Rupal Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Har lest et eller annet sted før der det var beskrevet 5-6 "obligatoriske" steg med etterbehandling som man burde gjøre med bilder som seriøs fotograf. Er det noen kan tipse meg til en slik artikkel eller flere? Finner ikke helt den jeg leter etter? Tror det var i lightroom eller photoshop. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Hvitbalanse, eventuelle crop/horisont-endringer, automatisk grunnoppskarping og kanskje litt eksponerings- og kurvejusteringer i RAW-konverteringen. Resizing til passende størrelse og endelig oppskarping i LR/PS etterpå. Vel - det er mine steps, i alle fall. Var alt "spot on" i kameraet, så blir det kun automatisk grunnoppskarping fra RAW-konverteren, samt resizing og endelig oppskarping i LR/PS. Er for lat/ignorant til å dodge og burne i PS. Endret 16. august 2010 av Trondster Lenke til kommentar
Rupal Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Hørtes i korte trekk ut som dette var mye som var nevnt i den artikkelen jeg leste. Da jeg er relativt fersk i gamet, setter jeg fortsatt pris på videre guiding til artikler på nettet der jeg kan lese litt mer i dybden og følge stegene. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Du kan jo starte med =10"]å lese gjennom bilderedigeringsguidene her på akam. Lenke til kommentar
oldis Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Har lest et eller annet sted før der det var beskrevet 5-6 "obligatoriske" steg med etterbehandling som man burde gjøre med bilder som seriøs fotograf. Er det noen kan tipse meg til en slik artikkel eller flere? Finner ikke helt den jeg leter etter? Tror det var i lightroom eller photoshop. Kan det være "Farge/kontrast-behandling" fra menyen på denne siden du mener: http://snotpope.com/photoshop/ Kilde/forfatter: Per-Otto Larsen, som også har skrevet et glimrende kompendium med innføring i fotografering. Du finner link til det også på samme sted.. Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Du finner en hel del tips til etterbehandling på Kelby TV. Personlig har jeg fått mye ut av Lightroom Killer Tips videoene. Lenke til kommentar
Rupal Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 Var ikke noen av disse jeg lette etter i utgangspunktet, men linkene inneholder mye fornuftig stoff, så jeg tror jeg starter her! Kelby TV var jo også ganske genialt, lærer mye av å følge med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå