Gå til innhold

Problem med like filnavn

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med filnavn ved organisering av bilder.

På mitt gamle kamera ble filene "døpt" xxx0001 xxx0002 osv. Om jeg tømte minnkortet og forsatte ble bildene døpt ifra der jeg sluttet forrige gang. Den nullstilte seg ikke og begyndte på xxx0001 igjen. Det gjør derimot mitt nye kamera. Jeg har vanligvis organisert bildene mine i mapper som f.eks.

-hus

-hund

-familie

-bil

Problemet nå er at jeg fort kan få flere bilder som heter xxx0001 i samme mappe. Noe som byr på problemer. Jeg kan jo lage undermapper med dato, men ser for meg dette kan bli tuklete om jeg f.eks. skal lete etter et bilde jeg ikke husker når ble tatt.

Noen som har no løsning på problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har enormt mange digitale bilder med samme navn sortert på dato mapper. Jeg bruker Windows Live Fotogalleri til å tagge og søke i disse bildene og det utgjør ingen problemer for meg. Jeg legger da også til tagger i bildenes metadata med Live slik at jeg kan søke på hva jeg vil. Jeg anbefaler deg å ta en titt på dette gratisprogrammet fra Microsoft da det er veldig bra.

Lenke til kommentar

Enkleste løsningen er å ta bilde av forskjellige ting hele tiden slik at

det kun blir et bilde i hver mappe. Du får da endel mapper men også mange

bilder av veldig mange forskjellige ting.

Alternative er å finne ut hvorfor i svarte kamera gjør dette.

Eller å begynne å døpe om filene, noe som ikke er så ille så lenge

du ikke tar tusener på tusener bilder av "hus" hele tiden da.

Leste om en kar som kun tok bilder av månen.

Han har hvertfall få mapper å holde styr på.

(den første løsningen var tull hvis noen skulle lure)

Lenke til kommentar

Siden jeg har brukt flere kamera fra samme produsent så er jeg litt nøye på at filene endrer navn under import. Jeg har stilt det slik at bildene automatisk får navn etter datoen de er tatt + et 4-siffret løpenr., f.eks. 11aug2010_6045, også havner de i en mappe som navngis etter datoen de importeres til dataen. Den mappa kan jeg finne på å endre navn på om det er noen spesielle bilder fra f.eks en tilstelning, ferietur eller lignende. På den måten er det helt umulig at det blir to filer som har samme navn på dataen.

Lenke til kommentar

Det er mange måter å gjøre det på og ingen "rutine" er egentlig feil.

Personlig så liker jeg ikke en masse mapper som gjerne igjen har undermapper. Med mitt første kamera så gikk det greit. Når jeg så erstattet det og senere det kom enda ett nytt og man dessuten passerer 9999-grensa (Canon) så vart det litt meir surr.

Det som jeg nå gjør er å kjøre en batch-rename (adobe bridge) når jeg har overført bildene til Pc'en. Jeg døper om bildene og legger dato bildet er tatt foran det orignale filnavnet slik at det ikke blir like filnavn. Jeg har ikke gått helt bort fra mapper, men bruker så få som mulig der jeg har ett oversiktelig antall filer i hver mappe. For å sortere/søke frem bilder innen samme tema så legger jeg nå inn tags i bildene (en prosess som jeg snart "dessverre" også må gjøre på de gamle bildene også :roll: )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skjønner ikke at man velger å organsiere bildene sine uten tagging via en enkel 2 nivås katalogstruktur. Husk at PC'en begynner å slite om du får altfor mange filer i en katalog også (hastighet). Hvordan i all verden finner du frem bilder fra en spesiell begivenhet i f.eks huset på den strukturen ?

Last ned LR og test ut (gratis 30 dager), din verden vil endre seg dramatisk :) Eller Bibble f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...