bedre inn i en annen gang. Uansett får jeg håpe det går seg til og at det med kun et par dager ferie snakket ikke kommer opp igjen. ^_^ Takk alle sammen.

Lenke til kommentar

Ok, jeg tror jeg forstår litt bedre nå.. Skjønner at dette er noe jeg er nødt til å sette meg bedre inn i en annen gang. Uansett får jeg håpe det går seg til og at det med kun et par dager ferie snakket ikke kommer opp igjen. ^_^ Takk alle sammen.

Bare husk at du skal ha lønn for det du jobbet i juni/juli, hvis du ikke tar det som ferie. Feriepengene du fikk er fra _i fjor_.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg forutsetter at du var lærling i samme virksomhet som du nå er ansatt i, og at lærlinger har samme retigheter som ansatte ift ferieloven.

Ferie er noe en tjener opp året før det året ferien avvikles. For ferieåret 2010 er opptjeningsåret 2009. DVs at om du jobbet fra 1 jan-31 des i 2009 har du et lovfestet krav på 4 uker (24 dager inkludert lørdager, 20 uten) lovfestet ferie i 2010. Om du omfattes av den ekstra avtalefestede ferieuken må du spørre din fagforeningsrepresentant om.

Siden ferien er opptjent spiller det ingen rolle hvilken stillingsprosent du har ved uttak av ferien.

Det springende punktet er på hvilken måte feriepengene blir utbetalt. Noen utbetaler feriepenger i juni eller juli og trekker lønn for fire eller fem uker, mens andre utbetaler feriepenger OG lønn om ikke ferien avvikles i juni/juli, for å trekke lønn når ferien faktisk avvikles. Sjekk lønnslippen din for å se hva som er riktig i ditt tilfelle.

Om du er trukket i lønn for opptjente feriedager, har du krav på ferie med lønn for de dagene som er opptjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...