Gå til innhold

Utdanning til lærer

jentee17

Anbefalte innlegg

Heihei..

Jeg har en del spørsmål om utdanning:

Jeg har kommet in på design og håndverk nå, men har tenkt å bli lærer kanskje. Og det jeg lurte på var om jeg gikk design og håndverk, også ta generell studiekompetanse det 3 året, vil jeg kunne utdanne meg til lærer senere? eller må jeg gå studiespesialisering 3 år på vgs?

Hvordan utdanner man seg til engelsk lærer?

Hvor mange år må man studere ?

Hvilken linje må man gå og hva er lønna?

Må man utdanne seg til lærer først også utdanne seg vidre for å bli lærer på vgs? eller er det sånn at vgs lærer har din egen linje eller retning?

hilsen jente 17 :)

Endret av jentee17
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå spørs det jo litt hva slags lærer du har tenkt å bli, men vanlig allmennlærer krever så vidt jeg vet ikke noe utover generell studiekompetanse annet enn minst karakteren 3 i norsk og matematikk. Disse kravene kan du fint møte med 2 år yrkesfag og deretter påbygg.

vet du om det er samme til å bli vgs lærer eller må man gå studiespesialisering ?

Lenke til kommentar

Du kan jo sjekke litt rundt selv, men så lenge du ikke skal bli lærer innen realfag så tror jeg det skal gå bra med kun generell studiekompetanse. På NTNU sine sider står følgende:

Lektorutdanningen ved NTNU er et grunnstudium som du kan søke opptak til direkte fra videregående opplæring. Opptakskravet til lektorutdanningen er

* generell studiekompetanse

* minimum 35 skolepoeng

* et gjennomsnitt på minimum karakteren 3, 0 i norsk (393 timer) og 3, 0 i matematikk (224 timer)

I tillegg er det for realfag ved NTNU krav om spesiell studiekompetanse.

Lenke til kommentar

Vær obs på at lærerstudie er, såvidt jeg vet, det eneste studiet hvor de ikke godtar at du har hatt fritak i nynorsk. Med andre ord: Ikke søk om fritak fra nynorsk hvis du har muligheten til det :)

[/quote

Jeg tok fritak fra nynorsk på ungdom skolen, har dette noe å si? man skal jo ha nynorsk på vgs eler?

Lenke til kommentar

Vær obs på at lærerstudie er, såvidt jeg vet, det eneste studiet hvor de ikke godtar at du har hatt fritak i nynorsk. Med andre ord: Ikke søk om fritak fra nynorsk hvis du har muligheten til det :)

[/quote

Jeg tok fritak fra nynorsk på ungdom skolen, har dette noe å si? man skal jo ha nynorsk på vgs eler?

Så lenge du klarer å få en grei karakter i nynorsk på vgs har det ikke noe å si nei...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...