Bruker-93156 Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Hei, tenkte det vil få mer respons med egen tråd, da "samletråden" er lite aktiv for tiden. Jeg har vært inne til førstegangstjeneste, men ble sparka på hauet ut da leverprøvene mine etter kyssesyken tidligere ikke var gode nok. Men jeg skal inn igjen til September, må bare få tak i en av de tre som tar seg av innkallingen, men ringt alle flere ganger om dagen i over en uke men får aldri noe svar, så begynner å bli litt irritert. Jeg tenkte jeg skulle forberede meg mest mulig, og i den forbinnelse lurer jeg på om det er mulig å få kjøpt seg en beret som er lik den Sjøforsvaret deler ut til rekruttene. Jeg vil jobbe mer med den enn det vi fikk tid til før ankeret festes før, så tenkte å jobbe den inn før jeg drar nedover. Jeg sliter også med å finne gode bilder av arbeidsuniformen, US'n altså. Husker ikke hva den heter, men hadde det i sta men ga bare uinteressante treff på Google. Har sikkert flere spørsmål etter hvert Endret 16. august 2010 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
Ranglefanten Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Hei, tenkte det vil få mer respons med egen tråd, da "samletråden" er lite aktiv for tiden. Jeg har vært inne til førstegangstjeneste, men ble sparka på hauet ut da leverprøvene mine etter kyssesyken tidligere ikke var gode nok. Men jeg skal inn igjen til September, må bare få tak i en av de tre som tar seg av innkallingen, men ringt alle flere ganger om dagen i over en uke men får aldri noe svar, så begynner å bli litt irritert. Jeg tenkte jeg skulle forberede meg mest mulig, og i den forbinnelse lurer jeg på om det er mulig å få kjøpt seg en beret som er lik den Sjøforsvaret deler ut til rekruttene. Jeg vil jobbe mer med den enn det vi fikk tid til før ankeret festes før, så tenkte å jobbe den inn før jeg drar nedover. Jeg sliter også med å finne gode bilder av arbeidsuniformen, US'n altså. Husker ikke hva den heter, men hadde det i sta men ga bare uinteressante treff på Google. Har sikkert flere spørsmål etter hvert Ta det med ro, det er ferietid. Hvorfor skal du jobbe inn bereten på forhånd? Det er jo gjort i en fei om du har en som sitter godt! Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Vi fikk jobbe med min i ca 4 dager før inspeksjon, og på grunn av verv jeg tok på meg rakk jeg aldri å jobbe med den, så lage en panserbrett (som ble jævlig bra) men resten av bereten syns jeg var for tykk og hadde rugler. Vært fett å ha en glatt og fin en fra starten. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Heihei, finnes det en oversikt over alle mulige alternativer man har etter førstegangstjenesten i Sjøforsvaret. Jeg er ute etter mest mulig action, skyting, sniking i felt, simuleringer av kamper osv, streng disiplin og meningsfylte øvelser. MJK, KJK og MDK er ikke noe jeg får prøve meg på på grunn av Astma, så jeg begynner å gå tom for alternativer føler jeg. Jeg har sett på ting som MTB, men litt usikker på hva min rolle på båten kommer til å bli, jeg vil ikke bare vaske på dekk. Jeg har også ganske mye erfaring med fotografering, men vet ikke helt om de har utdannelser som retter seg mot krigsfotografering, spesielt ikke i Sjøforsvaret? Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Heihei, finnes det en oversikt over alle mulige alternativer man har etter førstegangstjenesten i Sjøforsvaret. Jeg er ute etter mest mulig action, skyting, sniking i felt, simuleringer av kamper osv, streng disiplin og meningsfylte øvelser. MJK, KJK og MDK er ikke noe jeg får prøve meg på på grunn av Astma, så jeg begynner å gå tom for alternativer føler jeg. Jeg har sett på ting som MTB, men litt usikker på hva min rolle på båten kommer til å bli, jeg vil ikke bare vaske på dekk. Jeg har også ganske mye erfaring med fotografering, men vet ikke helt om de har utdannelser som retter seg mot krigsfotografering, spesielt ikke i Sjøforsvaret? Vet ikke om noen av MTB-ene som nå har blitt overlevert og ankommet Haakonsvern seiler med vernepliktig mannskap. At en matros ligger på dekk og vasker dørken hele dagen er bare en myte, ikke så rart i og med at Sjøforsvaret nensten ikke har råd til å seile. Mente han ene her inne på forumet, "Babushka" eller noe sånt nevnte at som vaktsoldat hadde mye øvelser og action. Men det trengs det helt andre folk til å svare på enn meg. Journalist for mil.no går det jo ann å bli, men hvem i hælvete er så dumme at de gidder å bruke førstegangstjenesten sin på å fotografere at andre har det gøy. Målet mitt er MTB, fregatt eller ubåt, eller i det hele tatt fartøytjeneste neste år. Det er jo derfor man velger Sjøforsvaret! Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Tror jeg nesten bare må vente å se å snakke med fenriken i September, de kan sikkert si noe sikkert. Føler jeg nesten hadde passet bedre i Hæren, er vel mer et skogtroll enn en sjørøver. Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Du får vel dimme litt tidligere og da siden du allerede har vært noen dager fra før Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Heihei, finnes det en oversikt over alle mulige alternativer man har etter førstegangstjenesten i Sjøforsvaret. Jeg er ute etter mest mulig action, skyting, sniking i felt, simuleringer av kamper osv, streng disiplin og meningsfylte øvelser. Da har du bommet ganske bra. Hvis du vil ha de tingene du nevner så er Hæren veien å gå. Enten panser eller 2. bat V&S sjø har vel like mye action som V&S luft. Så det vil si veldig lite egentlig i forhold til hvor lenge du tjenestegjør. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 Var det jeg konkluderte med selv her en dag Men får nesten si det slik: Så mye jeg kan få i sjø. For jeg ble helt forelsket i Madla når jeg var der, synes ting så skikkelig bra ut, + at jeg har øvd så mye med AG3 at jeg skal faen meg få noe igjen for det, ikke begynne med HK Lenke til kommentar
Ranglefanten Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Var det jeg konkluderte med selv her en dag Men får nesten si det slik: Så mye jeg kan få i sjø. For jeg ble helt forelsket i Madla når jeg var der, synes ting så skikkelig bra ut, + at jeg har øvd så mye med AG3 at jeg skal faen meg få noe igjen for det, ikke begynne med HK Tror vi hadde to-tre skyteøvelser mens jeg var i sjøforsvaret. Tror ikke du skal satse på et år med mye skyting og lignende action der. Lenke til kommentar
covah Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Er det action du er ute etter, kan jeg anbefale 2. bn på Skjold. Det har helt sikkert vært en del endringer etter at jeg var der på begynnelsen av 90-tallet, men jeg hadde ihvertfall mye moro der. Var i et helt standard infanteri-kompani, men fikk oppleve mye moro. Alt i alt hadde jeg ca 120 teltdøgn, skjøt med det meste de hadde i infanteriet (Glock, mp5, ag3, mg3, 12,7 (bare blåfis), m72, 84mm RFK, 40mm granatkaster (sånn som man fester på ag3'en), split og sjokkgranat samt kurs i å håndtere eksplosiver (feks. å felle trær med det-lunte er moro). Var i et kanonlag, så jeg fikk skutt MASSE med 84mm RFK, noe som var sinnssykt morsomt. Hadde noe gærne befal som dro oss med opp på Mauken på fritida for å skyte. En gang hadde vi 2 kasser ammo til ag3 (er vel 1000 skudd i hver kasse?) på 5 personer. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 Haha, høres bra ut... Lenke til kommentar
mac_gyver Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 jeg skal også inn i september. Skal jeg få no mer info i posten fra forsvaret før den tid? har ikke fått noe siden jeg fikk innkalling i vår... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 Innkallingen var det siste jeg fikk. Lenke til kommentar
mac_gyver Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Innkallingen var det siste jeg fikk. hmmm... merkelig. Noen kompiser som er inne i Luft på Madla nå fikk masse info så vidt jeg husker. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 Ja, de som dro i Garden fikk også det en uke før, men ingen jeg har snakket med i sjø har fått det... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 Nettopp fått bereten jeg bestilte, etter litt klipping var den klar til å jobbes med... Blir morro dette Skal bli så jævlig porr! Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Ikke kult å være den eneste som har en inngått beret. Det tar ikke langt tid å få fikset beret'n sin så lenge man vet hva man gjør. barber den med en tør barberhøvel eller en god kniv, mens bereten også er tørr. Og dusj med den på hodet så den former seg etter hodet. Så enkelt er det Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 28. august 2010 Forfatter Del Skrevet 28. august 2010 Jeg vet hvordan det gjøres, og det er ikke så lett som du forklarer, den brette. Som er når man får den må jevnes ut. Jeg bestilte en så jeg kan ha en ferdigordnet med panserbrett, så tar jeg den andre og lager vanlig brett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå