Sanchez_ Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Jeg har en HP bærbar skole-PC med XP og SP2. Som standard antivirusprogram fulgte Symantec med maskinen da jeg innstallerte den, og dette var et program IT-avdelingen hadde satt en sperre på, så det ikke skulle kunne fjernes. Men her en dag fikk jeg et relativt kraftig virus/trojan som gjorde hele PC-en mye saktere enn vanlig. Symantec, så dårlig som det er, klarte ikke å fjerne viruset, så jeg måtte inn og prøve å slette Symantec fra dataen. Dette klarte jeg til slutt, før jeg innstallerte Avira AntiVir istedet. Den klarte å fjerne viruset (sammen med 9 andre virus Symantec ikke fant) med en gang. Men her kommer problemet; etter at jeg innstallerte Avira, sluttet plutselig alle nettleserne mine, utenom Firefox å fungere. Internet Explorer, Chrome og Opera går ikke an å bruke i det hele tatt, og det kommer opp feilmeldinger som "Dette webområdet kan ikke vises i Internet Explorer", "Klarte ikke å koble opp mot mellomtjeneren. Tilgang avvist." (Opera) og "Denne nettsiden er ikke tilgjengelig." (Chrome) Da jeg genrelt driver med arbeid som gjør at jeg trenger flere nettlesere enn bare én, er dette fryktelig irriterende. Jeg har prøvd å både slå av brannmuren og deaktivere Avira, men uten hell. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Når du fjerner en drøss med virus, så kan jo de ha ødelagt noen systemfiler. Jeg ville ha tatt backup av det jeg ville ta vare på, og lagt inn OS på nytt. Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Det er ikke bare-bare, skal jeg fortelle deg. Slike ting er det kun IT-avdelingen som kan gjøre, og jeg vil aller helst slippe å gi inn PC-en til de, rett og slett fordi det tar så lang tid før jeg får den tilbake. De er heller ikke på jobb før neste mandag, og jeg kunne tenkt meg å få nettleserne til å funke før den tid. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Du kan jo først sjekke om nettleserne er lagt til i unntaksreglene til softwarebrannmuren din. Deretter kan du prøve å nullstille Winsock. Kommandoen er: netsh winsock reset, restart deretter PC og test. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 er der satt noen proxy innstillinger?? Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Det kan også ligge rester fra Symantec antiviruset som blokkerer på en eller annen måte, så om du får kjørt SYMNRT (Symantec Removal Tool) så fjerner den ihvertfall det, om det skulle være problemet. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Siden du nevner IT-avdeling tyder det på at dette er en jobb-PC. Da er du underlagt jobbens regime mht software på PCen, inkl. antivirusprogrammer. Det berste rådet noen kan gi deg er å ta kontakt med IT-avdelingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå