Gå til innhold

DIY Lysboks for dias/negativer?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bygge en lysboks for å studere dias og negativer. Er det noen som har erfaringer med dette, og som kan gi meg noen tips? En rimelig batteridrevet led-lampe fra Clas e.l. bør vel kunne fungere som lyskilde, eller blir lyset for hvitt fra disse lampene? Jeg tenkte også at det enkleste ville være å bruke pleksiglass, er det noen som vet hvor man kan få tak i frostet/matt pleksiglass, eller har andre tips?

Jeg har også lest at Clas Ohlson solgte små lysbokser tidligere men fant ikke noe i katalogen, disse har kanskje gått ut av sortimentet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bygget mitt eget lysbord, og jeg vet ikke om jeg kan si det var verdt det. Jeg baserte det på en boks fra IKEA, som ikke kostet mer enn en hundrelapp eller to. Problemet var at matt plexiglass kom på ca 450,- pluss fire korte lysrørarmaturer som kom på 300,- per stykk. I tillegg må man ha noen sukkerbiter, brytere og ledning med støpsel, og til sammen kom det hele på over 2000,-.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det kunne nok funke det ja, skal gjøre et forsøk. Er litt usikker på om det er nok lysstyrke i laptopen.

Evt. kunne man jo kjøpt en iPad og gjort det samme med denne, da hadde man jo endelig fått bruk et Apple-produkt til noe nyttig :tease:

Likte iPad-ideen, men det var kanskje en slik du egentlig tenkte på? De ble gjerne kalt diasbetrakter. Jeg hadde en for lenge siden men den stod i solen og linsen som forstørret fungerte som brennglass og smeltet plasten.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Jeg har en diasbetrakter, men da for 35mm film. Ingen av mine 120-dias er montert. Skulle gjerne ha skaffet meg en diasfremviser for 120, har kikket litt rundt men det er ikke ofte de dukker opp!

Diasfremvisere for 120 var rådyrt tidligere, men kanskje det finnes noe billig brukt nå. Har du prøvd å sette inn en anonse på foto.no?

Jeg har et ganske lite "lysbord" med bare plass til et par striper 135-film: Husker ikke hvor jeg kjøpte det, muligens hos Fotophono. Slike lages fortsatt i forskjellige størrelser. Et sted de selger det er http://www.photax.se/. Det er ikke mulig å lage link rett til produktet, men prøv å søk etter "ljusbord" (svensk side).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...