[email protected] Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Hejhej. Driver å plundrer med å sette opp en ftp til noen bilder. Bruker filezilla og har altibox. Setter opp etter denne guiden: http://joshbolling.vox.com/library/post/howtoset-up-an-ftp-server-in-10-minutes-or-less.html Har da åonet port 21 og en til for å ha alt åpent. Har lagt til delt mappe, og brukere. Så vidt jeg da skjønner skal jeg kunne accesse ftp'n nå via ftp://127.0.0.1/. Kommer fint inn på maskinen jeg satt opp, men ingen andre. Hva gjør jeg feil her? Min logikk sier at jeg må få satt min utgående ip, og ikke 127.0.0.1 som adresse. Er det den adressen jeg endrer på passiv mode settings? Har isåfall prøvd å sette min ip, home.altibox.no og retrival external ip. Har noen noe forslag til hva jeg gjør feil? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 altså, 127.0.0.1 adressen er din loopback adresse. Alt som sendes til 127.0.0.1 sendes automatisk til maskinen du sender fra med andre ord, så du kan selvfølgelig ikke bruke denne adressen når du skal kontakte serveren fra en annen maskin ute på internett for eksempel. for det trenger du to ting: - Finne ut din eksterne IP (gå til www.minip.no fra maskinen som har serveren). For lettere tilgang i fremtiden kan du vurdere å sette opp en dynDNS eller no-ip adresse hvis du har dynamisk tildelt adresse. - Du vil også trenge å forwarde port 21 hvis du er bak en NAT router. Etter det skal det fungere. Ellers var det litt vanskelig å forstå hva det er du allerede har prøvd. -Stigma Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Regnet med at det var noe slikt. Skal da min utgående adresse settes på external server ip adress for passiv mode transfers? Kan ikke helt se hvor ellers jeg skal sette den. Porter er som sagt åpnet. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Jeg er ikke helt med på hva du mener med "din utgående server IP". Kan du gi noen screecnshots fra programmet du prøver å sette det opp i kanskje? Og - kan du kanskje sette opp en brukerkonto med tilgang til en mappe som bare har en tekstfil, slik at vi kan test om det fungerer greit fra vår side? En ting du må være obs på er at ikke alle rutere har NAT loopback aktivert. NAT loopback gjør at du vil få komme frem til serveren din om du bruker din eksterne (internet) IP i stedet for din interne IP når du prøver å nå den fra innsiden av nettvernet der serveren sitter. Om ikke NAT loopback er aktivert vil den fungere fint med ekstern IP fra utsiden av nettverket (fra internet), men kun fungere om du bruker den interne IPen om du prøver å kontakte den fra innsiden av nettverket om du bruker den lokale IPen. Dette er typisk for eksempel Speedtouch rutere som brukes mye av Telenor og Nextgentel. (dette kan retes med en ruter kommando vel og merke, og jeg kan fortelle deg hvordan, om det er nødvendig). -Stigma Endret 15. august 2010 av Stigma Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Tenker da på adressen jeg får på minip.no Bruker en d-link dir-600 Blir det da slik om jeg har skjønt det riktig, at ftp://min ip (minip.no) blir min adresse, og ønsker man å komme inn på ftp lokalt blir adresse ftp://127.0.0.1? Hva ønsker du screen av? Sender deg en pm med påloggingsinfo, vil ikke dele det med alle. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Blir det da slik om jeg har skjønt det riktig, at ftp://min ip (minip.no) blir min adresse, og ønsker man å komme inn på ftp lokalt blir adresse ftp://127.0.0.1? Korrekt Da jeg satte opp filezilla server, satt jeg ikke opp noen passive ip. jeg mistenker at du ikke har NAT'et korrekt? Er altibox saken din satt opp i bridge mode eller som router? Hvis router, så må du potensiellt NATe gjennom to routere. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Har sett igjennom det meste av settings på router nå, og kan ikke se at jeg har nat loopback Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Blir det da slik om jeg har skjønt det riktig, at ftp://min ip (minip.no) blir min adresse, og ønsker man å komme inn på ftp lokalt blir adresse ftp://127.0.0.1? Korrekt Da jeg satte opp filezilla server, satt jeg ikke opp noen passive ip. jeg mistenker at du ikke har NAT'et korrekt? Er altibox saken din satt opp i bridge mode eller som router? Hvis router, så må du potensiellt NATe gjennom to routere. Mulig det er fordi jeg akkurat har stått opp, men hva menes med NAT'et? Kan ikke se at jeg har noe slik innstilling i routeren. Har den første hs, og det står jo i bridgemode i fabrikkstandard. Har man en av de senere typene med trådløst, bør man ringe kundeservice og få satt den i bridgemode, da man ikke får gjort dette selv med mindre det alt har vært aktivert. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) NAT = network address translation. Ofte brukes "åpne porter" istedet. - å sette opp router slik at inkommende requests på ekstern IP på spesifikke porter blir routet til en spesifikk intern adresse. Endret 16. august 2010 av MrLee Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Så litt rungt, og det måtte passe med noe d-link har kalt Application Rules. Satte port 21 på trigger og firewall, men kan ikke se at det hjalp. Har jo også åpnet de i portforarding. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 antar du har forwardet til korrekt intern IP og at den maskinen som kjører server ikke har endret IP? Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Så litt rungt, og det måtte passe med noe d-link har kalt Application Rules. Satte port 21 på trigger og firewall, men kan ikke se at det hjalp. Har jo også åpnet de i portforarding. Har du satt hjemmesentralen fra altibox i bridge modus da? Hvis ikke er det nok denne som stopper port 21. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Ring altibox leverandøren din og be di aktivere bridge modus. Så logger du deg inn på altiboxen via nettsidenen deres og setter boxen i bridge modus. Endret 16. august 2010 av taz Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Han har en av de første Hjemmesentralene, de stod i bridge modus som standard, så det er ikke problemet. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 antar du har forwardet til korrekt intern IP og at den maskinen som kjører server ikke har endret IP? Har det. Sendte deg en pm, flott om du tar en kikk. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Jeg testet serveren din PerOpusen, og der var det ingen tegn til kontakt. I og med at serveren din fungerer fint fra innsiden av nettverket så vil jeg tro at det er noe galt med hvordan du har forwardet (NATet) port 21 i nettverket. Om port 21 ikke er pekt riktig inn til masinen som kjører serveren så vil man heller ikke oppnå kontakt. Har du testet at port 21 faktisk ER forwardet riktig først og fremst? En fin test er å laste ned Utorrent på maskinen som har serveren og sette porten til 21 og kjøre den innebygde porttesteren. Jeg tipper det er her problemet ligger. I uansett tilfelle er det greit å kunne få bekreftet/avkreftet så vi vet hvor vi kan feilsøke videre. -Stigma Endret 16. august 2010 av Stigma Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Jeg testet serveren din PerOpusen, og der var det ingen tegn til kontakt. I og med at serveren din fungerer fint fra innsiden av nettverket så vil jeg tro at det er noe galt med hvordan du har forwardet (NATet) port 21 i nettverket. Om port 21 ikke er pekt riktig inn til masinen som kjører serveren så vil man heller ikke oppnå kontakt. Har du testet at port 21 faktisk ER forwardet riktig først og fremst? En fin test er å laste ned Utorrent på maskinen som har serveren og sette porten til 21 og kjøre den innebygde porttesteren. Jeg tipper det er her problemet ligger. I uansett tilfelle er det greit å kunne få bekreftet/avkreftet så vi vet hvor vi kan feilsøke videre. -Stigma Takk for forsøket. Har kjørt test med utorrent på port 21, og den gikk rett igjennom uten problem. Tar en liten oppsummering, på hva som feiler når jeg skriver inn adresse i nettleser: på ftp://81.***.**.*** finner jeg ikke server hverken på min server jeg prøver å lage dette på, og en annen pc på samme nettverk Får tilsvarende på ftp://127.0.0.1 på den andre pc'n, men den adressen fungerer da å komme inn på, når jeg bruker serverpc'n. Forslag? Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Finnes det noe annet gratisprogram jeg kan bruke istedet? Er avhengig at mange brukere kan logge seg på samtidig (10-20 stk). Endret 16. august 2010 av PerOpusen Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) hmmm... husket du å disable UPNP når du sjekket med utorrent testeren? Utorrent kan bruke UPNP, men det kan nok ikke FTP serveren, så om det var UPNP som ordnet det slik at porten fungerte så vil ikke det hjelpe deg. Ta gjerne en re-test der du huket vekk UPNP i boksen på testsiden i utorrent. Men, gitt at dette også fungerer - så vil jeg tro at det er et brannmurproblem, altså at maskinen din ikke tillater inngående forbindelser. Slike begrensninger er ganske typisk er på som standard i de fleste brannmurer, inkludert windows brannmuren. For å testing sin skyld så slå av alle brannmurer midlertidig og test på nytt. Hvis det fungerer så kan du slå dem på igjen og heller sette opp et unntak i brannmuren for port 21. Det du også kan teste er om du får kontakt med serveren fra ennen maskin internt i nettverket - men ikke bruk din eksterne IP da. prøv i stedet med den lokale IPen til maskinen. F.eks. ftp://10.0.0.2 eller ftp://192.168.1.2 (dette er bare et eksempel naturligvis da jeg ikke vet hvilke adresser du har på ditt LAN nettverk). Du kan finne din lokale ip i IPCONFIG: http://oit.ncsu.edu/resnet/ipconfig Anngående gratis FTP servere så finnes det mange å velge blandt, men støtter ikke filezilla mange samtidige brukere? Det vil jeg tro at den gjør. Jeg bruker ikke filezilla mye selv, men jeg tror ikke den har begrensninger i forhold til dette? Problemet du opplever er nok et nettverksproblem og ikke problem i selve serveren vil jeg tro - ellers ville det ikke fungert via ftp://127.0.0.1 på servermaskinen. -Stigma Endret 16. august 2010 av Stigma Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Tenker jeg fant feilen nå, måtte åpne port i brannmur. upnp på utorrent var på. Kan du sjekke om du kommer inn? Hvordan deler man ut flere mapper? Må jo sette en av dem som home directory, og da dukker ikke de andre mappene opp! Takk for konghjelp forresten! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå