pentogrent Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Hei skal leie ut leiligheten min for en mnd til et firma og får 20 000kr for dette. Jeg skal bare leie ut èn mnd. og bor i leiligheten både før og etter. Siden jeg er under 20 000kr grensen vil jeg i utgangspunktet ikke måtte regnskapsligne disse inntektene. Så kommer vrien. Jeg skal de 3 mnd etter dette ha en boende hos meg som skal betale 3500kr i leie. Denne personen leier i teorien et rom som er langt under 50% av leieligheten og skal sånnsett fritakslignes. Dette gir 10 000kr i inntekter. Så er spørsmålet: Skal disse 10 000 legges på de 20 000 fra forrige utleie og slik utløse 28% skatt på de første 20 000? På ene siden er jo alt leieinntekter, men 20 000kr-grensen er vel egentlig rettet mot inntekter som ikke kan fritaklignes. Så er spm nr 2. Dersom personen som flytter inn er kjæresten min, men det er jobben hennes som betaler, er det da naturlig å regne dette som leieinntekter? Hadde hun betalt pengene selv hadde jeg aldri tenkt på å kalle henne en leieboer. Lenke til kommentar
Frank_K Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Hei skal leie ut leiligheten min for en mnd til et firma og får 20 000kr for dette. Jeg skal bare leie ut èn mnd. og bor i leiligheten både før og etter. Siden jeg er under 20 000kr grensen vil jeg i utgangspunktet ikke måtte regnskapsligne disse inntektene. Så kommer vrien. Jeg skal de 3 mnd etter dette ha en boende hos meg som skal betale 3500kr i leie. Denne personen leier i teorien et rom som er langt under 50% av leieligheten og skal sånnsett fritakslignes. Dette gir 10 000kr i inntekter. Så er spørsmålet: Skal disse 10 000 legges på de 20 000 fra forrige utleie og slik utløse 28% skatt på de første 20 000? På ene siden er jo alt leieinntekter, men 20 000kr-grensen er vel egentlig rettet mot inntekter som ikke kan fritaklignes. "Beløpsgrensen på kr 20 000 omfatter bare leieinntekter fra den perioden av et inntektsår hvor hele eller en større del av egen bolig er utleid." -sitat fra Lignings-ABC Svaret er, med andre ord ( og som du selv helt riktig antar), at de 10 000 ikke skal legges på de 20 000. Du vil derfor ikke bli skattlagt for utleie overhodet. Så er spm nr 2. Dersom personen som flytter inn er kjæresten min, men det er jobben hennes som betaler, er det da naturlig å regne dette som leieinntekter? Hadde hun betalt pengene selv hadde jeg aldri tenkt på å kalle henne en leieboer. Dette blir for så vidt unødvendig å drøfte, pga. svaret på ditt første spørsmål. Jeg tar det imidlertid likevel, og kan si med en gang at her er jeg mindre sikker. Men leieinntekter er det vel uansett om du rent formelt leier ut til kjæresten din eller til jobben hennes. På din hånd vil dette være skattepliktig uansett hvem som regnes som leietaker. Du sier også at du ikke ville tenkt på å kalle kjæresten din leieboer hvis hun selv hadde betalt for leien. Jeg er ikke sikker på om jeg følger tankegangen din. Så vidt jeg kan forstå, er det ikke avgjørende hvilket forhold du har til leietaker. Du får penger som er vederlag for leie av (del av) bolig, og dette er da inntekt på din hånd (men nå må du altså ikke skatte i dette konkrete tilfellet likevel, jfr. spørsmål 1). Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Du sier også at du ikke ville tenkt på å kalle kjæresten din leieboer hvis hun selv hadde betalt for leien. Jeg er ikke sikker på om jeg følger tankegangen din. Så vidt jeg kan forstå, er det ikke avgjørende hvilket forhold du har til leietaker. Du får penger som er vederlag for leie av (del av) bolig, og dette er da inntekt på din hånd (men nå må du altså ikke skatte i dette konkrete tilfellet likevel, jfr. spørsmål 1). Jeg ville tro det finnes mange "leietakere" rundt om i tilfelle, som ikke vet om at de er det. I praksis betyr det at forhold hvor den ene parten eier leiligheten og har blitt enig med kjæresten om en "leie" egentlig er standard leieforhold, regulert etter husleieloven med 3 mnds oppsigelsestid osv. Lenke til kommentar
Frank_K Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Jeg ville tro det finnes mange "leietakere" rundt om i tilfelle, som ikke vet om at de er det. I praksis betyr det at forhold hvor den ene parten eier leiligheten og har blitt enig med kjæresten om en "leie" egentlig er standard leieforhold, regulert etter husleieloven med 3 mnds oppsigelsestid osv. Her er jeg på tynn is, men ja - jeg ville tro at husleieloven i prinsippet kommer til anvendelse. At man i praksis gjerne tar langt lettere på det, er en annen sak. Når det gjelder skatten, er det vel rett og slett slik at skatteloven medfører skatteplikt hvis du (blant annet) får avkastning på noe du eier. Og at utleieinntekter i prinsippet er slik avkastning, er vel helt sikkert. Om inntektene bir oppgitt til futen i slike nære forhold som TS nevner, er en annen sak. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Vi er alle 3 enige om at man i utgangspunktet uansett ikke skal skatte for å ha kjæreste boende hos seg, rett og slett fordi det faller utenfor reglene for regnskapsligning av utleie. Og leieinntekter som er fritatt fra regnskapsligning skal man vel uansett ikke føre opp (oppgi til futen) i det hele tatt slik jeg har skjønt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå