Gjest fet Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 I sommer har jeg gått opp minst 20 kilo, og det bare fortsetter, er nå skikkelig overvektig... Jeg begynner å få panikk, for jeg er bare 17 år, og unge folk skal ikke slanke seg, har jeg hørt. Er 190cm høy og veier for tiden 125 kilo. Hva kan jeg gjøre? Det er jævlig å vokse ut av klærne sine på denne måten, det er ikke lenger mulig å skjule at jeg har lagt på meg i sommer... Jeg har en teori hvorfor jeg har gått opp i sommer, den er som følger: Sover 14 timer i døgnet, står opp i 14-15 tiden, dropper frokost, går rett på middag i 16-17 tiden. Spiser da mye middag. Spiser ikke igjen før kl 22-23, spiser mye da og. I tillegg så trener jeg ikke, sitter på pcen fra jeg står opp til jeg legger meg. Er dette grunnen? Spiser jo ikke spesielt usunt... HJELP Lenke til kommentar
Jakes Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Det du skrev er nok grunnen ja. Du inntar med energi enn du forbruker ved daglig aktivitet. I tillegg bør du spise mindre måltider, men oftere. Da slipper du at kroppen går i "sparebluss" og lagrer mer energi enn nødvendig som fett. Mitt tips til deg: - Sov mindre, maks 7-9 timer holder mer enn nok. - Spis ofte, minst hver tredje time, men ikke spis mye. - Tren litt, eller gjør noe annet om dagen enn å bare sitte i ro. Spørs jo helt hvor seriøst du har lyst å ta dette. Det er mange ungdommer som driver med "slanking", men jeg ville sett mer på det som trening og mosjon. Ha det gøy og tenk litt mer på hva du spiser. Lenke til kommentar
Gjest fet Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Det du skrev er nok grunnen ja. Du inntar med energi enn du forbruker ved daglig aktivitet. I tillegg bør du spise mindre måltider, men oftere. Da slipper du at kroppen går i "sparebluss" og lagrer mer energi enn nødvendig som fett. Mitt tips til deg: - Sov mindre, maks 7-9 timer holder mer enn nok. - Spis ofte, minst hver tredje time, men ikke spis mye. - Tren litt, eller gjør noe annet om dagen enn å bare sitte i ro. Spørs jo helt hvor seriøst du har lyst å ta dette. Det er mange ungdommer som driver med "slanking", men jeg ville sett mer på det som trening og mosjon. Ha det gøy og tenk litt mer på hva du spiser. Så dersom man sover mye så øker vekta? :S Ja, jeg kan jo begynne å spise ofte, det går nok bedre når hverdagen begynner, men jeg vet ikke hva jeg skal spise i mellom frokost og middag, og i mellom middag og kvelds. Bør jo trene også, men det er jævlig for rygg og knær, samt veldig slitsomt og er ikke motivert... Jeg spiser jo ikke så usunt, drikker ca 3l brus i uka (for mye?) samt litt snop på lørdag. Ellers går det vel mye i brød, samt til middag helt vanlige retter, fisk, kjøtt, osv, ikke så mye fast food. Lenke til kommentar
linsol1991 Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 De har nok så klart noe med livsstilen din å gjøre men vist vekta har økt ekstremt rakst og vist du merker stor forandring i humøret dit også, så kan de ha med noen hormoner eller lignende, bekjente av meg økte og øke i veken på veldig kort tid, vise seg å være for lavt stoff skifte.... Kan ta deg en tur til legen og ta en enkel blod prøve? lyketill! Lenke til kommentar
Elwani Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Hvis du på 2mnd har gått opp 20kilo, tror jeg nok det er lurt å ta seg en tur til legen for en rutine sjekk.. Kan som han over her skrive være hormoner, men når du øker vekten din så mye på så kort tid kan det også føre til andre komplikasjoner, og jeg ville sjekket meg for det meste med noen enkle blod prøver. (Mener alt for høy BMI, Diabetes osv.) Lenke til kommentar
j-- Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 BMI står for Body Mass Index, og det kan regnes ut selv. BMI er ikke noe som forårsaker fedme, men er et resultat av fedme. Diabetes vil heller ikke være årsak til fedmen, da folk som får diabetes ofte får et vekttap før sykdommen blir oppdaget. Kan være lurt å vite ihvertfall litt hva du prater om før du uttaler deg, Elwani. Trådstarer: Hør på linsol1991, ta deg en tur til legen så fort som mulig. Og jeg håper du endrer holdning til mosjon og livsstilen din, ellers fortjener du rett og slett å være smellfeit. Lenke til kommentar
Elwani Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Jeg mente det at høy økning i vekt kan føre til Diabetes, men det kommer jo så klart ann på hva man går opp i vekt av (Snakker av erfaring, hadde en far som fikk diabetes av stor vektøkning over en kortere periode). Vet hva BMI er, og jeg vet også at jeg ikke vet hvordan man regner ut det, vet det er noe med høyde vekt og alder, men man kan også få en utallelse fra legen om hva du burde gjøre for å gå ned i vekt på en sunn og fornuftig måte. Lenke til kommentar
PrincepBaker Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Jeg har samme alder og livsstil som trådstarter, og jeg har gått ned et kilo i sommer. Hvor store matporsjoner dreier det seg om? Jeg foreslår uansett en tur til legen. Endret 16. august 2010 av PrincepBaker Lenke til kommentar
Gjest fet Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 De har nok så klart noe med livsstilen din å gjøre men vist vekta har økt ekstremt rakst og vist du merker stor forandring i humøret dit også, så kan de ha med noen hormoner eller lignende, bekjente av meg økte og øke i veken på veldig kort tid, vise seg å være for lavt stoff skifte.... Kan ta deg en tur til legen og ta en enkel blod prøve? lyketill! Tja, jeg merker ikke så stor forandring i humøret (går på antidepressiva), men hvordan merker man for lavt stoffskifte? Og hva skyldes det? Lenke til kommentar
Gjest fet Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Hvis du på 2mnd har gått opp 20kilo, tror jeg nok det er lurt å ta seg en tur til legen for en rutine sjekk.. Kan som han over her skrive være hormoner, men når du øker vekten din så mye på så kort tid kan det også føre til andre komplikasjoner, og jeg ville sjekket meg for det meste med noen enkle blod prøver. (Mener alt for høy BMI, Diabetes osv.) Hva skal jeg liksom si til legen da, at jeg bare vil ta blodprøve? Blir flaut å si at jeg har gått opp i vekt og vil finne årsaken elns... Lenke til kommentar
Gjest fet Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Jeg har samme alder og livsstil som trådstarter, og jeg har gått ned et kilo i sommer. Hvor store matporsjoner dreier det seg om? Jeg foreslår uansett en tur til legen. Det dreier seg for eksempel om en full tallerken med ris og kylling + vann til middag. 4 brødskiver + 0,5 l melk til kvelds. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 1. Ikke drikk Cola eller annen sukkerholdig drikke, dette øker vekten grassat mye 2. Ikke spis potetgull (se årsak over) 3. Ikke spis iskrem, dette er det farligste av alt. 4. Spis frokost, dette setter igang forbrenningen. Spis corn flakes eller noe annet lett, knekkebrød. 5. Forsøk å spise litt mindre til middag enn du vanligvis gjør, stopp når du er 70% mett, ikke når du er 130% spreng-mett og nesten ikke klarer å gå. 6. Om du skal spise klokken 23 før du legger deg, bør du spise et LITE måltid, to knekkebrød eller lignende, om du spiser en pizza eller tre burgere, vil du gå opp i vekt. 7. Få deg bikkje å gå tur med eller noe sånt. Dette vil hjelpe MYE. Det viktigste her er om du SLUTTER MED COLA, ISKREM OG POTETGULL. Jeg gikk ned 25 kilo på fire måneder KUN ved å slutte med cola og potetgull. Jeg er nå 74 kilo og happy med det. Ex dama var så jævla glad i cola iskrem og potetgull, hun veide over 100 kilo.. så dro hun fra meg, i ettertid har jeg slanka meg og fått meg en flott slank dame med flotte bryster. Ex dama er feit, stygg og enslig. Sånn kan det gå. Hvor store matporsjoner dreier det seg om?4 brødskiver + 0,5 l melk til kvelds. Dette er for mye. Til kveldsmat bør du maks spise TO brødskiver, og drikke et vanlig glass melk, ca 0.3 liter. Så du spiser alt for stor porsjon til kveldsmat! Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Her gjelder det å få litt mere selvdisiplin, kontroller matinntaket! Du må ville dette sjøl. Det er ikke værre enn å slutte å røyke! Du får faktisk samme følelsen når du slanker deg, du "VIL" ha noe. Skikkelig røykesug følelse. (Jeg slutta å røyke også.. hehe) Lenke til kommentar
emoyeni Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Antidepressiva kan være skummelt ifht. vektøkning. Sjekk dette med legen din eller via felleskatalogen.no. Du må uansett ta en tur til legen og få sjekket stoffskiftet ditt. 20 kg på så kort tid er ekstremt. Livsstilen din er ikke mye og skryte av, men ikke grunn til en slik enorm vektøkning. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Bruk av antidepressiva medfører fare for vektøkning ja, metthetsfølelsen er ikke den samme og apetitten øker derfor. Det blir også vanskeligere med selvdisiplin for brukere av antidepressiva. Kanskje du bør komme deg mere ut i stedet for abre å sitte foran dataen, da ville du nok ikke føle deg så deprimert. Kom deg ut og lev livet. Ellers går dette på dunken. Endret 16. august 2010 av Ideal Lenke til kommentar
linsol1991 Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 De har nok så klart noe med livsstilen din å gjøre men vist vekta har økt ekstremt rakst og vist du merker stor forandring i humøret dit også, så kan de ha med noen hormoner eller lignende, bekjente av meg økte og øke i veken på veldig kort tid, vise seg å være for lavt stoff skifte.... Kan ta deg en tur til legen og ta en enkel blod prøve? lyketill! Tja, jeg merker ikke så stor forandring i humøret (går på antidepressiva), men hvordan merker man for lavt stoffskifte? Og hva skyldes det? Hmm.. ikke greit å måte gå på antidepressiva nei! håper de bedrer seg for deg, her har du en god link om stoff skiftet: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/stoffskiftelavt.php der står både symptomer og om hvordan de oppstår osv, merk deg og at man ikke trenger å ha alle dise syptomene for å vurdere om de er stoff skiftet, denne bekjente av meg hadde bare vekt økning og lite mat apetitt, og hun har en travel hverdag så mat burde hun følt behov for. Ikke klandre deg selv med de samme, kroppen er en vanskelig sak og forstå seg på! Lenke til kommentar
linsol1991 Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Hvis du på 2mnd har gått opp 20kilo, tror jeg nok det er lurt å ta seg en tur til legen for en rutine sjekk.. Kan som han over her skrive være hormoner, men når du øker vekten din så mye på så kort tid kan det også føre til andre komplikasjoner, og jeg ville sjekket meg for det meste med noen enkle blod prøver. (Mener alt for høy BMI, Diabetes osv.) Hva skal jeg liksom si til legen da, at jeg bare vil ta blodprøve? Blir flaut å si at jeg har gått opp i vekt og vil finne årsaken elns... De er verken normalt eller ufarlig å gå så raskt opp i vekt, og de er som de andre sier, antidepresiva fører ofte til vektøkning og slapphet, gikk på dem selv i 2 uker for å så slutte, eg økte så sin sykt i vekten og var så trøtt at eg ikke vile gå på dem mer. Ikke noe å være flau over! tror ikke de er bar din feil, er nok en blanding av kroppen din som liker å kjøre sitt eget løp, medisiner og du som har havnet i en mindre bra rutine. Du har ingen ting å være flau overbare til å forklare legen de du forklarte her inne Lenke til kommentar
DNA Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Jeg har gjort noe av det samme som deg i sommer og har faktisk gått ned noen KG (aldri vært chubby, faktisk ganske ripped) så jeg tror det må være noe alvorlig feil hvis du legger på deg 20kg på den lille perioden. Jeg vet det er ganske genetisk, men 20kg er drøyt mye på 2 mnd. Ta en tur til legen din. Lenke til kommentar
Gjest fet Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 De har nok så klart noe med livsstilen din å gjøre men vist vekta har økt ekstremt rakst og vist du merker stor forandring i humøret dit også, så kan de ha med noen hormoner eller lignende, bekjente av meg økte og øke i veken på veldig kort tid, vise seg å være for lavt stoff skifte.... Kan ta deg en tur til legen og ta en enkel blod prøve? lyketill! Tja, jeg merker ikke så stor forandring i humøret (går på antidepressiva), men hvordan merker man for lavt stoffskifte? Og hva skyldes det? Hmm.. ikke greit å måte gå på antidepressiva nei! håper de bedrer seg for deg, her har du en god link om stoff skiftet: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/stoffskiftelavt.php der står både symptomer og om hvordan de oppstår osv, merk deg og at man ikke trenger å ha alle dise syptomene for å vurdere om de er stoff skiftet, denne bekjente av meg hadde bare vekt økning og lite mat apetitt, og hun har en travel hverdag så mat burde hun følt behov for. Ikke klandre deg selv med de samme, kroppen er en vanskelig sak og forstå seg på! Tror nok ikke jeg har lavt stoffskifte, men det kan jo ha noe med antidepressivaen å gjøre. Har lest mye om vektøkning i forhold til det, men jeg har jo gått på det i 5 mnd, og det er først i sommer at jeg har merket vekt økning. Lenke til kommentar
Gjest fet Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Hvis du på 2mnd har gått opp 20kilo, tror jeg nok det er lurt å ta seg en tur til legen for en rutine sjekk.. Kan som han over her skrive være hormoner, men når du øker vekten din så mye på så kort tid kan det også føre til andre komplikasjoner, og jeg ville sjekket meg for det meste med noen enkle blod prøver. (Mener alt for høy BMI, Diabetes osv.) Hva skal jeg liksom si til legen da, at jeg bare vil ta blodprøve? Blir flaut å si at jeg har gått opp i vekt og vil finne årsaken elns... De er verken normalt eller ufarlig å gå så raskt opp i vekt, og de er som de andre sier, antidepresiva fører ofte til vektøkning og slapphet, gikk på dem selv i 2 uker for å så slutte, eg økte så sin sykt i vekten og var så trøtt at eg ikke vile gå på dem mer. Ikke noe å være flau over! tror ikke de er bar din feil, er nok en blanding av kroppen din som liker å kjøre sitt eget løp, medisiner og du som har havnet i en mindre bra rutine. Du har ingen ting å være flau overbare til å forklare legen de du forklarte her inne Jeg var og sykt slapp de første ukene, men det gikk over, vekt økning merket jeg ikke. Så jeg vet ikke.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå