Gå til innhold

Hvor mye har jeg råd til å betale i leie?

Barredo

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått jobb i Oslo, og skal derfor leie en litt mer sentral leilighet. Jeg har fått jobb som selger, og er derfor usikker på hvor mye jeg vil få utbetalt, men det bør ligge et sted mellom 20 og 40 tusen brutto. Gjennomsnittet hos selgerne er 30 tusen. Selvsagt avhenger dette av personlige utgifter, men tror dere det vil være noe problem å håndtere en leie på 7500? Jeg har ikke bil og ingen gjeld, og har derfor ingen andre faste utgifter av større betydning. Liker å lage mat, så spiser sjeldent ute, og jeg hverken røyker eller snuser.

Vet dette er vanskelig å svare på, men håper noen har noe å bidra med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør fint klare en leieutgift på 7500kr så lenge du har styring på resten av økonomien din.

Det kan være greit å sette opp et budsjett på forhånd med alle utgifter så du ikke får en overraskelse.

Strøm i en enebolig kommer fort opp i 1800-2000kr i mnd, noe mindre i en leilighet. Internet, telefon og evt andre abonnement er også store utgiftsposter for mange.

Jeg går på attføring og har betydelig lavere inntekt enn det du forespeiler men klarer allikevel fint å betjene et huslån på 6500kr i mnd. Når alt er betalt sitter jeg igjen med rett over 3000kr til mat og klær.

Lenke til kommentar

Vi snakker betydelig lavere summer for strøm i en leilighet enn 2000 kroner pr mye, som egentlig var greit forbruk for ett hus. Har hatt regninger fra 400-3000 kroner i de leilighetene jeg har bodd i, 400 kroner var på sommeren og det var stortsett dusjen, pcen og ovnen som brukte betydelig mengder med strøm. Bodde i ett elendig isolert hus (leide 1/4 del av det), her hadde jeg strømregning på 3000 kroner hvor ca 2000 av de kronene gikk bare til oppvarming, totalt bortkasta penger kontra godt isolerte leiligheter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...