Tå. Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Hva skyldes det? Hvorfor ønsker mennesket logiske svar på det som er irrasjonelt? Ta bibelen for eks. For mange så gir den ganske enkelt ikke mening og hele greia blir sett på som tull. Likevel så søker man svar på spørsmål med grunnlag i bibelens innhold. Jeg antar at man svarene man ønsker skal være rasjonelle? Dette blir dog vanskelig når man stiller spørsmål til personer som har null grunnlag til å gi gode svar. Skal bibelen gi mening må den diskuteres med forfatteren. Skriver jeg en roman med et underliggende budskap og dette budskapet tolkes feil. Gir det da mening å diskutere feiltolkningen som om den var riktig? Kanskje! Gitt at man er en del av en gruppering(X) som har oppnådd en enighet om at feiltolkningen er korrekt. Problemet oppstår når en som ikke er en del av denne grupperingen søker svar på romanens innhold med grunnlag i ideene man finner hos gruppering(X). Denne personen er samtidig klar over at gruppering(X) er helt på jordet, men dette er ingen stopper for å prøve lete etter svar. For å simplifisere ennå mer. Jeg løper rundt og sier at 2+2=5 gitt at 2 ikke er en variabel. Du vet at dette er feil, likevel så ønsker du å vite hvorfor 2+2=5. Ja, jeg ser det ironiske ved denne tråden... Lenke til kommentar
fuzzyboots Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Et par problemer. 1. Ønsket om "logiske" svar på det tidvis "irrasjonelle" har drevet vitenskap gjennom paradigme på paradigme. 2. Såfremt du virkelig ikke kan dedusere en gyldig konklusjon om at bibelen/tro er feil utgangspunkt for å finne svar kan du heller ikke konkludere med at dette er et "irrasjonelt" utgangspunkt. 3. Formålsrasjonalitet (SNL) gir et, definisjonsmessig, solid dekke for bruken av termen "rasjonalitet". 4. Man er ikke avhengig av å snakke med forfatteren(e) av bibelen for å finne svaret man leter etter. Bibelen blir ofte brukt som et verktøy i å besvare spørsmål man ofte finner i seg selv (blaut som det kanskje høres ut). Dessuten kan "utbytte" av å eventuelt tolke og tro man sitter med besvarte spørsmål være en hensikt og glede i seg selv. 5. I dag gjør man en haug av både praktiske og teoretiske antakelser basert på usikkerhet (og etter din definisjon "irrasjonalitet"). Kunnskap er aldri sikker så lenge det er i hendene på et subjekt å avgjøre, så for min del blir det et spørsmål om "til hvilken grad man synser". Matematiske "aksiomer" faller også under denne iboende usikkerheten. 6. Du spør også helt usaklig i bokklubbanalogien. Endret 16. august 2010 av fuzzyboots Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 Hva ønsker jeg å diskutere? Hvorfor religiøse leter etter svar på bibelens mysterier? Eller, Hvorfor ikke religiøse leter etter svar på bibelens mysterier? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå