Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hårvekst

sameoldwall

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Illustrert Vitenskap svarte på dette en gang i "Spørsmål og svar"-delen.

Det er vitenskapelig bevist at hår ikke vokser raskere hvis du barberer deg ofte. Husker ikke nøyaktig hva som stod, men var noe med at det bare føles slik. Håret som er vokst ut er lettere å bøye/er mykere, og det håret som er akkurat på vei ut, er noe hardere.

Edit: men igjen så vet jeg ikke om jeg faktisk svarte på spørsmålet :p

Endret av Tiugama Kaa
Lenke til kommentar

Illustrert Vitenskap svarte på dette en gang i "Spørsmål og svar"-delen.

Det er vitenskapelig bevist at hår ikke vokser raskere hvis du barberer deg ofte. Husker ikke nøyaktig hva som stod, men var noe med at det bare føles slik. Håret som er vokst ut er lettere å bøye/er mykere, og det håret som er akkurat på vei ut, er noe hardere.

Edit: men igjen så vet jeg ikke om jeg faktisk svarte på spørsmålet :p

Tusen takk for svaret, det hjelper meg også, men jeg mente på hodet =) jeg trur ikke menn er så opptatt av å stusse no særlig på skjegget ;)

Lenke til kommentar

Håret vil ikke vokse fortere, men siden alt vil få likere lengde vil det se ut som om det gjør det. Håret vokser inne fra hårroten, og ikke i tuppene, men det å klippe håret jevnlig kan i lengden gi deg bedre hårkvalitet og lengre manke.

Hårtuppene flises etterhvert, og ved å klippe dem av kan man begrense slitasjen, slik at den ikke gjør håret så svakt at det knekker. Hår vokser med ulik hastighet avhengig av genene dine, og ikke alle er i stand til å få et langt, sunt hår. Hårrotens levealder er nemlig begrenset, og håret vil løsne når roten "dør", uansett om det er 10 eller 40 cm langt.

Håret har altså godt av jevnlig klipping, men det er bare et bedrag at det vokser fortere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...