Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Syn på aldersforskjell (Streng mor)

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Det er en ting å tåle hva andre mener, men det er noe helt annet når de meningene ikke henger på greip. Du kan ikke si at han manipulerer personen basert på det faktum at det er en liten aldersforskjell på dem. Du sier selv at du ikke vet noe om guttene, dermed er det like sannsynlig at 13-åringen manipulerer 15-åringen. Her er forøvrig definisjonen på manipulering:

Manipulere:

~e're v2 (fra mlat, av lat. manipulus 'håndfull', eg 'behandle med hånden')

1 håndtere, bruke hendene på en bestemt måte

2 (påvirke andre ved å) bruke knep; føre bak lyset, manøvrere; tilpasse til et bestemt formål m- opinionen / bli manipulert av reklamen / la seg m- av ekspertene / m- med statistikk

Pedofile gamle menn som kaller seg sexygutt18 og lover bort kontaktkort for å treffe unge jenter og knulle dem driver med manipulasjon. Forelskelse er ikke manipulering.

Hva er det verste som kan skje? Det er snakk om to gutter som er forelsket i hverandre, og ingen av de er interessert i sex. I verste fall skjærer forholdet seg, og man opplever en kjærlighetssorg man med stor sannsynlighet uansett vil oppleve senere i livet, i beste fall lever de lykkelig sammen resten av livet. Det nytter ikke å sy puter under armene på barna sine, man må lære og erfare selv (med visse begrensninger selvsagt).

Hva om vi ser bort fra selve forelskelsedelen, og bare tenker på at det er to gutter som vil bli kjent. Er det virkelig så ille å skaffe seg nye bekjente?

EDIT: Man kan like gjerne si at du manipulerer trådstarter ved å føre en negativ agenda mot ham. Utrolig hvordan man kan vri på det andre sier, ikke sant?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående det at det ikke kan kalles forelskelse over internett synes jeg blir litt tynt. Klart jeg ikke kunne sagt noe slikt etter noen få uker, men nå har det jo gått 4 og en halv måned.

Vi har snakket sammen ved bruk av SMS, telefonsamtaler, MSN Kamera + Mikrofon, osv. Vi vet ganske så mye om hverandre etter den ganske så lange stunden vi har kjent hverandre.

Det at jeg har blitt forelska i han er selvfølgelig noe som har kommet over tid. Det er ikke så altfor lenge siden at jeg virkelig fant det ut. I starten var det nok bare det at jeg var betatt, men nå er det definitivt annerlendes og dette er noe som jeg kan kjenne inni i kroppen. Det kan ikke beskrives...

Lenke til kommentar

Det er en ting å tåle hva andre mener, men det er noe helt annet når de meningene ikke henger på greip. Du kan ikke si at han manipulerer personen basert på det faktum at det er en liten aldersforskjell på dem. Du sier selv at du ikke vet noe om guttene, dermed er det like sannsynlig at 13-åringen manipulerer 15-åringen. Her er forøvrig definisjonen på manipulering:

At mine meninger ikke henger på greip? Nå må du forklare hva du mener. Jeg baserer det på tidligere poster der man forklarer hvordan moren reagerer, og hvordan fyren på 13 år har reagert.

Manipulere:

~e're v2 (fra mlat, av lat. manipulus 'håndfull', eg 'behandle med hånden')

1 håndtere, bruke hendene på en bestemt måte

2 (påvirke andre ved å) bruke knep; føre bak lyset, manøvrere; tilpasse til et bestemt formål m- opinionen / bli manipulert av reklamen / la seg m- av ekspertene / m- med statistikk

Som går akkurat på det jeg har snakket om.

Pedofile gamle menn som kaller seg sexygutt18 og lover bort kontaktkort for å treffe unge jenter og knulle dem driver med manipulasjon. Forelskelse er ikke manipulering.

Det har jeg heller aldri påstått. Du som leser ting mellom linjene som ikke eksisterer. Forelskelse kan derimot være en faktor som kan få deg til å ville manipulere en person enten bevist eller ubevist.

Hva er det verste som kan skje? Det er snakk om to gutter som er forelsket i hverandre, og ingen av de er interessert i sex. I verste fall skjærer forholdet seg, og man opplever en kjærlighetssorg man med stor sannsynlighet uansett vil oppleve senere i livet, i beste fall lever de lykkelig sammen resten av livet.

Noe jeg er helt enig i, om det hadde vært snakk om en på samme alder og nivå, ikke en som er 13 år gammel.

Det nytter ikke å sy puter under armene på barna sine, man må lære og erfare selv (med visse begrensninger selvsagt).

Check one two her også.

Hva om vi ser bort fra selve forelskelsedelen, og bare tenker på at det er to gutter som vil bli kjent. Er det virkelig så ille å skaffe seg nye bekjente?

Hvis det bare hadde vært snakk om å være venner, så hadde jeg sett annerledes på det.

EDIT: Man kan like gjerne si at du manipulerer trådstarter ved å føre en negativ agenda mot ham. Utrolig hvordan man kan vri på det andre sier, ikke sant?

Det kan man ikke si. For det første er dette min klare mening, uten at jeg har til hensikt å føre noen bak lyset. Det blir man heller ikke så lenge man er klar over hva jeg skriver. Om han/du tolker det negativt er opp til dere, og for å være ærlig bryr jeg meg veldig lite om noen blir fornærmet. Du dør ikke av det.

Endret av Nafanua
Lenke til kommentar

Om det er til noen hjelp, så var han den mest grisete da vi møttes. Han snakket skikkelig dirty og gjorde umm.. ting... Men jeg likte det ikke. Jeg var henholdsvis med på det sånn halvveis, men jeg likte det ikke. Jeg synes det var ubehaglig.

Han har nå forandra seg og har i ettertid takket meg for det o_O Ikke det at jeg gjorde så mye, men han ville visst bli mer som meg :p Ikke så opptatt av sex og ekstrem intimitet, men mer opptatt av forholdet og kjærlighet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg støtter deg uansett, trådstarter, og jeg mener at Nafanua overdramatiserer som en Se&Hør-journalist på steroider. Det er sunt å være litt kritiske, ja, men det får da være grenser.

Lenke til kommentar

Mora har vel ikke lyst at sønnen skal bli sodomitt, og håper i det lengste at han skal "ombestemme seg" og like jenter. Det vil jo sannsynligvis ikke skje, men hun håper vel at dette bare er en fase og at han plutselig vil begynne å like jenter.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på om moren vet hvor seriøst dette er da. Jeg har da bedt han om å fortelle henne det han har på hjertet, men han sier det er vanskelig å prate med de om det...

Så... som sagt kan hende hun tror det ikke er så seriøst som vi synes det er. Noen må fortelle henne det, og det beste for alle hadde nok vært hvis hun hørte det fra sønnen sin istedenfor fra meg. Jeg vil ikke at det skal virke som om jeg maser eller noe slikt... Har alltid vært litt redd for å dra ting for langt og mase på fremmede...

Lenke til kommentar

Hei.

Ville bare si at jeg som 15 åring, ikke liker så unge folk som 13 åringer(97 kullet?). Jeg er hetero tho, og min grunn er at de ikke er ferdig utviklet, som mange 14-16 åringer er, og er på vei inn i/midt i en fjortisperiode, hvor jeg kutter all kontakt med jenta.

Jeg synes 1 år +/- er pefekt, men 2 år er litt mye. Men som sagt er dette pga utvikling, så om jeg hadde vært 20, kunne jeg fint vært sammen med en på 17, fordi jenta da i ikke-ekstreme tilfeller, er ferdig med puberteten og er ferdig utviklet.

Er jo færre homofile enn heterofile, dermed kan det være vanskeligere å finne en 'The-One' på akkurat samme årskull. Dette er jo enda vanskeligere i 15 års alderen hvor det er rimlig mye hetsing av homofili. Dermed kan jeg se på det litt annerledes, selvom det i bunn og grunn er helt likt. :dontgetit:

Stå på, prøv å få det til :cool:

Lenke til kommentar

Jeg støtter deg uansett, trådstarter, og jeg mener at Nafanua overdramatiserer som en Se&Hør-journalist på steroider. Det er sunt å være litt kritiske, ja, men det får da være grenser.

Så lenge man er enig med deg? Syns det er fint at du tar det slik til deg at du må sammenligne meg med en Se & Hør journalist. :D

Lenke til kommentar

Jeg er mektig imponert at dere som 13- og 15åringer har funnet ut hvilken legning dere har. Jeg har aldri vært i den situasjonen at jeg har tvilt på min legning, og er så hetro at halvparten går ann. Selv har jeg en mor som er lesbisk. Hun kom ut av skapet for 13 år siden (da jeg var 8) Jeg husker min egen og min søsters reaksjon til dette og min søster nektet å godta at mammaen vår var lesbisk. Jeg tror at slik er hans mor og. Hun vil ikke tro det og derfor som andre sier, er i mot det.

En ting jeg ikke skjønner er hvorfor folk henger seg opp i aldersforskjellen. det er bare TO år.. Ingen som reagerer når en på 18 er sammen med en på 25. Og det er jo 7 år. I don't get it.

Når jeg var 16, så fikk jeg lov til å reise rundt å møte mennesker. Min mor sa ingenting på hvem jeg var sammen med og hva jeg gjorde pga hun stolte på meg. Virker som moren til din 13-åring ikke stoler på enten deg eller sønnen sin. Kanskje det blir bedre hvis man gjør opprør. jeg sier ikke at det nødvendigvis gjør ting bedre, men fungerte for meg når jeg var 13/14ish. Etter litt kjefting og smelling fra begge parter så gikk ting i orden.

Lenke til kommentar

Hvis du sikter til meg, så er det egentlig ikke selve alderen, men heller utviklingsnivået som jeg "henger meg opp i". I den alderen er det ganske normalt at utviklingen skjer ganske fort. Man ser enktelt forskjell på en som er 10 og 12 f.eks. På samme måte som man vil se forskjell på 15 og 18. Dette er jo en stereotyp, men det blir noe av det man må forholde seg til.

Altså utviklingen skjer mye raskere i de unge årene enn de eldre, noe som igjen vil tilsi at utviklingsnivået jevner seg mer ut jo eldre man blir. Har sett kvinner på 25 som gjerne er sammen med en mann på 40 og motsatt, som befinner seg på samme utviklingsnivå (altså mentalt sett).

I det store og hele i dette tilfellet, mener jeg å si at dette ikke gjelder for trådstartner og personen han er forelsket i. (Noe som også endte opp i det jeg mener kan ha vært manipulasjon fra hans side, uten at jeg skal si dette sikkert). Dette baserer jeg på tidligere innlegg, som jeg ikke gidder å forklare detaljert, da det er nevnt tidligere. Derfor syns jeg også det ikke er riktig at de er sammen.

Lenke til kommentar

jeg mente ikke spesielt deg, snakker generelt. Mange mange mennesker som syns at 2 år i aldersforskjell er mye, uansett hvor gamle de er. jeg syns det er helt greit med aldersforskjell så lenge det ikke er snakke om 40 år gammel person med en på under 16, det er sykt og da reagerer jeg og

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest gjennom hele greia, og her har du min mening, som du får ta med en klype salt!

"Hva trådstarter sier og mener er helt opp til ham. Han ville ha svar, eller for å være helt ærlig, så tror jeg egentlig han driter litt i svaret, så lenge det er en bekreftelse på at han har rett."

Jeg må nok dessverre si meg litt enig i dette. Jeg satt å tenkte det samme før personen skrev akkurat dette, og lurte på om du i det hele tatt hadde tenkt over muligheten over at du faktisk tok feil.

Du sier, trådstarter, at det ikke er en sjanse for at han er usikker på legningen sin engang, men da tror jeg du tar helt feil. Du innser nok ikke at han faktisk bare er 13 år, og såvidt har kommet inn i puberteten engang. For alt du vet, kan han skifte legning eller utvikle interesse for jenter også i de neste årene! Seksualitet og hormoner blir alfa omega, og en garanti på ens legning i en alder av 13, er vel litt drøyt, hvorvidt man er hetero eller homofil, med tanke på at det til og med er godt voksne mennesker som innser at de er en annen legning.

Mange sier moren virker redd for det faktum at hun har en homofil sønn, men jeg vil heller applaudere henne for at hun er åpen om det og til og med snakker med deg på msn! Hvorvidt hun faktisk har snakket med fagfolk og har de grunnene hun PÅSTÅR at hun har, skal du nok ta med en klype salt, men uansett syns jeg du må bøye deg for hennes ønsker i denne saken, hva enn hun vil velge, for hun er faktisk moren til denne bare 13 år gamle gutten.

Jeg må også kommentere at jeg syns en aldersforskjell på 2 år i den alderen er ganske viktig. Dette sier jeg som en gutt som selv vet alt om ungdomssmiljø i relasjon til alder og aldersforskjeller, og at det i mange tilfeller ofte skeier ut på en litt negativ og trist måte (og selv om du påstår at dere to har det under kontroll, kan det godt slå seg vrangt på måter dere ikke forventet).

Dette er jo tunge ord, men jeg syns du skal tenke om hvorvidt du burde argumentere imot det folk sier her, eller simpelthen ta det inn i konsiderasjon. Vi er alle våre egne "eksperter" med "perfekt" dømmekraft, og derfor er det viktig at du tar til deg alle synspunktene her på en objektiv måte og ikke føler at du må argumentere for saken din med en gang, siden du ikke forsvarer deg her; du prøver å samle innsikt!

Lykke til

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvorfor henger dere dere så jævlig opp i legning? Om 13-åringen senere skulle finne ut at han ikke er homofil, men bifil eller til og med heterofil, så har det lite å si, han blir ikke skadet av å ha prøvd hvordan det er å ha et forhold med en gutt.

Lenke til kommentar

Siden aldersforskjellen ikke er så SYYYYKT stor at det er 100 % utelukket med en gang, synes jeg dere burde få prøve et forhold. Om aldersforskjellen er for stor vil forholdet fungere dårlig og det vil vise seg selv. Liker forslaget til Kiire om at dere tre drar på bowling eller noe sånt.

Endret av Skogsraa
Lenke til kommentar

til en viss grad kan man gjøre som man vil. Tenker på hva du bestemmer deg for å gjøre. Hvis du lar andre ukjente mennesker (forummennesker) påvirke deg til å gjøre noe annet enn det du egentlig vil, så kanskje du ikke er klar for et forhold? skal ikke assosiere noe galt nå, men kanskje du er lett påvirkelig? siden du tviler på hva du burde gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...