Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC sluttet å virke etter en brå velt!

Anbefalte innlegg

I går kveld, da jeg skulle legge meg - så kom jeg borti en stram kabel som gikk til pcen og med det veltet den vannrett på golvet. Pcen sto på og skjermen fryste. Shit, tenkte jeg og restartet pcen.

Det som skjedde da, var følgende:

Pcen slo seg på, HK'et lyste og hardiskene samt DVD rom virket. Jeg ventet litt og det kom ingen "pip" og ingen BIOS kom opp.

- BIOS har jeg resatt, jeg har tatt ut batteriet og alt.

- Skiftet ram plassering og kjørt med bare en av dem og jeg trur ikke de er ødelagte siden de er såpass lette og står så å si i ro ved en velt.

Det er nok ikke PSU'en siden alt lyser (f.eks på av/på knappen, HKet og lydkortet).

- Selv har jeg tro på enten CPU og eller Skjermkortet, men samtidig virker skjermkort viften.

Jeg har en ganske så tung luft kjøler på prosessoren, så jeg ser for meg at det er problemet. Men er ikke sikker.

Noen som vet noe ut i fra det jeg har forklart her eller noen tips jeg kan prøve for å feilsøke? for å evt finne feilen?

Jeg er klar over at om datamaskinen velter, så er det mest sansynelig noe som er ødelagt, om ikke alt. Så jeg har allerede innstillt meg på å kjøpe nye deler. Nå ser oppsettet mitt slik ut:

Pcen er fra 2007

CPU

Intel core 2 duo E6750 2.66GHZ (Overklokket endel)

Skjermkort

Nvidia GeForce xfx 8800 GTX 768m

Ram

2x Mushkin 2x2gb XP2-8500 2.1v 5-5-5-15 DDR2

Hovekort

Asus P5N-D LGA775 NVIDIA MF750i

PSU

700 W

Vil det lønne seg å kjøpe ny evt Prossesor 775, eller gå for et helt nytt oppsett? Skal ikke ha skjermkort som koster mere en 2,000 og tenket da på en 3.16 GHZ 6MB core 2 duo. Om noen har noe å komme med som kan hjelpe meg hadde det vert digg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Dersom du har en tung kjøler er det jo mulig noe på hk har knekt. Du kan jo se etter sprekker i området rundt festene til kjøleren. Så lenge kjøleren fremdeles står på plass er kanskje sjansen for at du har skadet cpu mindre. Da har de neppe beveget seg noe i forhold til hverandre, men selvfølgelig ikke umulig.

Lenke til kommentar

Kjøp ett oppgraderingskit fra komplett så klokker du den og om det ikke er det som er feilen så selger du det..

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495976

Vil http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495976 være en stor oppgradering for meg i forhold til en ny 3.16ghz cpu core 2duo + ett nytt skjermkort?

Eller vill da mitt gamle hovedkort være en flaskehals?

Mye forskjell på i5 og en core 2 duo?

Lenke til kommentar

Hmm, hadde begynt med å ta av kjøler og cpu, se om cpu har bøyde pins, sjekk hk rundt cpu for skader. Om du kjenner noen som har samme socket så prøv å få låne cpuen hans litt, at det ikke er liv i maskinen, ingen post, tyder på at det har med cpu å gjøre, men umulig å vite om det er selve cpu, hk, psu eller minnekontroller og dermed ram, som feiler.

Og ja, er stor forskjell på cd2 og i5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...