infty Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 For ca. 1 måned siden dukket det plutselig opp en 'grønn' stripe som strekte seg fra toppen til bunnen av skjermen. Stripen en plassert ca. på midten av skjermen, og er ca 2 pixler tykk. (se vedlagt bilde) Stripen forsvinner hvis jeg tilter litt frem og tilbake på skjermen, men kommer tilbake i uregelmessige sammenhenger. Enkelte ganger nytter det heller ikke å berøre skjermen. Jeg har forsøkt å resette system managment controller(SMC) og tilbakestilt maskinen PRAM og NVRAM. Dette, fungerte i grunn faktisk i et parr dager, før problemet oppstod på nytt igjen og mer hyppig. Jeg har nå, også formatert maskinen og oppdatert operativsystemet fra versjon 10.5 til 10.6 da jeg mistenkte at en programvare oppdatering muligens foresakte problemet, men det var ingen forskjell, selv før jeg koblet maskinen til nett og lastet ned siste oppdateringer. Problemet oppstår foresten også når jeg kjører Windows 7. Problemet oppstår ikke på ekstern, tilkoblet skjerm. Maskinen min besitter Nvidia 8600M GPU og ble produsert i tidsrommet da feil ble oppdaget på disse brikkene, men jeg har ikke hatt noen problemer under grafisk tunge applikasjoner gjennom årene. Jeg kontaktet apple support ved å ringe dem, men mottok desverre bare en beskjed om at maskinen min ikke var dekt av garantien lenger. På dette punktet er jeg litt usikker, fordi maskinen min er kjøpt i 2007 (spesifikasjoner nedenfor), og mener å ha lest at jeg i følge norsk lov, 'egentlig' har krav på 5 års garanti på et produkt som kostet nesten 15 000 kr, men at Apple vrir seg unna og setter sine egene regler. Maskinen ble i grunn kjøpt på Apple sine egene, norske nettsider. Har jeg noen rettigheter her? Jeg lurer egentlig på om noen har sett dette før? Alle tips er velkomne. Jeg vil helst ikke levere maskinen på service hvis jeg må dekke alle kostnader selv da jeg er student. Jeg har lenge hatt lyst til å skru i frahverandre maskinen, så dette er en perfekt unskyldning Men, leverer selvsagt masknen til service hvis reperasjonen er mer komplisert enn å bare dytte på plass en ledning. Klient: Macbook Pro3, 1 (Intel, Santa Rosa) Bilde: http://imgur.com/JInEl.jpg Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) dobbeltpost. Endret 16. august 2010 av MrLee Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Pixel feil med skjermen - om det er en kontakt som er løs eller ei er ikke godt å si. Garantien har kanskje gått ut, men det har definitivt ikke rekalamsjonsretten, som er 5 år på laptopper i Norge. (merk at Garanti ikke er det samme som reklamasjonsretten) Og dette er en soleklar reklamasjonssak, med mindre den er mishandlet Kontakt kjøpestedet og si du vil reklamere på maskinen. De må ofte høre det "magiske" ordet for å ta affære. - merk, fungere bare om du kjøpte den som privatperson. Endret 16. august 2010 av MrLee Lenke til kommentar
infty Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 Jeg la inn det samme inlegget på mac1.no sitt forum og mottok som svar fra en av brukerene at panelet høyst sannsynlig er defekt. Brukeren hadde jobbet på et Apple sertifisert verksted, og kunne bekrefte at han hadde byttet ut drøssevis av disse panelene på grunn av defekten jeg nevnte ovenfor. Just in case anyone wanted know... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå