William_S Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Nå vi jeg sikkert kaste inn en brannfakkel hos de mange Forsvarsfolk her, men mitt inntrykk er at mange av høyere offisersgrad er kontorrotter som bare sitter på ræva si 8-16:00 for så å gå hjem. Sesjonsoffiseren er en typisk kontorrotte etter min mening. En eldre kar på 50+ gjerne med grad kaptein og over som sikkert de siste 20 årene ikke har vært særlig operativ. Så spørsmålet er om det virkelig er så mange kontorrotter blant offiserene som jeg har et inntrykk av? Tenker selvfølgelig ikke på de som tjenestegjør i INTOPS, men jeg tror med fordel vi kunne ansatt flere sivile til å gjøre en del av jobbene avdanka offiserer gjør. Lenke til kommentar
Branco Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Selvsagt finnes det en god del offiserer som kan betegnes som "kontorrotter", men dette er jo fordi jobbes deres tilsier at arbeidet skal utføres på et kontor. Jeg ser heller ingen god grunn til å erstatte erfarne offiserer som innehar tyngde og bredde i faget sitt, med sivile som ikke besitter denne kunnskapen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Ehh, hva er det du vil med førstepost? Informere verden om at det finnes offiserer og soldater som jobber på kontor? Du skal være bra trangsynt hvis du ikke skjønner at det finnes en haug med jobber som må gjøres for å drifte forsvaret, og veldig mange av dem gjøres på et kontor. Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Historiens mest tullete førstepost. Mange av offiserene er altså kun kontorrotter som sitter på ræva fra 8-16. Ja vel, og så? Forsvaret handler ikke bare om å springe rundt i skogen å skyte. Dette gjelder til og med offiserer. Du tror også med fordel at forsvaret kunne ha ansatt flere sivile, hva er logikken i det? Jeg er glad du ikke har noe å si når det gjelder ansettelser i forsvaret. 4 Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Det har også lite å si om man er kpt. på et kontor uten OT og ØUA når man som sjt. tjener 3 ganger mer med noen øvelsesdøgn Man hadde aldri verden fått folk med høyere utdanning til å sitte i f.eks en fen.-stilling på kontor med luselønn Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Tenker selvfølgelig ikke på de som tjenestegjør i INTOPS, men jeg tror med fordel vi kunne ansatt flere sivile til å gjøre en del av jobbene avdanka offiserer gjør. Du har IKKE peiling på hvor mange såkalte "kontorrotter" det finnes i det store utland. Det du også ikke skjønner er at det er noe som heter en stab. I staben befinner det seg erfarne offiserer. Desto høyere opp i systemet (Tropp - kompani - bataljon - divisjon osv) du kommer, desto høyere grad og desto mer erfaring har disse offiserene. Liten intro: Personell Sikkerhet og etterettning Planlegging Materiell og kjøretøy Planlegging Samband Kjønnsperspektiver Økonomi Sivil-militære forhold Dette er hva en typisk stab er bygd opp av, om jeg tar med alle delene. Om jeg har glemt noen, så er det bare og rope ut. De som kjenner systemet ser at det er listet opp i "rekkefølge" Uansett. Desto høyere grad, desto mindre ute i gjørmeløypa. Det skjønner vel de fleste her inne. Hvem tror du man bruker til å planlegge store og komplekse operasjoner? Den menige storm-soldaten? Neppe. Den type jobb krever en erfaren offiser. Avdanka offiserer? Du er på bærtur, seriøst. Av grunner jeg nettopp har listet opp, så skjønner du kanskje nå at vi trenger disse offiserene. Det er nemlig eldre og erfarne offiserer som sørger for at ting går i orden. Ansette sivile? Fordi? Tror du virkelig en sivilist fra gata kan gjøre en militær jobb like bra som en kaptein med 10 års fartstid i forsvaret? Du aner faktisk ikke hvor feil du tar. Jeg vet ikke om du har vært inne i Forsvaret, men om du tror at samtlige som går i grønn (og ørken) uniform er ute og jakter på FI 24/7 så tar du latterlig feil. Dette må faktisk være en av de dummeste trådene jeg har lest. Gratulerer. 1 Lenke til kommentar
William_S Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 Jeg er nå sannelig ikke så sikker på om jeg er på bærtur. Det er faktisk et uttalt mål fra Forsvarets side at militære ansatte skal i større grad bekle operative stillinger og det er jeg faktisk enig i. En sivilist kan helt fint gjøre en del jobber uten at det går på bekostning av de fagmilitære. Feks så kan feks overlate en del av Forsvarets Mediesenter til sivile og såvidt jeg vet har det blitt færre fagmilitære der. Nei jeg har ikke vært inne i Forsvaret hvis det var det dere lurte på, men kjenner mange som er/har vært der. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Hvorfor mener du at militære skal ut og sivile inn? Om noen på ett kontor sitter med med uniform eller sivilt har vel heller lite å si, eller? Så lenge jobben blir gjort på en tilfredsstillende møte er det vel det samme om man har stjerner på skuldra eller ikke. Forsvaret kan heller ikke sparke folk, de kan gi sluttpakker og få folk til å slutte frivelig, jeg har hørt at dette har blitt prøvd ut tidligere og resultert i at personer med viktig kompetanse har sluttet fordi dem lett får jobb i det sivile, og personer uten viktig kompetanse har blitt sittende. Resultatet av det hele var at forsvaret måtte leie inn igjen personell de hadde gitt sluttpakke, de måtte da så klart betale mer for å leie de inn igjen. Så lenge forsvaret trenger personell til å gjøre en jobb på kontor, hvorfor ikke bruke de folkene de allerede har i stedet for å bli kvitt eksisterende personell for så ansette annet personell. Lenke til kommentar
Kreatoon Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Er "kontorrotte" selv som førstegangstjenesten selv ved FOH (Forsvarets Operative Hovedkvarter) og vi har sivile medarbeidere som innen sitt fagfelt gjør en like god jobb innen sitt arbeid som f.eks en oberstløytnant gjør sitt, det går jo på erfaring og opplæring begge KAN gjøre hverandres jobber, men med varierende utfall siden det da ikke er deres primære arbeids"felt". Det skal også opplyses om at det er de sivile som jobber 8-16:00 stillinger her, mens offiserene har mye mer å gjøre utover kvelden, til og med om natta med planlegging og vakthold. Så det du sier er vel i høyeste grad reint oppskrytt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå