Gå til innhold

Holder denne laptopen til full grafikk på alle spill?

Anbefalte innlegg

Jeg kan generelt lite om grafikkort, og jeg kan ikke så sykt mye om forskjellen på i7-prosessorene... men det jeg lurer på er; kan en Multicom Kunshan W860 med beste skjerm (ikke 3D), billigste i7 og dyreste grafikkort klare kort sagt alle FPS'er, bilspill og strategispill på full grafikk? Vits i å ha mye RAM?

I tillegg; vet noen om lydkvaliteten på disse gaming-PCene er noe særlig for en audiofil (fra jack'en, ikke høytalerne)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan generelt lite om grafikkort, og jeg kan ikke så sykt mye om forskjellen på i7-prosessorene... men det jeg lurer på er; kan en Multicom Kunshan W860 med beste skjerm (ikke 3D), billigste i7 og dyreste grafikkort klare kort sagt alle FPS'er, bilspill og strategispill på full grafikk? Vits i å ha mye RAM?

I tillegg; vet noen om lydkvaliteten på disse gaming-PCene er noe særlig for en audiofil (fra jack'en, ikke høytalerne)?

Det vil alltid være noen spill man ikke kan dra med 60fps flatt med absolutt alt på max, selv med de nyeste skjermkortene i crossfire/SLI, så det klarer definitivt ikke denne laptopen heller, men du får i allefall spilt alle dagens spill med den beste eller brukbart god grafikk i native oppløsning med spillbar flyt. Laptop er uansett ikke tingen hvis dette er målet.

Om du er en ekte audiofil så blir du definitivt ikke fornøyd med stereolyden ut fra det integrerte lydkortet, uansett maskin i dag. Da er det bedre å gå for en stasjonær PC og kjøpe et superrimelig lydkort som f.eks Asus Xonar Essence STX, som gir utrolig mye godlyd for pengene.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

Grunnen til at det må være laptop er at jeg må kunne dra den med på skole jobb og til venner hele tiden. Så lenge det holder seg over 30 FPS, går det fint for min del. La oss si Crysis på høyeste? Ville det vært mulig? Satser på å ligge litt over Xbox 360-grafikk, at least.

Jeg er ikke audiofil på den måten at jeg ikke klarer integrert PC-lyd. Jeg vil bare at den skal være bedre enn det som nå er i min HP Elitebook. MP3-spillere derimot, har jeg gitt opp å få fyldig lyd fra.

EDIT: Det er snakk om kvaliteten på stereolyden. Ikke om det er 5.1-støtte elns.

EDIT2: Er det noen her som vet noe om batteritid på disse maskinene, eller?

Endret av PowerTorsk
Lenke til kommentar

Crysis på Very High går ikke, uansett skjermkort, i hvert fall ikke 1920 x 1080. Med HD 5870 burde det klare High med et gjennomsnittlig fps oppe på 30-tallet, GTX 285M burde klare rundt 30. For en sammenligning; min maskin, med et GTX 280M, klarer uklokket et gj.snitt på ca 27 fps på High, 1920 x 1200, DX10. Når man da vet at et GTX 285M er bare ubetydelig kraftigere, og et HD 5870 bare litt kraftigere enn det igjen (gj.snittlig ca. 10%), så ser man hvor man havner. Legg til litt ekstra fps for lavere oppløsning.

Bortsett fra dette og et par-tre andre veldig krevende spill, så vil en slik maskin klare det meste på full grafikk og oppløsning.

Nå vet jeg ikke noe om lydkvaliteten på W860 spesifikt, men på min D900 er den i hvert fall helt adekvat, etter min mening - og jeg er temmelig kravstor til lydkvalitet generellt, men da i stereoanlegget. En bærbar blir aldri bedre enn brukbart til sitt formål i så henseende. Selv er jeg fornøyd med den lyden jeg får gjennom et billig 2.1 høyttalersett (Logitech x-230), men kanskje du legger noe mer i lyden fra pc enn det jeg gjør.

Batteritiden kan du ikke regne med er noe å skryte av, høytytende gaming-bærbare må inngå kompromisser på det området. Min klarer ca. 1 time på batteriet, med "vanlig" bruk, og jeg vet at W870 er enda dårligere - W860 burde klare litt mer.

Du finner trolig alle opplysninger du måtte ønske deg i dette forumet. Navnet på maskinen veksler her mellom Clevo W860/ Sager 8690, m.fl.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Takk så mye for svar!

Ut av ren nysjerrighet, hva skal til for å kjøre Crysis flatt ut på minst 30FPS?

Vil jeg klare full grafikk i f.eks MWF2 eller Assassins Creed 2 med med Nvidia GTX 285, så tar jeg gjerne det; jeg er ikke gjort av penger...(?)

Er skjermen noe å skryte av i forhold til Photoshop, egentlig?

Lenke til kommentar

Det er mulig at en av beistene med 2 stk skjermkort i tandem (SLI eller CrossFire) vil klare det - f.eks. 2 x GTX 480M eller 2 x HD 5870. Men selv ikke da vil Crysis bli mer enn såvidt spillbart, ved høy oppløsning og full grafikk, tror jeg.

Jeg har selv såvidt kjørt MW2 på min, med alt på maks, og det gikk fint, men jeg gjorde ikke noen måling av fps. Det så glatt og fint ut for meg. AC2 vet jeg ingenting om. Det er kun snakk om en håndfull spill som ikke et GTX 285M kan klare på max - Det er Crysis-spillene, Metro totusenognoe ... og de aller høyeste innstillingen på f.eks Empire: Total War, med svære arméer på skjermen, som kortet ikke klarer. Og kanskje et par til. Men GTX 285M har ikke støtte for DirectX 11, det bør du være klar over. HD 5870 har det.

Skjerm: I likhet med 99,9 % av alle bærbare, har W860 et TN-panel - og derfor ikke særlig godt egnet til bilderedigering/arbeid, egentlig. Men den burde vel duge hvis man ikke er så nøye på det. Skal du ha god farvegjengiving, shadow detail osv, gjør man helst denslags på en god ekstern skjerm med IPS- eller MVA-panel.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Bare husk at den oversikten ikke viser hva slags oppløsning det er kjørt med - bare grafikk-settings. Det er stor forskjell på antall fps man får, mellom 800 x 600 og 1920 x 1200 ...

Og ja, hvis man vil ha 17 tommer så er Asus'en et godt alternativ, absolutt.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Bare husk at den oversikten ikke viser hva slags oppløsning det er kjørt med - bare grafikk-settings. Det er stor forskjell på antall fps man får, mellom 800 x 600 og 1920 x 1200 ...

Og ja, hvis man vil ha 17 tommer så er Asus'en et godt alternativ, absolutt.

Den viser oppløsning...du må bare klikke deg inn på selve testen av den maskinen som for ordens skyld hadde core i7 820qm som er en litt kraftigere versjon enn 720qm.

Men du hadde rett i det med at den ikke klarer 56 FPS på high. Leste ikke ned på siden, bare skimmet over og så at det var rett grafikk kort. 56 FPS er det bare HD 5970 som klarer (eller cf/sli oppsett)

Her har du resultatet ved full HD

"Despite its great effort, the Devil 9700 DTX only achieves 26.2 in the CPU and 29.0 fps in the GPU benchmark in the FullHD resolution and high details"

:)

Endret av Bezzzy
Lenke til kommentar

Ja. Og Deviltech Devil 9700 DTX, som er maskinen kortet testes med, er altså en Clevo W860 - eller Multicom Kunshan W860, om du vil. Samme maskin altså. At det er en i7 820QM spiller svært liten rolle. Men at prosessoren kan utgjøre en forskjell, bevises ved at mitt GTX 280M klarer omtrent samme fps, ved høyere oppløsning. Men i min maskin sitter det altså en i7 920 stasjonær prosessor.

Lenke til kommentar

Visste ikke at de hadde ROG i Norge... takk, Bezzy! :)

Er den listede prisen på Komplett virkelig med 6GB RAM og Mobility Radeon 5870? Det høres ikke sant ut engang...!

Går det ikke an å konfigurere så man får matt skjerm og Blu-ray?

Får man oppgradert til SSD manuelt på dette beistet uten å ødelegge garanti, eller må Komplett gjøre det for deg?

Jeg visste Diskusjon-gjengen var smart å snakke med; ser ut som jeg sparer noen lapper her :)

Lenke til kommentar

Du får vel BluRay om du velger den dyreste varianten av G73 - de har versjoner fra litt over 10.000 og opp til over 20.000 kr +. Matt skjerm får du nok ikke.

Du kan selvfølgelig kjøpe en SSD og putte inn, og dersom ikke forhandler eller produsent har noen særskilt klausul i garantien om dette, vil det ikke berøre garantien om du putter den inn selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...