Gå til innhold

Uten eller med speil. Entry-level dSLR dør ut?

Anbefalte innlegg

Olympus og Panasonic startet det hele for litt over et år sia. Nå har Samsung og Sony hengt seg på speilløsbølgen. Pentax kommer etter og CaNikon er sikkert ikke så langt etter med noe i ermet.

Vil hele entry-level segmentet bli speilløst om noe få år?

Hvorfor ikke? Entry-level kameraene er ikke de kjappeste uansett. Færre nybegynnere, de som kommer fra kompaktverdenen, vil gjøre bomkjøp og ha et apperat som bare ligger på hylla.

Micro Four Thirds:

Olympus har modeller i både µFT og FT-fatning.

Panasonic har for øyeblikket kun µFT-fatning. Løse rykter om LC2 med FT-fatning.

Min mening:

Olympus bør holde seg til 2 FT-modeller. E-6xx og E-x. Alt annet bør være med µFT-fatning; E-PLx, E-Px og kanskje en tredje modell.

Panasonic har GFx, Gx og GHx med µFT-fatning. En LC2 med FT-fatning er sikkert velkommen. Det hadde vært flott med en retro-lignende sak som PanLeica-optikken kan brukes på.

Samsung NX:

Rykter om flere modeller, NX100.

NX har ikke helt tatt av. Samsung har ikke lenger dSLR med Pentax K-fatning.

Pentax ??:

Pentax skal muligens komme med noe som er speilløst ifølge rykter.

Nye dSLR modeller like rundt hjørnet; K-5 og K-r.

Har ingen formening om verken Samsung eller Pentax. Bare venter på å se hva de kommer med.

Sony NEX:

Pangstart og "eye-opener" for Sony? Rykter om å avslutte fullformat segmentet for å satse på NEX-serien. Rykter om zeiss-optikk til NEX. Veldig løse rykter om EVF og NEX7. Rykter om A700 erstatter.

Nye dSLR modeller rundt hjørnet; A33, A55, A560 og A590.

Min mening:

NEX 3 og 5, myntet på de som bruker kompaktkameraer. Ikke noe for de fleste forumsliterne her inne. Jeg savner flere direktevalgs-knapper. En NEX for avanserte brukere bør komme. Mer optikk, helst fastoptikk.

Mye rot i entry-level sortimentet. NEX-serien kunne ha erstattet A2xx, A3xx og A4xx-seriene. A5xx-serien er kanskje en fordel å beholde. Forhåpenligvis komme de med en A7xx snart.

Det holder med en fullformat.

Canon og Nikon:

Nikon rykter.

Speilløst fra Nikon om ca. 6-8mnd.?

Canon ??

Det hadde vært morro om Canon og Nikon også hadde kommet med noe uten speil.

Kanskje alle modeller under D90 og 50D hadde forsvunnet?

Noen her inne med kvasse meninger om speilets framtid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, vanskelig å vite, men føler selv at pr i dag er de speilløse å anse som et slags tillegg. De sliter med ublu priser samt diverse mikkmakk som enda ikke er like bra som på selv de billigste speilrefleks. På objektivfronten mangler vel og endel.

Mulig at minusene kan bli nullet ut over tid, men prisnivået må betydelig ned.

Jeg tror at hva Canon og Nikon svarer med vil si mer enn dagens produsenter av speilløse makter angående utviklingen/fremtiden.

Canon har vel kommet med en slags uttalelse/antydning om dette (som jeg linket til i et annet innlegg: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1248134 )og da at speilet ikke behøver være en hindring for at man ikke kan lage mindre utgaver av speilrefleks.

Men må speilløse nødvendigvis rokke noe med speilrefleks, enten de er på entrynivå eller høyere? Hva med begge deler, og at speilløse blir som et tillegg, og kanskje og truer mer kompaktavdelingen enn speilrefleksene?

Tor

Lenke til kommentar

Tror kanskje den aller største hindringa for speilløse å ta over, er at det virker som om det er mote å bruke speilrefleks nå. Nesten alle nykonfirmerte fjortiser har jo speilrefleks. Da jeg konfirmerte meg (borgelig, så ikke tro at jeg er noe annet enn hedning!) var jeg den eneste på samme klassetrinn på min skole som kjøpte speilrefleks.

Tror ikke speilløst er like "kult" som speilrefleks atm, fordi alle fotografene bruker jo speilrefleks, og de tar gode bilder! Men såklart, med stort nok PR-budgett kan nok speilløst ta over etterhvert.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Vi må tenke på at vi her på akam er i mindretall. De fleste kjøper dSLR av enkleste sort med kit-objektiv pga pris og pga at de tror dSLR gir gode bilder. De holder seg til det billigste som har 2-3bps og AF som er litt bedre enn speilløst. Speilløst system er dyrere, men er mye mindre. Denne gruppen, som ikke er oss, er det store markedet.

dSLR er hipp akkurat nå, men det går over etterhvert.

Speilløst=mirrorless=Single Lens Digital=SLD kommer til å bli bedre med tiden. SLD har vært tilgjengelig i litt over et år nå. Flere objektiver og annet utstyr vil komme. EVF kommer bare til å bli bedre og bedre, men det virker som om produsentene ikke helt er med på hvor viktig EVF'en er. Det samme med fastoptikk i små størrelser.

dSLR kommer selvfølgelig til å bli verktøyet til amatører og profesjonelle som trenger hastigheten til sport etc. Men dSLR kan ende opp som nisje-produkt :omg:

GF1 er Panasonic's første generasjon i den størrelsen. Jeg er overrasket hvor bra den er.

SLD truer ikke P&S kameraene, bortsett fra de litt større og dyrere. Det er nybegynner dSLR'ene det går ut over når prisene på SLD blir lavere.

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar

Siden det ser ut som denne type kameraer begynner å spise på salget til både DSLR og kompaktkameraer er nok både Nikon og Canon klar til å hive seg på etterhvert. Nikon har en lansering denne måned og drøy måned til største fotomessa i EU. Ingen bombe hvis en av de eller begge drar en Sony og viser en dummy feks. For bare håpe at de klarer å lage noe som er tilnærmet brukervennlig, noe Sony ser ut til å glemt.

Lenke til kommentar

Siden det ser ut som denne type kameraer begynner å spise på salget til både DSLR og kompaktkameraer er nok både Nikon og Canon klar til å hive seg på etterhvert. Nikon har en lansering denne måned og drøy måned til største fotomessa i EU. Ingen bombe hvis en av de eller begge drar en Sony og viser en dummy feks. For bare håpe at de klarer å lage noe som er tilnærmet brukervennlig, noe Sony ser ut til å glemt.

Skaffet et Sony NEX-3 til tanta mi, som er en skalt "P&S bruker".

Hun har ingen problemer med å bruke det - noe som bekrefter hva jeg mener, nemlig at disse produktene er ment å være i krysningen mellom P&S og Speilrefleks, ikke en erstatning av sistnevnte.

Smile-shutter, og sweep panorama er to morsomme funksjoner som var en umiddelbar hit når kameraet skulle "vises frem".

Lenke til kommentar

Vi må tenke på at vi her på akam er i mindretall. De fleste kjøper dSLR av enkleste sort med kit-objektiv pga pris og pga at de tror dSLR gir gode bilder. De holder seg til det billigste som har 2-3bps og AF som er litt bedre enn speilløst. Speilløst system er dyrere, men er mye mindre. Denne gruppen, som ikke er oss, er det store markedet.

Det er rett at vi her representerer ikke en snittkjøper. Men synes du er noe pesimistisk angående utviklingen av entrylevelnivået - eller hvor man skal sette grensene der er en annen sak, men jeg regner når det gjelder Canon fra 550D og under. Ser man på f.eks 550D er det ikke akkurat noen sinke på spesifikasjonene og har hatt en betydelig utvikling fra 350D og opp. Nå kommer det nok snart og en ny 1000D vil jeg tippe. Trenden synes å være at produsentene er kjappe med å oppgradere i dette segmentet, samt å stadig dra med seg inn greier fra kameraene på høyere nivå.

Joda de speilløse er mindre, men da med et lite fastobjektiv. Men fakta er vel at de fleste vil ha en zoom på entrynivå. Og da blir de speilløse ikke særlig små lenger kontra f.eks de fleste kompaktkameraene. Størrelsen på huset til de speilløse er den eneste fordelen de har, alt annet gjør et entrylevel speilrefleks like bra, eller bedre.

dSLR er hipp akkurat nå, men det går over etterhvert.

Speilløst=mirrorless=Single Lens Digital=SLD kommer til å bli bedre med tiden. SLD har vært tilgjengelig i litt over et år nå. Flere objektiver og annet utstyr vil komme. EVF kommer bare til å bli bedre og bedre, men det virker som om produsentene ikke helt er med på hvor viktig EVF'en er. Det samme med fastoptikk i små størrelser.

Joda, men speilrefleksene blir bedre de og hele tiden, og dermed blir lista stadig flyttet oppover - lista de speilløse blir målt mot. EVF direkte i huset er det eneste rette, uten blir det helt feil. Fastoptikk - nå snakker du som den "akambrukeren" du er, entryfolket vil ha zoom, det er bare å forholde seg til det faktumet.

dSLR kommer selvfølgelig til å bli verktøyet til amatører og profesjonelle som trenger hastigheten til sport etc. Men dSLR kan ende opp som nisje-produkt :omg:

Neppe, tenk på millionene av objektiver til speilrefleks som bekler verden. Med alle disse millionene objektiver vil det og være et marked bestående av millioner av eiere som ønsker å oppgradere sitt speilrefleks. Det markedet forsvinner aldri. Og om ikke det er direkte førstgangskjøperen som sitter på den haugen av objektiver, skal man ikke måtte bevege seg særlig over førstganskjøperen før mange har objektiver. Og produsentene har enorm produksjon av objektiver til speilrefleks, og kommer stadig med nye eller oppgraderinger. En speilreflekseier vil alltid være en potensiell objektivkunde, og antatt større enn en med speilløst, og av naturlige grunner. Objektivsalget til speilrefleks er en gullgruve for produsentene som de aldri gir slipp på frivillig, dermed holder det momentet alene i gang utviklingen av nye speilrefleks langt inn i fremtiden.

SLD truer ikke P&S kameraene, bortsett fra de litt større og dyrere. Det er nybegynner dSLR'ene det går ut over når prisene på SLD blir lavere.

Jeg tror du vurderer feil der, og når prisene på speilløse blir mer normale, samt små zoomer tilgjengelige, vil de speilløse ta for seg i kompaktgruppen, kanskje særlig superzoomene. De speilløse er egentlig kompaktkamera de og, bare med bedre bildekvalitet.

Tor

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at de speilløse spiser av speilreflekssalget? Selv er jeg usikker på det forholdet, dog syntes å huske en sak her(?) eller annet sted som viste tvert i mot, dvs at speilrefleks hadde en økning totalt og at speilløse kom som et tillegg, en ny nisje.

Tor

Lenke til kommentar

Det er enda en ting som taler for at systemkameraer uten speil vil ta over mye av entrylevelmarkedet.

Video,er lettere og få til et funksjonelt autofokussystem og størrelsen spiller nok en rolle den også.

Hvor har du det fra at de speilløse spiser av speilreflekssalget?

Tor

Var vist i Japan at de speilløse har tatt en del av markedsandelene,18% tror jeg det var.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at de speilløse spiser av speilreflekssalget? Selv er jeg usikker på det forholdet, dog syntes å huske en sak her(?) eller annet sted som viste tvert i mot, dvs at speilrefleks hadde en økning totalt og at speilløse kom som et tillegg, en ny nisje.

Tor

Japan er ett marked som er rått på nye trender. Og hver gang det selges ett Pen eller tilsvarende i norge så går det på bekostning av enten ett kompakt kamera eller ett DSLR. De aller fleste har 0 interesse av type kamera og merke, unntaket finnes stort sett i forum ala dette :w00t:

Huhei - så på linken med Nikon rumours og går man til News vil man finne at i Japan har denne type kamera stått for nesten 40 % av solgte kameraer i en nylig undersøkelse. Hvis noen klarer å bevise at disse har kjøpt DSLR eller kompakt i tillegg så trekker jeg ett gavekort på 500 kr hos polet blandt de som er i tråden innen 24 timer.

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Tor

Problemet du ikke helt riktig ser, Tor, er at folk vil ha bilde kvalitet, lett og kompakt camera, muligheter for å bygge videre på ett system. Den dagen speiløse system kameraer er nede på entry dslr prisnivå, så er speil historie.

Jeg kjenner en kjempetrivelig dame som bruker kompakt kamera i dag, for henne er dslr uaktell grunnet størrelse og vekt men hun ønsker bedre bildekvalitet samt noen andre fordeler. Hun har også ett annet godt argument, med en PEN vekker hun ikke oppmerksomhet, noe hun definitivt gjør med en 7D eller D3 or you name it. Det eneste som holder henne tilbake for å invistere i speilløst system er prisen, fordi hun vet at det snart blir skikkelig konkuranse, og konkuranse medfører prisfall.

Den dagen Nikon og Canon entrer markedet med speilløse system kameraer så kan du kysse speilet good bye. Da blir det nemlig skikkelig konkuranse.

@JoonGoii, jeg har lest den samme undersøkelsen som du referer til.

Lenke til kommentar

Den dagen Nikon og Canon entrer markedet med speilløse system kameraer så kan du kysse speilet good bye. Da blir det nemlig skikkelig konkuranse.

Det kan være en grunn for at de to store holder igjen,de har helt sikkert allerede teknikken klar men den dagen de presenterer et speilløst system på markedet vil de slå beina unna et stort salgs-segment og inntektene det gir dem i forhold til et rimeligere speilløst kamerasystem.

Lenke til kommentar

Speil kommer til å forsvinne i praksis fra alle segmenter over tid, det er en etterlevning fra gamle dager, hele speilmekanismen er alt for omfattende for den minimale fordelen det innfører.

AtW

Først må de finne noe som kan erstatte utskiftbare mattskiver i prosegmentet (også tildels semipro). Så realiteten er at en god speilmekanisme med utskiftbare mattskiver faktisk gir langt større fordel enn man kan tro.

Personlig tror jeg ikke speilløse systemkamera kommer til 100 % å erstatte dSLR i segmentet for kamera under 6 500 kr i overskuelig framtid. De kommer klart til å ta markedsandeler fra både kompakt og dSLR, men da utviklings og produksjonskostnaden knyttet til "entry-level" dSLR er såpass lav som den er, vil nok særlig Canon og Nikon produsere modeller i dette segmentet. Og selv i "entry-level" har den typiske dSLR noen ergonomiske fortrinn mot en del speilløse systemer. Stor bildebrikke gjør at objektiver blir store i forhold til kamera, noe som faktisk gjør de dårligere å fotografere med ergonomisk sett. Og andre alternativer som ivaretar ergonomi/balanse (f.eks Panasonic DMC-G2) er ikke så mye mindre enn tradisjonell dSLR - altså et argument forsvinner.

Klart det kan lages speilløse systemkamera med mindre bildebrikker enn i dag, men da forsvinner også en del av vitsen, nemlig å kunne bruke eksisterende optikk - samt at mindre sensor har effekt på bildekvalitet. Speilløse systemer lider også generelt av langsommere og mindre nøyaktig autofokus enn dSLR, noe som er naturlig så lenge de bruker kontrastbasert AF.

Jeg vil heller ikke legge ekstrem vekt på som skjer i det japanske markedet. Det japanske markedet er uten tvil "teknofiksert", men det er langt fra et marked som gjenspeiler globale markeder generelt. Mye som har vært suksess i Japan, og flop i resten av verden. Ikke at jeg tror dette skjer i dette tilfellet.

Og er egentlig "entrylevel" speilløse systemkamera så dyre. dSLR begynner på noe over 3 000 kr med god nok optikk, rimeligste Olympus PEN og Sony NEX noe over 1 000 kr mer. Klart at om Canon og Nikon kaster seg inn i markedet vil prisen gå ned mot rimeligste dSLR og kanksje under - men generelt er nok ikke speilløse systemkamera særlig rimeligere å produsere.

@Nautica:

Det er ingen forskjell i hvilke autofokussystemer som kan brukes i speilløse eller tradisjonelle dSLR når det gjelder video. I videomodus fungerer jo et dSLR identisk som et speilløst system - og eksakt samme fokussystem kan brukes (og det brukes). At både Nikon og Canon (særlig siste har jeg middels erfaring med) er relativt dårlige på kontrastbasert AF i sine dSLR er en realitet, men man kan undre hvorfor - i og med at begge lager gode kompaktkamera med samme type fokussystem.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det kan være en grunn for at de to store holder igjen,de har helt sikkert allerede teknikken klar men den dagen de presenterer et speilløst system på markedet vil de slå beina unna et stort salgs-segment og inntektene det gir dem i forhold til et rimeligere speilløst kamerasystem.

Det og at det koster penger å lage et nytt system. En stor fordel for CaNikon er at de for lagd et system der dSLR-optikk kan brukes med all automatikk etc.

Har nettopp fått på meg arbeidsklærne og skal ut i arbeidslivet for første gang på en god stund. Skal bli godt å få døgnrytmen i orden :)

Nautica, jeg skal kjøre rundt sammen med kompisen din i noen dager. Trur vi skal ta en tur til grossisten og noen andre plasser. Kanskje det blir en tur til Veieland, har med GF1 just in case :D

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar

Speil kommer til å forsvinne i praksis fra alle segmenter over tid, det er en etterlevning fra gamle dager, hele speilmekanismen er alt for omfattende for den minimale fordelen det innfører.

AtW

Først må de finne noe som kan erstatte utskiftbare mattskiver i prosegmentet (også tildels semipro). Så realiteten er at en god speilmekanisme med utskiftbare mattskiver faktisk gir langt større fordel enn man kan tro.

Personlig tror jeg ikke speilløse systemkamera kommer til 100 % å erstatte dSLR i segmentet for kamera under 6 500 kr i overskuelig framtid. De kommer klart til å ta markedsandeler fra både kompakt og dSLR, men da utviklings og produksjonskostnaden knyttet til "entry-level" dSLR er såpass lav som den er, vil nok særlig Canon og Nikon produsere modeller i dette segmentet. Og selv i "entry-level" har den typiske dSLR noen ergonomiske fortrinn mot en del speilløse systemer. Stor bildebrikke gjør at objektiver blir store i forhold til kamera, noe som faktisk gjør de dårligere å fotografere med ergonomisk sett. Og andre alternativer som ivaretar ergonomi/balanse (f.eks Panasonic DMC-G2) er ikke så mye mindre enn tradisjonell dSLR - altså et argument forsvinner.

Klart det kan lages speilløse systemkamera med mindre bildebrikker enn i dag, men da forsvinner også en del av vitsen, nemlig å kunne bruke eksisterende optikk - samt at mindre sensor har effekt på bildekvalitet. Speilløse systemer lider også generelt av langsommere og mindre nøyaktig autofokus enn dSLR, noe som er naturlig så lenge de bruker kontrastbasert AF.

Jeg vil heller ikke legge ekstrem vekt på som skjer i det japanske markedet. Det japanske markedet er uten tvil "teknofiksert", men det er langt fra et marked som gjenspeiler globale markeder generelt. Mye som har vært suksess i Japan, og flop i resten av verden. Ikke at jeg tror dette skjer i dette tilfellet.

Og er egentlig "entrylevel" speilløse systemkamera så dyre. dSLR begynner på noe over 3 000 kr med god nok optikk, rimeligste Olympus PEN og Sony NEX noe over 1 000 kr mer. Klart at om Canon og Nikon kaster seg inn i markedet vil prisen gå ned mot rimeligste dSLR og kanksje under - men generelt er nok ikke speilløse systemkamera særlig rimeligere å produsere.

@Nautica:

Det er ingen forskjell i hvilke autofokussystemer som kan brukes i speilløse eller tradisjonelle dSLR når det gjelder video. I videomodus fungerer jo et dSLR identisk som et speilløst system - og eksakt samme fokussystem kan brukes (og det brukes). At både Nikon og Canon (særlig siste har jeg middels erfaring med) er relativt dårlige på kontrastbasert AF i sine dSLR er en realitet, men man kan undre hvorfor - i og med at begge lager gode kompaktkamera med samme type fokussystem.

Jeg ser ikke at det skal være noe probelm å lage et system som er minst like bra og fleksibelt som en mattskive i kamraer uten speil, noe av fordelen med skjermbasert søker er jo at man lett kan implmentere mye mer avansert funksjonalitet av denne typen, som assisterer bildetakning.

De ergometriske frotrinnene du lister opp er kun relevante for de få speilløse systemkaramene som finnes i dag, det er ingenting i veien for å lage speilløse kamraer som er større. Det er heller ingenting i veien for å ha speilløse kamraer som ikke kun opererer med kontrastbasert AF. Det er knapt nok noen fordeler med en stor redudant mekanisme basert på speil inne i et kamera. Jeg ser ingen grunn til at det ikke vil så godt som forsvinne over tid.

AtW

Lenke til kommentar

En liveview-skjerm vil effektivt være en fullstendig "matt" skive - den viser perfekt hvordan fokus og dybdeskarphet vil være - ser ikke noe behovet for noe tilsvarende endring av "matthet" her. Er veldig fornøyd med å ha byttet mattskive på 5DmkII, gir mye høyere treffprosent på full åpning, men skal jeg ha perfekt fokus går jeg over på liveview.

Derimot kunne det være interessant med forskjellige modi på liveview - at den viser jpg-dynamikk, raw-dynamikk etc.

Edit: Og - jeg skulle gjerne hatt høyere oppløsning, mindre lag, mer dynamikk, PIP-zoom - og alt dette også i elektronisk søker. Zoom i elektronisk søker vil være en killer feature for meg.

..og jeg ser ikke _noe_ som helst behov for å kunne "endre mattskive" på liveview - hadde en mattskive vært så matt som liveviewskjermen hadde den vært for matt.

En picture-in-picture zoom hadde derimot vært perfekt, og burde være mulig med dagens teknologi.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...