Gå til innhold

Overklokking av Intel i7-870

Anbefalte innlegg

Hei! Akkurat fått meg ny pc, og har lest mye rundt om overklokking. Har ekstremt lite peiling innen dette temaet og er derfor jeg har bestemt meg for å lage denne tråden. (Håper det er noen som gidder slenge av noen minutter for å hjelpe meg).

Prosessoren jeg har kjøpt er jo ntel Core™ i7 Quad Processor i7-870 2,93GHz, Socket LGA1156, 8MB, Boxed.

Hovedkortet er: ASUS P7P55D-E LX, P55, Socket-1156 DDR3, SATA 6Gb/s, USB3.0, ATX, GbLAN, PCI-Ex(2.0)x16

(Har lest noen plasser at hovedkortet hadde noe å si.. så bare la det med :)

Har sett litt på youtube og lett litt på nettet.. men finner lite. (Siden jeg ikke har så mye peiling kanskje jeg søker galt eller noe.. ) Men jeg føler jeg har skjønt prinsippet men jeg lurte på om noen kunne skrive ned hvilke tall og alt det som skal skrives inn i biosen der man overklokker. Jeg hadde tenkt å overklokke prosessoren til 3,6ghz. Hvis noen gidder å gi meg de innstillingene til den hastigheten og til antall vatt. Hadde det vært fint :)

Håper på hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Ingen to prosessorer er identiske.

Når du ønsker å gå fra 2.93 Ghz til 3.6 Ghz, høres dette ikke ut som en umulighet, men følgende forutsetninger bør være på plass:

• God luftgjennomstrøming i kabinettet
  • Bedre enn stock luftkjøler
  • God strømforsyning
  • Noe tid / tålmodighet

For å vite ca hva du kan gå for, kan du lese tester av enten hovedkortet eller prosessoren.

Hva de får til i tester, er ofte en god pekepinn over hva ca du kan forvente, men husk at ditt resultat kan avvike med en god del ( i alle fall når du kjører boxed kjøleren ).

Til sammenligning tok jeg å clocket i5 760, denne har standardfrekvens 2.8Ghz i quad-modus.

Med boxed-kjøler, kunne jeg kjøre den veldig lett til 3.145 Ghz.

Dette høres sikkert ut som en ganske lav OC og det er forsåvidt det, men jeg testet dette skikkelig. Jeg forsikret meg om at jeg ikke ville overstige TCase som står i intel sine specs (72.6C). Jeg forsikret meg også om at prosessoren og minnet var innenfor gode marginer.

Når jeg fikk Noctua brakkertene og kunne flytte over den antikke NH-12F, brukte jeg ca 1 time på å finne en god og stabil clock. Dette er det jeg kaller en "hverdagsklokk"; dvs. Det er ikke maksimalt av hva prosessoren takler av temperatur, vcore, etc., Det er god margin på temperatur og god margin på vcore.

Jeg kjører nå på 4 Ghz, mot 2.8 som er standard. Vcore er 1.26, jeg har også VTT på 1.33. (tror jeg skal kunne senke denne litt).

Men, ja.. For å clocke til 3.6ghz må du neppe justere på så veldig mye. Det jeg tror du må gjøre, er å skru på VTT og Vcore. Vil anslå du trenger kanskje 1.2Vcore for å nå 3.6Ghz. For en såpass lav OC, går det muligens også å kjøre Auto på volten til CPU, men jeg er litt redd for slike auto-ting.. (i tilfelle de skulle skru seg for høyt).

Jeg låser alltid også PCI-E, etc. til standarfrekvenser.

Minnet sin multiplier må du også passe på (dette ser du i bios), så du ikke kjører minnet helt i taket. Jeg kjører vel 6 x multiplier på minnet, når jeg OCer med 191 FSB og 21x multiplier.

Min frekvens på 4011 / 21 multiplier = 191 FSB.

ev: 4011 mhz / 191 FSB = 21 multiplier.

Man kan selvsagt også bare ta: multiplier * fsb = klokkefrekvens, 21 x 191 = 4011.

Selv om du hadde kjøpt samme oppgraderingspakke som jeg kjøpte, kunne du i teorien altså måtte gått for annen vcore. Pga ingen to prosessorer er helt identiske.

Videre, vil noen prosessorer klokke bedre enn andre (batch).

Jeg kunne nok fint nådd 4.2 ghz "lett", men nå har jeg over 10C i headroom opp til max TDP jfr. Intel sine spesifikasjoner.

Så, tipset mitt:

Kjører du std. boxed kjøler, kan du satse på ca 200 mhz overklokking.

Her er specsene fra intel:

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=41315

Pass på å aldri overstige safe vcore, safe TDP.. Samt for mye VTT kan også herpe ting. (minnekontrolleren). Jeg vet ikke hva som er safe VTT, men jeg vet at en del highend minneprodusenter anbefaler 1.33 VTT på de raskere brikkene sine.

Nå googlet jeg litt for deg også:

http://www.anandtech.com/show/2832/18

(se nederst)

Jeg ville aldri kjørt så mye vcore.. Nekter å tro at den der har noe særlig headroom opp til max TDP gitt av intel (72.6C).

Jeg tror også du bør klare 3.2Ghz med turbomode aktivert.

Når/om du skal opp på 3.6, må du kanskje deaktivere turbomode. Jeg vet noen få sjeler har turbomode aktivert på høyere frekvenser.

Jeg kjørte i5 760 på 3.145 m turbomode aktiv, men nå på 4ghz (og bedre kjøling), har jeg den deaktivert. Jeg har planer om å teste den aktivert også, men regner med at jeg da må øke vcore. (noe jeg aller helst ikke vil, men det er jo en morsom test).

Sorry for en veldig lang post.

Ps. jeg har tatt mange tester av i5 760:

http://hwbot.org/community/user/olavxxx?tab=submissions

Hadde gullpokalen en liten stund, men så tok han andre i5 760 eieren å ocet sin til 3.2ghz.. Der har du et prima eksempel på dette med batch (ev. er han en slack clocker). Dvs.. Jeg så på hans CPU-Z og han kjørte 1.5Vcore for å nå 4.2ghz, he he.. Kan være det bare var en lazy clock for å slå meg, men å kjøre 1.5Vcore på prosessoren er neppe lurt.

Jeg kan nok fint nå 4.2 og vel så det, uten å ty til 1.5 vcore ;) Men nå skal jeg nyte ytelsen litt, før jeg ev. øker enda mer.. Men jeg tror dette er min hverdagsklokk, som også var stabil nå med +26C ute i går! (ps. jeg tester med wprime, etc. 100% load over lengre perioder).

vær obs på at cpusammenligning må du ikke gjøre med 3dmark, men med wprime 1024, wprime 32, pifast. Du finner downloadlenker her: http://hwbot.org/benchmark.do (må være samme versjon, for at det skal være sammenlignbart).

Jeg kjører forøvrig på "treg" ram.

Du vil også muligens se at noen av mine tester har jeg 1.28 Vcore og noen 1.26.. Dette er pga. man clocker først så langt man klarer, innenfor volt/temperatur som er safe (med 100% load på alle cores), så går man ned i vcore og ev opp i frekvens, til man møter "veggen".

Får man blåskjerm, må man enten øke vcore eller senke frekvens. (ev. øke volt på andre ting, som VTT, o.a.). Husk at overklokking korter ned levetiden til maskinvaren din! Men til gjengjeld vil jo min billige i5 760 nå yte som en meget dyr prosessor og da er det ikke så viktig for meg om den mister et år eller to av levetiden.

Det er faktisk langt fra sikkert at min vil miste levetid, om man tenker seg om:

1) Jeg ligger på lavere temperaturer nå, enn boxed kjøler gjorde uten oc

2) Jeg har GOD margin til max vcore (1.26 vs 1.4)

Hm, ble en enda lengre post nå.. Får bare slutte å skrive :-) Ha en fin dag!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her var noen fine grafer :-)

http://www.tomshardware.com/reviews/core-i5-750-overclock,2438-7.html

Om du får din opp på samme frekvenser, vil din yte noe bedre enn i5 750/760 (de har ikke HT).

Jeg vet ikke helt hvor mye HT har å si, men vet noen påstår det i noen applikasjoner kan være så mye som 10% ytelsesforbedring.

Uten å ha identiske maskiner (helst samme cpu og bare deaktivere HT), kan man egentlig ikke vite helt 100%.. Det kan være andre faktorer som harddisk, minne, etc. som påvirker :-)

ps. mine benchmarks er med hverdagsos med full antivirus, skype, msn, etc. kjørende.

Lenke til kommentar

Tusen takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg :) Men det jeg har sett på noen nettsider tror jeg i alle fall.. er at man kan endre alt via Cpu-z og ikke i bios? eller må jeg inn i bios og endre på dette? Og la oss si jeg skal kjøre den opp til 3.2 for å holde meg på et trygt nivå. Hva skal endres, og hvor mye skal det stå på? :p

Lenke til kommentar

takk for det ei57 :) Det jeg nå trenger hjelp til er hvilke ting i bios som skal endres og hva som skal stå på de forskjellige plassene for å få 3.2 ghz. skal finne noe reward til den som gidder hjelpe :)

Hei, jeg tipper du har 21x multiplier på din cpu også.

3200 Mhz / 21 x multiplier = 152 Base Clock (heter det vel på i5/i7).

Kan være forkortet til bclk elns., husker ikke helt hva som var abbreviasjon for den.

Du kan helt sikkert få den kjapt opp i 3.2Ghz ved å prøve:

Vcore: 1.3 Volt

Multiplier: 21

Base clock: 152 Mhz

Du hadde jo 1333 DDR3 ram, så om vi da tar samme base clock som det nå heter:

1333 / 152 Mhz = 8.76

Du vil jo ikke kunne velge 8.76, men du kan sikkert velge 8, 10, etc.

Jeg anbefaler deg å teste 8, om du kan velge 8 x multiplier på RAM.

Lås PCI-E til 100Mhz.

Det kan godt være at du kan kjøre minnet ditt kjappere enn det også, se som sagt i cpu-z under SPD-fanen.

Her er et eksempel:

http://img.tomshardware.com/us/2006/02/27/in_search_of_true_ddr2_bleeding_edge_memory/cpuz_spd.gif

(ps. gammelt og tilfeldig bilde jeg fant på google).

Der ser du at det minnet jeg fant tilfeldigvis på nett, kan kjøre på 200, 266 og 333 Mhz.

Du ser også at det er forskjellige timings, 200 = 3-3-3-9, 266 = 4,4,4,12 og 333 = 5,5,5,15.

Lavere timings er bedre for latency, men høyere Mhz gir deg en høyere båndbredde for minnet.

Om minnet ditt er speccet over 1333 i tabellen under fanen SPD, kan du mest sannsynlig bare kjøre på, på de settings. Husk at Mhz du ser der, må du gange med 2, dvs. Du ser neppe 1333 der, men du ser nok 666.

Selv om 666 skulle være det høyeste du ser, så kan du mest sannsynlig tyne litt mer ut av minnet, men da må du nok gå for kjipere timings eller høyere volt.

Vær obs på at minnebrikker er noe av det som er lettest å ødelegge ved overclocking.

Det er derfor jeg foretrekker å ikke misbruke minnebrikkene, jeg kjører de som regel på std settings og kjøper heller highend minne. (noe jeg selvsagt har planer om å gjøre selv).

Jeg pleier altså å kjøpe brikker med headroom for OC, men det går selvsagt også fint å OC uten å ha det kjappeste minnet man får tak i. Har hørt rykter om at noen hovedkort også sliter med dagens kjappeste DDR3, men jeg tror det muligens var forrige generasjon DDR3 med høye volts. Nå får man jo 2000+ DDR3 med ok volts, samt man får jo lavvolts DDR3 med høye hastigheter (dog litt kjip CL).

Om pcen din booter med settings ovenfor, så tester du prime95 og sjekker om det er stabilt.

Sjekk temperaturen i CoreTemp, husk du må ha headroom til varme sommerdager, samt når hybelkaniner inntar pcen.

Om du ser temperaturen er ved max temp (72.6C), må du prøve å senke volt eller senke base clock. Men jeg tror du skal klare 1.3V på boxed kjøler, med mindre du har et elendig kabinett.

Om den ikke booter, kan du prøve å øke VTT (dette er minnekontrollerens volt).

Jeg vet mange anbefaler ca 1.3V, men jeg tør ikke påstå at det er safe.. Jeg kjører selv på 1.3 og jeg vet mange andre gjør det også.

Clock at own risk, er vel moralen :-) Som regel går det veldig fint, så lenge man ikke tar helt av. Det kan være du faktisk kan clocke til 3.2 med alt på auto også, men jeg vet ikke om jeg hadde turt det..

ps. husk å belaste alle cores når du tester den i prime :-) Men du kan gjerne ta en test også, der du bare belaster en core (for å sjekke om den er stabil i turboboost).

Ut i fra egne erfaringer med turboboost, hadde jeg:

2.8=>3.3Ghz

3.0=>3.5Ghz

Ergo., tror jeg du vil få:

3.2->3.7

Turboboost er at CPUen klokker seg opp, om du kjører applikasjoner som ikke belaster mange kjerner. Hvor mye den clocker, avhenger av hvor mange kjerner du har load på.

Den vil også klokke seg ned, når du ikke belaster cpuen. (Det er i bunn og grunn multiplier og vcore den justerer på).

Lenke til kommentar

Jeg har en i7 860 som nå kjører på 3.344GHz. BCLK er 152 og multiplier blir da 22 - om det er satt 22 eller 21 +turbo i bios husker jeg ikke i farten.

Den sitter på et Gigabyte HK og kjøles av en Zalman et eller annet extreme. Den er helt grei sålenge CPU'en ikke belastes, men er ekstremt dårlig under last. Jeg har derfor satt mange spenninger manuelt og så lavt som mulig.

Vcore står på normal, alternativt 1.25V, ram 1.5V.

Har bestilt meg en Corsair H50, så får jeg se om den ikke kommer opp mot 4GHz. Har også en i7 930 kjølt med H50, og den klarer 3.8GHz og rundt 60C på alle kjerner ved full last. Skal nok få den litt høyere også, nå som det blir litt kaldere.

Lenke til kommentar

Jeg har en i7 860 som nå kjører på 3.344GHz. BCLK er 152 og multiplier blir da 22 - om det er satt 22 eller 21 +turbo i bios husker jeg ikke i farten.

Den sitter på et Gigabyte HK og kjøles av en Zalman et eller annet extreme. Den er helt grei sålenge CPU'en ikke belastes, men er ekstremt dårlig under last. Jeg har derfor satt mange spenninger manuelt og så lavt som mulig.

Vcore står på normal, alternativt 1.25V, ram 1.5V.

Har bestilt meg en Corsair H50, så får jeg se om den ikke kommer opp mot 4GHz. Har også en i7 930 kjølt med H50, og den klarer 3.8GHz og rundt 60C på alle kjerner ved full last. Skal nok få den litt høyere også, nå som det blir litt kaldere.

du skulle hatt en radiator montert på utsiden av huset, for vinterbruk :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...