Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vekta øker og øker, hjelp!

Gjest fet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vekt oppgang kan ha mange forskjellige grunner. Det du må skjønne er at vekt oppgang er en mekanisme kroppen har for å beskytte deg mot perioder med lite mat. Noen legger på seg fett enklere enn andre ja, som kan ha noen grunner innenfor genetikk, latskap og dårlige spisevaner.

Å droppe frokosten betyr ingen verdens ting enn at du spiser mer på middagen, som ikke er en dårlig ting. Folk innenfor feltet mener også at å droppe frokost kan ha gode effekter enn omvendt, og de mener at mennesket er skapt for ikke spise frokost (vi hadde da ikke mat rett foran fjeset vårt for noen millioner av år siden, hadde vi?)

Men hey, hva skyldes nå denne vekt oppgangen. Energiloven.

Kroppen din bruker et vist antall kalorier (energi) om dagen, en voksene ungdom kan bruke så mye som 5000kcal, fordi det vokser. En voksen trenger ikke så mye.

La oss si at du bruker akkurat 3000kcal om dagen.

På mandag spiser du 3500kcal og har da 500kcal for gode, om du ikke nedbryter kroppsmeteralle (som muskelmasse, beinmasse eller vokser) så vil resten av kaloirene gå til fett. Altså har du lagt på deg 500kcal, om hvor mye dette er i fett vet jeg ikke.

På tirsdag igjen vil du spise 2500kcal, som er 500kcal under din grense. Da får ikke kroppen nok energi og vil ta fra fettlagrene.

Og spiser du 1000kcal for mye om hver eneste dag, da siser deg seg selv at du vil gå opp et stykke. Kalorier er kalorier, så det er ikke så stor forskjell om du spiser fast-food eller mammas kjøttboller. Forskjellen er kvaliteten og hvor bra kroppen kan bruke maten.

Det skal sies at 7000kcal er 1kilo fett, så hvis du spiser 1000kcal mer enn hva kroppen kan bruke vil du gå opp 1kg i uken.

Ikke tenk Diet, tenk livsstil.

Endret av Pijus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest guestass

Det viktigste her er om du SLUTTER MED COLA, ISKREM OG POTETGULL.

Jeg gikk ned 25 kilo på fire måneder KUN ved å slutte med cola og potetgull.

Jeg er nå 74 kilo og happy med det.

Ex dama var så jævla glad i cola iskrem og potetgull, hun veide over 100 kilo.. så dro hun fra meg, i ettertid har jeg slanka meg og fått meg en flott slank dame med flotte bryster. Ex dama er feit, stygg og enslig. Sånn kan det gå.

Offtopic:

Du virker som du er ganske patetisk og bitter om du må legge ut om ex dama di her.

Lenke til kommentar

Ooh harsh, Ideal... laugh.gif

TS: spør legen om å få Xenical på blå resept, om det går an. Fikk dem på hvit, men de var så jævlig dyre, henta bare ut en pakke som bare ble liggende fordi jeg ikke ville ruinere meg på noe dyrt opplegg over minst 12 uker (testperiode). Lurer på om de fremdeles er brukbare siden de har ligget i skapet over 25 grader i perioder over to somre nå...

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

At du sover mye spiller nok ikke noen spesiell rolle i dette.

Men du BURDE VIRKELIG spise frokost. Frokost er det viktigste måltidet. Og du burde ikke spise etter kl 19-20 på kvelden, spesielt ikke matvarer som brødskiver, ris, pasta, poteter. Hvis du har syltetøy, hapå eller brunost på brødskiva, så slutt med det ;) I hvert fall akkurat nå...

Du må spise lite, men ofte. Spis for eksempel 2-3 brødskiver hver tredje time. Nå som du vil ned i vekt bør du ikke overskride 2 brødskiver.

Tro det eller ei, men det er også faktisk viktig at du inntar masse vann. Jeg drikker flere store glass hver dag. Vann er med på å sette i gang forbrenninga.

Når du spiser middag, spise lite ris/poteter/pasta, og øk heller mengden med kjøtt. Volumet av en knytteneve sier egentlig sånn cirka hvor mye karnohydrat-mat bør spise. Hold deg unna mais, ettersom det er stivelse i det som fører til ubalansert blodsukker, som deretter fører til at du lettere går opp i vekt og at det blir vanskeligere å gå ned i vekt.

Det er veldig bra å spise sterk mat. Chili osv. er fint for magen (med mindre du har en intollerant mage som reagerer fælt på det) og forbrenninga.

Spis litt frukt av og til som et lite mellom måltid, men ikke overdriv. De fleste frukter inneholder en sukkertype som kalles fruktose. Fruktose er verre enn vanlig hvitt farin, ettersom det får blodsukkeret til å svinge mer, som igjen fører til mulighet for vektøkning og vanskeligheter for å gå ned i vekt.

Det var de tipsene jeg hadde for deg nå. Ønsker du mer, så bare si ifra ;) Jeg har personlig erfaring med dette. Jeg vet at disse tipsene hjelper. De hjalp i hvert fall på meg, men alle jo forskjellige da. :)

Det er også viktig at du har en positiv instilling. Tankens kraft har mye å si. Sterke tanker kan sette i gang andre prosesser i kroppen. Dette er avanserte greier, så jeg skal ikke gå for mye inn på det.

Håper noe av det jeg sa hjelper :)

Endret av Vikestart
Lenke til kommentar

Hva er så kalte denne forbrenningen alle snakker om? Alle snakker om at forbrenningen starter på grunn av frokost? Men hva er forbrenning, hva gjør den og hvorfor oppstår den?

:ermm:

Og btw, fruktose er ikke på noen måter farlig som raffinert sukker, kanskje raffinert frukotsoe, men aldri sammenlig det med sukrose.

Fruktose har en rimelig lav GI (hvor kjapt det går i blodet), men det tricky part med fruktose er at kroppen omdanner litt anderledes. Fruktose egner seg best i leveren, og er leveren full så går resten av sukkert til fettlagrene, noe som ikke skjer med sukker, der sukker går til muskellagrene (glykogen) om leveren er full.

Karbohydrater (sukkerarter) må dannes om til glukose for å brukes til energi i kroppen. Dette krever også litt vitaminer og mineraler. Foreksemempel inneholder Eple 10g frukotse, men også vitaminene og mineralene som trenges for å lage det om til energi.

10g sukker gjør ikke det, og må derfor stjele fra kroppens små minerallagre.

Hvis du er internesert i mer om sukker og sukkerts virkninger så har vi boken sukker en Snikende fare for de interreserte :)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Hva er så kalte denne forbrenningen alle snakker om? Alle snakker om at forbrenningen starter på grunn av frokost? Men hva er forbrenning, hva gjør den og hvorfor oppstår den?

:ermm:

Og btw, fruktose er ikke på noen måter farlig som raffinert sukker, kanskje raffinert frukotsoe, men aldri sammenlig det med sukrose.

Fruktose har en rimelig lav GI (hvor kjapt det går i blodet), men det tricky part med fruktose er at kroppen omdanner litt anderledes. Fruktose egner seg best i leveren, og er leveren full så går resten av sukkert til fettlagrene, noe som ikke skjer med sukker, der sukker går til muskellagrene (glykogen) om leveren er full.

Karbohydrater (sukkerarter) må dannes om til glukose for å brukes til energi i kroppen. Dette krever også litt vitaminer og mineraler. Foreksemempel inneholder Eple 10g frukotse, men også vitaminene og mineralene som trenges for å lage det om til energi.

10g sukker gjør ikke det, og må derfor stjele fra kroppens små minerallagre.

Hvis du er internesert i mer om sukker og sukkerts virkninger så har vi boken sukker en Snikende fare for de interreserte :)

Tror nå jeg følger en annen standard enn deg. Norge er tilbakestående og har enda mye å lære. Sverige holder på å skjønne det.

Gidder ikke å diskutere det. Ender nok opp med haugevis av innlegg og mas og styr. ;)

Endret av Vikestart
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke å kødde med andres "belive system" men here i go!

Du linka meg til wiki sida om forbrenning der 2 linjer var om forbrenning i celler. Noe som ikke svarte på spørsmålene mine.

Jeg selv har ikke settet meg så bra i forbrenning og slikt, men vil nok tro at forbrenning er en måte kroppen kan hente energi fra, om dette skal være fra glykogen eller fett celler. Forbrenning er også en aktiv funksjon, der du hele tiden forbrenner såkalte kalorier for å holde deg oppe. En kropp forbrenner såkalte kalorier (som vi får gjennom maten) og kroppen forbrenner et bestemet antall av dem, som kommer av kroppen din (muskelmasse, tungt arbeid..)

Hvordan skal så frokost gi deg en boost i forbrenningen når den er aktiv hele tiden? Hva om vi mennesker egentlig ikke er laget for å spise frokost? Børge Fagerli (en av norges fremste innen kosthold og trening) har skrevet mye intersangt om evlusjon og frokost. Ofte spiste mennesker i steinalderen (kroppen tror du er der nå) kun 1-2 måltider om dagen, svære. Og de spiste nok ikke med det første de våknet opp.

Blant annet så gir frokost også kalorier. Men hva om vi egentlig dropper frokosten og begynner å faste? Da har vi plutselig sytemet Intermittent fasting av Martin Berkhan som går akkurat ut på ikke spise frokost og faste mange timer om dagen. Først vil du være dødssulten om morgen (en måte kroppen har vent seg til) og seinere vil magesekken løse opp et par typer horomoner som vil fikse problemet videre, og da er man klar for å spise 1-2 måltider og faste mange timer om dagen.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke akkurat klare bevis for at ting som "frokost er det viktigste måltidet" og "spis ofte og lite" er bedre enn andre måter å spise på. Jeg har prøvd begge deler, over lang tid, og har endt opp med å spise "frokost" flere timer etter at jeg står opp (jeg spiser riktignok ikke så mye) og spiser ca. 3-4 ganger om dagen (frokost, lunsj, middag, kvelds), og ofte kombinerer jeg de to siste måltidene til et større måltid om kvelden. Dette skulle føre til at jeg ville legge på meg, i følge enkelte eksperter, men har faktisk hatt en stabil vekt lenge nå (litt i underkant av 85 kg - er 190 høy). Jeg har vært tyngre i perioder, men da har jeg vært høyst inaktiv.

Så den eneste konklusjonen jeg har kommet til, er å forholde meg til ting som er 100% sant, som ikke betviles av noen.

[Opprinnelig kroppsvekt] + [Mengde energi inn] - [Mengde energi forbrent] = [Endelig kroppsvekt]

Mer enn det trenger du ikke vite. Ditt problem er [Mengde energi forbrent]. Det sifferet må økes. Å øke det er kjempelett: Mosjon/fysisk aktivitet.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Du linka meg til wiki sida om forbrenning der 2 linjer var om forbrenning i celler. Noe som ikke svarte på spørsmålene mine.

Jeg skal prøve å utdype litt uten å bruke Wikipedia, men random google-søk:

Forbrenning er det samme som celleånding. Når vi spiser og drikker mat som inneholder næringsstoffer, fraktes disse med blodet til cellene, der energien i næringsstoffene blir frigjort. Forbrenningen krever oksygen, og den skaffes til veie gjennom lungene. Når vi bruker kroppen vår og dermed bruker energi, øker forbrenningen, og cellene forbrenner næringsstoffene raskere. Det er derfor man under en hard treningsøkt hiver etter pusten - kroppen og cellene trenger mer oksygen til å forbrenne næringsstoffer.

Resultatet av forbrenningen er at næringsstoffene blir omdannet til karbondioksid og vann - og det viktigste - det blir frigjort energi.

Vanligvis bruker kroppen karbohydrater (sukkerstoffer) til forbrenningen, men er det ikke nok karbohydrater, bruker cellene proteiner eller fett.

Men når vi hviler, forbrennes det mest fett (denne forbrenningen er mer langsom og krever mer oksygen), i motsetning til karbohydrater, som det bare forbrennes mer og mer av etter hvor hardt man belaster kroppen fysisk. Men man kan trene seg opp til å forbrenne fett også mens man er aktiv. Godt trente personer kan begynne med fettforbrenning bare etter noen minutter med trening, mens personer som ikke er vant med å trene og forbrenner mest karbohydrater, "går tom" mye tidligere og møter raskt veggen.

Hvis man bevisst vil forbrenne fett, må man drikke nok vann, som nevnt så mange ganger før, for vannet transporterer nemlig det uønskede lagrede fettet ut av kroppen. I tillegg må man passe på å spise flerumettede fettsyrer (dette er sunt fett kroppen trenger; finnes i blant annet fisk) i stedet for mettede fettsyrer (disse fettsyrene er nokså usunne og de bør vi ikke få i oss for mye av; finnes blant annet i store mengder i chips, margarin og smør).

Det er også noen B-vitaminer som er viktige for forbrenningen og som vi dermed må få tilført (kroppen lager ikke vitaminer selv, i motsetning til en del andre næringsstoffer som den kan egenprodusere), særlig tiamin.

En av fordelene ved trening er at kroppen forbrenner næringsstoffer raskt lenge etter at man i virkeligheten har avsluttet treningsøkten, og dette, som kalles hvilestoffskiftet, utgjør faktisk 75 % av all forbrenning per dag!

Det er individuelle forskjeller basert på kropp, aktivitetsnivå og slikt - om en tynn person skal holde 37,8 i kjernen krever det en del mer energi enn om en med mer isolerende fett skal holde 37,3 i kjernen - men ser ikke hvordan frokost eller hyppighet/mengde på måltid har innvirkning på celleåndingen.

Lenke til kommentar

Så, til min store overraskelse, at VG-nett hadde en veldig fornuftig lege og ernæringsprofessor som svarer tjukkaser på spørsmål om hvordan de skal gå ned i vekt.

http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=2297

Utdrag:

Hei, De aller fleste publiserte studier på dette området tyder på at mengden energi (antall kcal konsumert) er avgjørende for om man skal gå ned i vekt. Derfor kan man tenke seg at det ikke spiller noen rolle når og hvordan man spiser de tilmålte mengder mat. Derfor vil jeg si at om du går ned i vekt på ditt beskrevne opplegg med å spise nesten all maten til middag, så er det det viktige for deg. (...)

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Bare BS

Stoler mer på lege og ernæringsprofessor Christian A. Drevon enn på deg, så lenge du ikke kommer med noe mer håndfast enn "BS".

Som jeg skrev i en annen tråd, ta en titt her:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=70

Det finnes haugevis av andre steder, også hvor det er ernæringsfysiologer og ernæringsprofessorer på universitetsgrad ol. som også sier det samme.

Norge er utdaterte. Vi ligger bak. Og jeg er sikker på at det foregår en slags konspirasjon for at industriene skal tjene nok penger.

Virker kanskje litt sykt, men man skal ikke se bort ifra det når man ser hvilken verden vi lever i.

But believe what you want - I ain't the one getting ruined

Endret av Vikestart
Lenke til kommentar

Jeg har sett mange lignende artikler, men få kommer med dokumentasjon på hvordan hyppige små måltider forandrer på den enkle formelen:

[energiopptak] - [energiforbuk] = [energiforandring]

Hadde det bare vært så enkelt du...

Men den teorien er feil. Det virker ikke. Det går ikke.

Men du kan jo si, hvis du spiser moderat og trener sinsykt mye så vil du antageligvis gå ned i vekt, men det er ikke basert på den teorien. Du kan ikke spise all slags drit og bare overskride det med trening og aktivitet. Kroppen virker ikke slik...

Endret av Vikestart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...