andreabf Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Heisann! Har noen spørsmål angående hundeførertjenesten i forsvaret. Hvordan er en vanlig dag? Hvor mye fri får man? Hvor ofte er det perm, og type perm? Har også hørt at det er et krav om å løpe 5 km hver dag, stemmer dette? Håper det er noen som kan svare på dette :-) Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Hei du Er hundefører i luftforsvaret akkurat nå, så kan vel svare på det meste du lurer på. Hvor mye fri får man? Hvor ofte er det perm, og type perm? Vi har ikke turnus dessverre. Så vi har krav på 20 dager perm i løpet av førstegangstjenesten. Det er 20 arbeidsdager (lørdag og søndag går ikke under disse dagene). Men velferds perm A og B (ikke helt sikker) kommer utenom de dagene. Vi har fri i helgene, men det skal alltid være en hundefører på vakt. Så noen helger må du nok dessverre være i vakta ;o Hvordan er en vanlig dag? Kommer helt ann på om du har vakt eller om du har dag tjeneste. Kan godt skrive litt om de begge to. Vakt: Da går du 1-2 hundepatruljer på forskjellige tidspunkt (kommer litt ann på hvor du tjeneste gjør selvfølgelig) og pluss noe annet. Ellers har du resten av dagen fri til å sove og trene hund. Men du er alltid klar til å rykke ut hvis noe skulle skje. Dagtjeneste: Hehe hvor skal jeg begynne. 06:00 til 07:30 - Vasking av rom og fellesområder + inspeksjon av befal 07:30 til 09:30 - Lufting av hund(er) og vasking av kennel 09:30 til 15:30 - Trening og daglig stell av hund Så det går noen timer bort til trening av hund Dette er en vanlig dag for meg. Hvordan det er på de andre tjeneste stedene kan jeg ikke si. Har også hørt at det er et krav om å løpe 5 km hver dag, stemmer dette? Er det en ting hundførere er kjent for så er det løping. Ja det er sant at vi løper 5 km hver dag unntatt på Tirsdager (da går vi 2.5 km med hundene og har annen fyfo senere på dagen) og på Fredager hvor vi løper 10 km. Men det er ikke noe stress, det er verdt med tanke på at du får drive med hund Husk hundene skal holdes i form, og det er vår plikt Lurer du på noe mer så er det bare å spørre i denne tråden eller i pm. Så skal jeg svare så godt jeg kan. MvH Toy_Man K9 section Lenke til kommentar
andreabf Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Hei du Er hundefører i luftforsvaret akkurat nå, så kan vel svare på det meste du lurer på. Hvor mye fri får man? Hvor ofte er det perm, og type perm? Vi har ikke turnus dessverre. Så vi har krav på 20 dager perm i løpet av førstegangstjenesten. Det er 20 arbeidsdager (lørdag og søndag går ikke under disse dagene). Men velferds perm A og B (ikke helt sikker) kommer utenom de dagene. Vi har fri i helgene, men det skal alltid være en hundefører på vakt. Så noen helger må du nok dessverre være i vakta ;o Hvordan er en vanlig dag? Kommer helt ann på om du har vakt eller om du har dag tjeneste. Kan godt skrive litt om de begge to. Vakt: Da går du 1-2 hundepatruljer på forskjellige tidspunkt (kommer litt ann på hvor du tjeneste gjør selvfølgelig) og pluss noe annet. Ellers har du resten av dagen fri til å sove og trene hund. Men du er alltid klar til å rykke ut hvis noe skulle skje. Dagtjeneste: Hehe hvor skal jeg begynne. 06:00 til 07:30 - Vasking av rom og fellesområder + inspeksjon av befal 07:30 til 09:30 - Lufting av hund(er) og vasking av kennel 09:30 til 15:30 - Trening og daglig stell av hund Så det går noen timer bort til trening av hund Dette er en vanlig dag for meg. Hvordan det er på de andre tjeneste stedene kan jeg ikke si. Har også hørt at det er et krav om å løpe 5 km hver dag, stemmer dette? Er det en ting hundførere er kjent for så er det løping. Ja det er sant at vi løper 5 km hver dag unntatt på Tirsdager (da går vi 2.5 km med hundene og har annen fyfo senere på dagen) og på Fredager hvor vi løper 10 km. Men det er ikke noe stress, det er verdt med tanke på at du får drive med hund Husk hundene skal holdes i form, og det er vår plikt Lurer du på noe mer så er det bare å spørre i denne tråden eller i pm. Så skal jeg svare så godt jeg kan. MvH Toy_Man K9 section Tusen takk for svar! Dette var til stor hjelp. Hvor tjenestegjør du? m Når det gjelder løpingen, er dette i fullt utstyr eller får vi bruke vanlig treningstøy? Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Tusen takk for svar! Dette var til stor hjelp. Hvor tjenestegjør du? m Når det gjelder løpingen, er dette i fullt utstyr eller får vi bruke vanlig treningstøy? Tjenstegjør på Ørland Hovedflystasjon. Vi løper selvfølgelig i vanlig treningsutstyr. Men på hundeskolen løpe vi i m04 (tjeneste uniform) og trenings sko (men det er bare 6 uker). Et lite tips: Skaff deg noen bra trenings sko og kanskje noe godt treningstøy. Det forsvaret gir er ikke det beste. Lenke til kommentar
andreabf Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Tusen takk for svar! Dette var til stor hjelp. Hvor tjenestegjør du? m Når det gjelder løpingen, er dette i fullt utstyr eller får vi bruke vanlig treningstøy? Tjenstegjør på Ørland Hovedflystasjon. Vi løper selvfølgelig i vanlig treningsutstyr. Men på hundeskolen løpe vi i m04 (tjeneste uniform) og trenings sko (men det er bare 6 uker). Et lite tips: Skaff deg noen bra trenings sko og kanskje noe godt treningstøy. Det forsvaret gir er ikke det beste. Okei. Hvor mange hundeførere er det der? Spørsmålene er via kjæresten min, som nå er på Madla (rekrutt). Han skal søke hundefører og Ørlandet som 1. valg. Hvor ofte har du vakt i helgene? Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Ahh skjønner. Som jeg er kjent så skal vi ha 2 hundefører til hit. Så du må bare gjøre han klar for å sloss om plassen. Akkurat nå så er vi 5 hundeførere her på ØHF. Vi skulle ha vært 9, men 4 stk droppet ut pga forskjellige ting. Det er derfor vi skal ha inn 2 til. Tja ikke godt å svare på egentlig. Men etter planen skal man vakt i helgene hver 5. helg. Ettersom vi er 5 stk. Men jo flere vi blir, jo lengre mellomrom vil det være mellom hver gang du har vakt i helgene. Lenke til kommentar
andreabf Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Okei. Jeg håper i hvert fall at han havner dit! Bare to timers hjemreise ;-) Han lurer også på hvor ofte det er feltøvelse, hvor lenge de varer og hvor de er? Tuusen hjertelig takk for svar! Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Vel da får du be han gå for en god 3000m tid , hvis innsatsvilje i løpet av rekrutten og gjøre det bra på intervjuet + overleve hundfører kurset. Han lurer også på hvor ofte det er feltøvelse, hvor lenge de varer og hvor de er? Feltøvelsene her varer 1 ukes tid. Og de er som regel i nærheten av basen. Lenke til kommentar
andreabf Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Okei. Han har vel 10.40 på 3000 m.. Hvor ofte er det feltøvelse? Siste spørsmål, lover Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 hmm ikke godt å si. Skal ha min første felt neste uke. Men tenker vi skal ha 3-4 felt øvelser i løpet av året jeg er her. Beklager at jeg ikke svarte på spørsmålet ditt i forrige post. Lenke til kommentar
andreabf Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Okei, den er grei. Jeg har visst et spørsmål til. Hvordan er kjønnsfordelingen på Ørlandet? (hundeførertjenesten) Nååå er jeg ferdig å stille spørsmål, LOVER! Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Har en kompis som er hundefører på Ørland. Eller ja kompis, han er jo det, men en kompismenig blir vel mer rett å si (er stasjonert på Ørland jeg også) og alt jeg vet er at det er jævlig mye løping på hundeførere :!: Endret 16. august 2010 av Mantoius Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Okei, den er grei. Jeg har visst et spørsmål til. Hvordan er kjønnsfordelingen på Ørlandet? (hundeførertjenesten) Nååå er jeg ferdig å stille spørsmål, LOVER! Akkurat nå er vi bare gutter i hundetroppen. Men kullet før oss var det 50-50% gutter og jenter tror jeg. H ar en kompis som er hundefører på Ørland. Eller ja kompis, han er jo det, men en kompismenig blir vel mer rett å si (er stasjonert på Ørland jeg også) og alt jeg vet er at det er jævlig mye løping på hundeførere Er digg å løpe;) Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 (endret) Okei. Han har vel 10.40 på 3000 m.. Hvor ofte er det feltøvelse? Siste spørsmål, lover Løpte han 5-7km nå for noen dager siden var selv med å løpte i tet med en som kom inn på noe rundt 10:40 på 3000(hadde en liten prat mens vi løpte oss litt inn på selve hundefører testløpet), kom ca 100-200 meter bak i mål tror jeg. Endret 21. august 2010 av Zimmerh Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Hei! Har selv vært hundefører i Luftforvaret (på Ørland), og anbefaler tjenesten på det sterkeste! Er en kjempefin tjeneste, du lærer mye om hund og blir godt kjent med dine medsoldater. Det eneste jeg vil anbefale deg er å enten søke deg til Bodø eller Rygge, ikke Ørland. Grunnen er at du lærer mer hundemessig og får et mer erfarent befal på både Rygge og Bodø. Tror ikke juni kullet blir sendt til Ørland heller, så det burde ikke være noe problem. Men for all del, velg hundetjenesten, den beste tjenesten i forsvaret Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 (endret) Det skal bli sendt 2 stk til Ørland og 11 til Rygge etter den infoen jeg har, kom inn lenge før den 13 personen på testen hvor mye har den løpe testen å si vs intervjuet? Endret 21. august 2010 av Zimmerh Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Det skal bli sendt 2 stk til Ørland og 11 til Rygge etter den infoen jeg har, kom inn lenge før den 13 personen på testen hvor mye har den løpe testen å si vs intervjuet? Stemmer at vi skal ha 2 stk til Ørland ja. Løpe testen har ikke så veldig mye å si. Det de ser etter er innsats vilje og samarbeids vilje. Tiden du får har ikke så mye å si, så lenge du er under tidskravet.. Intervjuet har alt å si. Så det er der du må gjøre det bra ! Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Hmmmm han sa han ikke kunne love noe men sa jeg hadde en fair sjanse på plass ettersom jeg kom inn som nr 3. Greide jo selvsagt å møte opp på intervju i felt uniform ettersom jeg ikke hadde tid til å skifte pluss at vi hadde noe som jeg ikke ville gå for mye glipp av. Men det er noe du kan anbefale eller blir det dørgende kjedelig løping etc er ikke noe problem. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Hmmmm han sa han ikke kunne love noe men sa jeg hadde en fair sjanse på plass ettersom jeg kom inn som nr 3. Greide jo selvsagt å møte opp på intervju i felt uniform ettersom jeg ikke hadde tid til å skifte pluss at vi hadde noe som jeg ikke ville gå for mye glipp av. Men det er noe du kan anbefale eller blir det dørgende kjedelig løping etc er ikke noe problem. Tror ikke det har så mye om hva du stiller opp med under intervjuet. Det som teller er hva du sier. Hva mener du om det er noe jeg kan anbefale? Ja det blir mye løping m/hund. Men kommer du inn så ikke la hundeskolen knekke deg. De er ute etter å luke ut de svakeste. Så kan være til tider at du får mye kjæft av befalet og gjør ting som ikke har noe med hund å gjøre. Men alt blir bedre. Det ble det for min del. Kan bare si gled deg til mestrings dagene på hundeskolen! Han som kom på først og andre på løpe testen kom ikke inn. Så ikke vær så sikker. Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hmmmm han sa han ikke kunne love noe men sa jeg hadde en fair sjanse på plass ettersom jeg kom inn som nr 3. Greide jo selvsagt å møte opp på intervju i felt uniform ettersom jeg ikke hadde tid til å skifte pluss at vi hadde noe som jeg ikke ville gå for mye glipp av. Men det er noe du kan anbefale eller blir det dørgende kjedelig løping etc er ikke noe problem. Tror ikke det har så mye om hva du stiller opp med under intervjuet. Det som teller er hva du sier. Hva mener du om det er noe jeg kan anbefale? Ja det blir mye løping m/hund. Men kommer du inn så ikke la hundeskolen knekke deg. De er ute etter å luke ut de svakeste. Så kan være til tider at du får mye kjæft av befalet og gjør ting som ikke har noe med hund å gjøre. Men alt blir bedre. Det ble det for min del. Kan bare si gled deg til mestrings dagene på hundeskolen! Han som kom på først og andre på løpe testen kom ikke inn. Så ikke vær så sikker. Er det noe jeg er så er det ikke sikker for å si det slik tviler nesten sterkt på at jeg kommer inn for det fungerer nesten alltid sånn med meg at jeg ikke kommer inn på ting jeg vil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå