Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Batteriet viser 'koblet til, lader ikke' og maskinen vil ikke kjøre uten lader tilkoblet.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Acer Aspire 4810 TG. Den er ca. 1 år gammel, og kjører Windows 7 (oppgradert fra Vista).

Igår tok jeg ut laderen for å flytte maskinen. Da jeg skulle bruke den igjen ble jeg overrasket over at den var avskrudd.

Etter at maskinen var inne i windows igjen, testet jeg for å se om det var noe galt, og tok ut laderen igjen. Øyeblikkelig skrudde maskinen seg av. Den ble helt svart.

Når maskinen er på, viser batteristatusikonet meldingen "70% tilgjengelig (koblet til, lader ikke)".

post-133773-1281952794,5325_thumb.jpg

Jeg har søkt en god del på nettet og funnet forskjellige 'løsninger' på 'batteristatusmeldingen'. Jeg har prøvd flere av disse, men ingen hjelper.

For å oppsummere

• Batteriet viser meldingen 'koblet til, lader ikke'.
  • Når jeg tar ut laderen, skrur maskinen seg av.

Er det noen som vet hva dette kan komme av, og hvordan jeg kan fikse det?

All hjelp blir satt pris på! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du noe skade på kabelen fra laderen som går inn til PCen?

Kan hende at hvis den er skadet så leverer den ikke nok strøm til at PCen klarer og lade.

--

Bjørnar

Rait.no

Takk for raskt svar! :)

(Er student og begynner på skolen imorgen, så har veldig bruk for en fungerende laptop.)

Kabelen er helet fin, og har blitt behandlet bra. Det er ingen kraftige bøyer eller brudd på den.

Om det hadde vært laderen som var problemet ville vel datamaskinen fortsatt å bruke batteriet når jeg tok den ut? Sånn som det er nå, dør maskinen så fort jeg tar ut laderen. :S

Lenke til kommentar

Kan hende batteriet er dårlig, har du prøvd og måle på det med multimeter?

--

Bjørnar

Rait.no

Jeg har uheldigvis ikke multimeter, men skal prøve å sette i et annet batteri (fra samme type maskin) så fort som mulig.

Ut ifra hva jeg har lest på nettet er det som oftest en softwarefeil når det gjelder at batteriet ikke vil lade, men vet ikke hva jeg skal tro om at den skrur seg av uten lader.

Lenke til kommentar

Har prøvd følgende steg nedenfor flere ganger, både med og uten å avinstallere batterikontrollen, uten hell. :(

• Skru av
  • Koble fra lader
  • Fjerne batteriet
  • Koble til lader
  • Starte opp maskinen
  • Åpne 'Behandle' -> Batterier og avinstallere Microsoft ACPI Compliant Control Method Battery
  • Skru av
  • Koble fra lader
  • Sette i batteriet
  • Koble til lader
  • Starte maskinen

Lenke til kommentar

Hadde et lignende problem med en helt nyinnkjøpt Toshiba. Støpselet måtte være i for at PCen skulle få strøm, og batteriet ladet ikke. Hvis man trakk ut strømmen slo PCen seg av, selv om den hadde "ladet" i flere timer.

Problemet var en gammel versjon av BIOS som ikke klarte å gjenkjenne batteriet. Aner ikke hvorfor dette ikke var oppdatert, PCen ble kjøpt på en Lefdal-butikk og jeg byttet til og med inn en stk av den samme dataen og fikk en ny en med akkurat samme problem, før jeg satt meg ned og leta etter en løsning.

Så. Stakk på Toshiba sine hjemmesider og fant den nyeste BIOS-versjonen til min type laptop. Installerte, og alt fungerte.

Det HØRES forsåvidt ikke ut som ditt problem, som plutselig bare dukket opp, men det kan være verdt et forsøk.

Personlig har jeg tro på innvendig knekk i ledningen. Det skjer når man minst venter det. :(

Endret av Calath
Lenke til kommentar

hei,

Sannsynligvis er et av battericellene kortsluttet. Nå kjenner ikke jeg til Acer-maskiner noe særlig - men dersom de har software for å sjekke batteriets helse (noen pc-produsenter har dette) så vil jeg anbefale deg å kjøre en slik batteritest.

Men jeg mener dette nesten helt sikkert er snakk om et defekt batteri. Anbefaler deg å reklamere batteriet, noe som desverre innebærer at du må levere fra deg/sende din datamaskin for feilsøking og for å få nytt batteri.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Desverre stemmer ikke dette. Batteri er ikke dekket på samme måte som maskinen. Batterier har gjerne en Reklamasjons tid på 2,5 år. Så om det er defekt kan du bruke dette. Ellers tror jeg ikke det er det som er feilen.

Prøv en BIOS update. Den nyeste finner du på acer sine hjemmesider. Og følger med en readme fil som sier hva du skal gjøre.

Skulle ikke dette hjelpe heller kan du gå inn på enhetsbehandlingen og avinstalere batteriet. Ta det og og slå av maskinen. Ta så ut lader også. Hold av og på knappen inne i 30 sek. sett tilbake alt. Da skal det fungere.

Fortsatt feil ta kontakt med Acer for og Reklamere på batteriet.

Lykke til

Hilsen Chris

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...