Gå til innhold

Råd om optikk til EOS 400D

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skal kjøpe bedre optikk til mitt EOS 400d for å tilfredstille min pixel-peeping (har i dag bare kit linsa og en dårlig Tamron superzoom).

Budsjettet er vel rudt 9-10 tusen, så to linser tenke jeg blir bra. Jeg vil unngå superzoom linser (ala den jeg har, tamrom 18-200 F:veldig dålrig) så jeg tenkte på disse

Canon EF 50mm f/1.4 USM som en standard portrett linse og all-round til mørke høstkvelder +

enten Canon EF 70-200mm f/4L USM eller Canon EF 100mm f/2.8 USM macro. Jeg klarer ikke å bestemme meg her, har så lyst til å teste macro fotografering men også en linse til å dekke området som blir ledig om jeg kjøper 50 mm og 100 mm. Hva ville dere ha gjort for 10 000 kroner? Det er jo et faktum at EF 70-200mm F2.8 L USM koster ca 10 000....? ......hjelp....

Endret av 1972
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal henge med her, med tanke på at jeg selv trenger objektiv.

Personlig mener jeg at det er lurest å gå for Caon EF 70-200 enn Makrooptikk. For det gir deg mye mer frihet og flere muligheter til å ta bilde. Men ikke hør på meg, la de flinke på forumet svare ;)

Ja jeg kan se poenget ditt. Jeg tenker slik at F4 ikke er noe særlig nå når vi går mot høst og vinter (bor i Tromsø), så en 100 mm f2.8 og en 50 mm f1.4 er kanskje mer brukende på vinterstid. Men jeg trenger seriøst forslag her altså...

Lenke til kommentar

Det var noen fine alternativer du har funnet deg - og det blir hva du prioriterer høyest selv. Tror du blir fornøyd uansett hva du velger der.

Tar du mye telefoto med superzoomen i dag, eller vil du kunne klare deg med 100mm?

Har også et annet alternativ: tråle bruktmarkedet, ha tålmodighet og kjøpe alle sammen til samme budsjettet. Makroen kan du også vurdere som Sigma, Tamron eller Tokina - de er alle ca like bra.

Lenke til kommentar

Vurder Sigma 30mm f/1.4 også, istedet for/i tillegg til 50mm f/1.4. Personlig hadde jeg sett etter brukt Sigma 30mm f/1.4, Canon 50mm f/1.4 og Canon 100mm f/2.8 macro, om jeg hadde 10k å bruke. Burde gå fint det, om du er villig til å lete litt. :)

Takk for tips. Den sigmaen får relativt hard medfart på photozone.de Sigma på photozone. Blir litt skremt av det.

Jeg tar ikke så mye telefoto i dag, liker ikke å bruke den Tamron noe særlig. Saken er at om jeg virkelig kan klare meg med 50 mm 1.4 og 100 mm 2.8 macroen tenker jeg å bygge ut senere (meget senere anatgelig) med Canon EF 17-40 f/4 L USM og kanskje (om jeg vinner i lotto) noe fra 200-300mm fast optikk (Canon 300 mm f4 uten IS muligens)

Skal holde øyne og ører åpne på bruktmarkedet.

EDIT: Har nå trålet finn.no og foto.no. De bruktprisene ligner ikke grisen. De alle fleste L objektiv ligger ute for en pris identisk med eller max 600 kroner under nypris. Seriøst?

Endret av 1972
Lenke til kommentar

Takk for tips. Den sigmaen får relativt hard medfart på photozone.de Sigma på photozone. Blir litt skremt av det.

Den pleier ikke å få så ekstremt god omtale i sånne tester fordi den som nevnt er uskarp i kantene på store blenderåpninger og har visse små imperfeksjoner i form av fortegninger og CA. Sistnevnte to er lett korrigerbare, og det med uskarpe kanter vil du nok finne at som regel ikke er noe problem. Det er selvfølgelig ikke bra for folk som tar bilder av mursteinsvegger på f/1.4, men i praktisk bruk er det ikke ofte man føler for å putte motivet langt ute i kantene, spesielt ikke når man skyter den vidåpen. Personlig synes jeg egentlig det er ganske greit med de uskarpe kantene, som sammen med den tynne dybdeskarpheten på 1.4 og objektivets usedvanlig fine og kremete boke, bidrar til å separere motiv og bakgrunn.

Det er imidlertid litt utfordrende å bruke dette objektivet, det krever at man blir godt kjent med det. Sånn er det med mye lyssterk fastoptikk.

Den skal også visstnok være noe plaget av fokusfeil på Canon-kameraer; mange rapporterte feil skyldes nok brukerfeil (for eksempel feilfokus grunnet fokus-skift eller feilbruk av AF-systemet), men det kan kanskje være greit å teste før man kjøper et eksemplar.

Jeg er i alle fall meget fornøyd med min 30, og ville absolutt ikke vært uten den :)

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har 3 objektiver jeg veksler mellom, og som jeg er veldig fornøyd med:

Tamron 17-50 f2.8

Tamron 90 f2.8 Macro

Canon EF 70-200L f4

Med litt leting burde du kunne finne tilsvarende nytt/lett brukt til ca 10k.

Av disse er telezoomen den som blir brukt desidert minst, kanskje naturlig, men vi har alle forskjellige behov og ønsker om motiv, derfor er det vanskelig å gi gode råd uten å vite hva du foretrekker av motiv. Jeg tror ikke jeg ville savnet telezoom nevneverdig om jeg ikke hadde den.

Jeg synes også det er greit å ha mulighet for å bruke zoom også innendørs, tror jeg ville følt meg ganske låst med eks. 30 eller 50 mm fast. Har et 50mm f1.8 i tillegg, men dette blir lite brukt, kun dersom jeg leker med produktfoto/lysboks. Normalzoomen duger lenge for meg, selv med "bare" f2.8 - kan skru opp iso'en til 1000 uten at jeg er plaget av støy, og fortsatt være fornøyd med bildene.

L-objektivene holder seg godt i pris, ser det ut som, men er du tålmodig dukker det nok opp en god deal.

Lenke til kommentar

Hei,

jeg skal kjøpe bedre optikk til mitt EOS 400d for å tilfredstille min pixel-peeping (har i dag bare kit linsa og en dårlig Tamron superzoom).

Budsjettet er vel rudt 9-10 tusen, så to linser tenke jeg blir bra. Jeg vil unngå superzoom linser (ala den jeg har, tamrom 18-200 F:veldig dålrig) så jeg tenkte på disse

Canon EF 50mm f/1.4 USM som en standard portrett linse og all-round til mørke høstkvelder +

enten Canon EF 70-200mm f/4L USM eller Canon EF 100mm f/2.8 USM macro. Jeg klarer ikke å bestemme meg her, har så lyst til å teste macro fotografering men også en linse til å dekke området som blir ledig om jeg kjøper 50 mm og 100 mm. Hva ville dere ha gjort for 10 000 kroner? Det er jo et faktum at EF 70-200mm F2.8 L USM koster ca 10 000....? ......hjelp....

Hva med CN EF 24-105f/4 IS usm koster omkring 8 tusen

Lenke til kommentar

Canon EF 50mm F/1,8 II (900 kroner)

Canon EF 70-200 F/4 L USM (5000 kroner)

Canon EF 100mm macro F/2,8 USM (4300 kroner)

Her får du tre objektiver for ca 10000 kroner, selv om 50mm'ern kanskje er den dårligse av disse på bildekvalitet tror jeg definitivt den er verdt pengene. Går den i stykker kan du jo bare kjøpe en ny.

Får du tak i de to sistnevnte på bruktmarkedet kan du spare mye penger. 70-200 objektivet er vel kanskje det svakeste på lysstyrke, men da har du jo to andre relativt lyssterke objektiver du kan bruke.

Edit: her mangler det jo endel i den vide enden da. EF-S 10-22 er bra, men da overskrider du budjettet ditt med relativt mye

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Takk for mange innspill. Jeg har kjøpt med min første linse nå til drøye 3000, Canonm EF 50mm/1.4. Det går jo mot høst og møre kvelder og dager (bor i Tromsø). Det jeg begynner å tenke på nå er en slik Canon EF 24-105/f4 L som hubbix foreslår lenger opp, men da strekker jeg budsjettet og har i alle fall ikke råd til en zoom som 70-200 før on noen år ELLER en 70-200 nå og droppe macroen Mitt spm blir da om erfaringer med 24/105 eller 70-200 f4 om høst/vinter (utefotografering). Fungerer det noe særlig med f4 eller er det vår/sommer linser i grunn som "bare" går til f4? Om det er tilfellet går jeg nok for en 100mm macro f 2.8 pga lysstyrken.

Endret av 1972
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...