Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Omtrent ny bil: Ta service selv eller la merkeverksted gjøre jobben?


salah

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en 2003 Saab 9-3 1.8t som har gått 58 000 km, og nå er det tid for service. Merkeverkstedet krever 5300 kr, og Mekonomen krever 4400 kr. Det jeg vet må gjøres på bilen er: motorolje, luftfilter, kupefilter og smøring av bremser. Det er sikkert noe mer også(?), men det viktigste er jo motoroljen. (Hva som må gjøres detaljert står i bilens instruksjonsbok)

 

Det jeg bryr meg om, er stemplet i serviceheftet, for eventuelt videresalg. Men for det første skal jeg ha bilen i minst 3 år (blant annet pga. lån på den) og for det andre skal jeg legge kvittering på delene jeg bytter slik at ved en videresalg kan neste eier se at selv om stemplet ikke er tilstede, er bilen faktisk godt tatt vare på og ting er i orden.

 

Jeg vet selv at jeg behandler bilen som gull, og selv om servicen er på 20 000 km mellom hver gang, bytter jeg olje på hver 10 000 km. Spørsmålet er om jeg bør ta service selv og spare disse pengene, eller om merkeverkstedet bør ta det for stemplets skyld?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen er ikke nesten ny, den er 7 år gammel. Når en bil passerer 5 år spiller det mindre hvem som skifter olje på bilen. Ta det selv, og la heller verksted ta hovedservice om du ikke er komfortabel med å gjøre det selv.

 

Hvis du har holdt den godt, vil du kunne vise til det ved videresalg, med f.eks en NAF-rapport...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Etter de nye EU-reglene spiller det heller ingen rolle hvem som tar servicen de første 5 årene, Mekonomen etc er like bra som merkeverkstedet (pass på at de stempler serviceheftet). På en ny bil ville jeg brukt merkeverksted, da de kjenner best til vanlige feil, men for en så gammel bil som trådstarter har ville jeg valgt billigste alternativ (med tilstrekkelig kvalitet, selvsagt).

Lenke til kommentar

Så med andre ord burde jeg heller ta denne servicen selv? Det er kun snakk om filtere og olje som skal byttes. Skivene skal smøres, men de er utslitte så de og klossene må byttes. Dermed er det ikke noe poeng i å ha den på service uansett.

Lenke til kommentar

Om du mener du har kompetanse til det, så gjør det selv, og noter i serviceheftet når det ble gjort. Om du får tak i serviceskjemaet hvor man krysser av alt som gjøres på en slik service, så bruker du selvsagt det også, og tar vare på det. For min del driter jeg egentlig i hvem som har signert i servicehefte (og for den del egentlig også om det er utfylt eller ikke), jeg stoler mer på egen vurderingsevne av hvordan stand bilen er i...

 

Og som det allerede er sagt, bilen er 7 år, du sier du skal ha den i tre til, da er den 10, og jeg vil si de færreste forventer/krever fullstendig utfylt servicehefte med firmastempel og alt, på såpass gamle biler.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en 2003 Saab 9-3 1.8t som har gått 58 000 km, og nå er det tid for service. Merkeverkstedet krever 5300 kr, og Mekonomen krever 4400 kr. Det jeg vet må gjøres på bilen er: motorolje, luftfilter, kupefilter og smøring av bremser. Det er sikkert noe mer også(?), men det viktigste er jo motoroljen. (Hva som må gjøres detaljert står i bilens instruksjonsbok)

 

Det jeg bryr meg om, er stemplet i serviceheftet, for eventuelt videresalg. Men for det første skal jeg ha bilen i minst 3 år (blant annet pga. lån på den) og for det andre skal jeg legge kvittering på delene jeg bytter slik at ved en videresalg kan neste eier se at selv om stemplet ikke er tilstede, er bilen faktisk godt tatt vare på og ting er i orden.

 

Jeg vet selv at jeg behandler bilen som gull, og selv om servicen er på 20 000 km mellom hver gang, bytter jeg olje på hver 10 000 km. Spørsmålet er om jeg bør ta service selv og spare disse pengene, eller om merkeverkstedet bør ta det for stemplets skyld?

 

 

For å si det slik, når bilen er 10 år gammel, så teller ikke stempelet i boka så fryktelig mye. Den er da en gammel bil som man nesten må forvente at den ikke har tatt alle servicer på merkeverksted.

 

For min del så ville jeg tatt en kjapp NAF test istedenfor å lese om bilen hadde tatt alle servicer på merkeverksted. Servicer sier en ting, men hvis du behandler bilen som en dass og bare tar servicer fordi det står at du skal gjøre det.... Så kan det fort hende at bilen er i dårligere stand enn om en som har interessen har vært hjemme i garasjen og skrudd selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...