Malvado Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Tror dette bare er noe som folk innbiller seg på grunn av den grafiske utviklingen vi har hatt. Jeg synes det er minst like bra spillbarhet nå (om ikke bedre) enn det det var før. De aller fleste spill prøver å ha et greit fokus på grafikk når det ser ut til å være en viktig faktor for mange, men det er sjeldent grafikk har solgt et spill alene. Super Mario Galaxy, som kommer fra et selskap som ikke blir forbundet med "banebrytende grafikk", er kanskje det Wii-spillet med desidert best grafikk. Men man kan ikke fornekte heller at mange spill har blitt simplifisert eller står i fare for å bli det : Mass effect 1 > Mass Effect 2. Baldurs Gate > Neverwinter Nights > Dragon Age > DOA 2. Dette er eksempler hvor grafikken har blitt langt bedre men hvor spillelementene har enten blitt gjort enklere eller helt forandret. For de som har følt med så er det sånne små detaljer som for eksempel : *Regenerative Health Pack : Spillerne er så og si udødelige så lenge de kan finne en plass å helbrede seg på, ikke lenger avhengig av å unngå fienden ordentlig og helsekits. *En knapp rules them all : Press X to reload, Press X to open door , Press X to call your mother (latterlig når dette blir gjort på pc der vi lett kan bruke feks R (singularity) ). *Store piler på skjermen som fører oss gjennom spillene i ren GPS stil. Dagens barn skal ikke ha behov for å tenke selv for å finne veien fram. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Spill har blitt simplifisert eller står i fare for å bli det : Mass effect 1 > Mass Effect 2. Baldurs Gate > Neverwinter Nights > Dragon Age > DOA 2. Dette er eksempler hvor grafikken har blitt langt bedre men hvor spillelementene har enten blitt gjort enklere eller helt forandret. For de som har følt med så er det sånne små detaljer som for eksempel : *Regenerative Health Pack : Spillerne er så og si udødelige så lenge de kan finne en plass å helbrede seg på, ikke lenger avhengig av å unngå fienden ordentlig og helsekits. *En knapp rules them all : Press X to reload, Press X to open door , Press X to call your mother (latterlig når dette blir gjort på pc der vi lett kan bruke feks R (singularity) ). *Store piler på skjermen som fører oss gjennom spillene i ren GPS stil. Dagens barn skal ikke ha behov for å tenke selv for å finne veien fram. Tror vi holder på med 2-3 ulike spørsmål her nå. Om spill er blitt forenklet har ikke så mye med grafikken å gjøre og fortjener kanskje en egen tråd. Føler det blir litt "korrelasjon medfører kausalitet"-preg over det. Spørsmålene jeg sikter til er: Er forenkling å foretrekke fremfor mer "rå" dybde? Hvor mye preges industrien av det? og om hvorvidt det presenterer et steg tilbake i spilldesign-historien. Føler jeg "hijacker" tråden hvis jeg svarer på posten din. Kanskje lage en egen tråd? Endret 25. august 2010 av cs_ Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Spillbarhet er viktigst, grafikk kommer etterpå. Problemet med dagens spill er ikke spillbarheten, heller at de er over på 8-9 timer.. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Spillbarhet er viktigst, grafikk kommer etterpå. Problemet med dagens spill er ikke spillbarheten, heller at de er over på 8-9 timer.. Jeg hadde samme holdning før, men må si jeg foretrekker spill på 3-4 timer fremfor et 40-timers Final Fantasy eller Dragon Age. Det er veldig vanskelig å lage noe med kvalitet fra start til slutt dersom det varer så lenge. Det er derfor du skyter 900.000 skurker i Uncharted 2, spillet behøver hindringer for å dekke det tidskravet vi stiller. Jeg tror heller det skader (visse, ikke alle) spill å ha en slik lengde. Synes det er fryktelig rart at ikke flere spill er episode-basert. Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 må si meg enig med Jeviro. hvor er spill som tar mer en 10 timer å gjennmføre(enkelte finnes det jo enda da) og hvor er gjennspillingsverdien(regner ikke med online)? Hvilket SP kjøpte du sist som du måtte prøve et par ganger til? (for min del Final Fantasy fram til X, homm serien og civ serien) Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Spillbarhet er viktigst, grafikk kommer etterpå. Problemet med dagens spill er ikke spillbarheten, heller at de er over på 8-9 timer.. Jeg hadde samme holdning før, men må si jeg foretrekker spill på 3-4 timer fremfor et 40-timers Final Fantasy eller Dragon Age. Det er veldig vanskelig å lage noe med kvalitet fra start til slutt dersom det varer så lenge. Det er derfor du skyter 900.000 skurker i Uncharted 2, spillet behøver hindringer for å dekke det tidskravet vi stiller. Jeg tror heller det skader (visse, ikke alle) spill å ha en slik lengde. Synes det er fryktelig rart at ikke flere spill er episode-basert. 10-15 timer holder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå