Gå til innhold

Hjemmeserver på billigste måte?

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en hjemmeserver hvor fokuset hovedsaklig er plass til harddisker, OS, så liten og støysvak som mulig.

Har sett litt på HP MediaSmart Server EX490. Men jeg ønsker ikke betale for Windows OS når jeg kan putte Linux på den gratis.

Så det må vel være en mini tower og mini-hovedkort, potensielt med Intel Atom.

Forslag? Bygge selv eller kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil annbefalte en i3 530/540 prosessor på et mini-ATX kort slik som GA-H55M-USB3

https://prisguiden.no/produkt/118534

de nye 32nm chippene kan idle på samme forbruksnivå som en atom proesessor (rundt 30watt idle om du ikke har mye ekstrating koblet på maskinen).

Det er et billig opsett som bruker lite strøm og likevel har mye prosesssorkraft når du trenger det. Jeg skal selv sette opp noe lignende. i3 prrosessorene har også fordelen med å ha en IGP slik at det kan fint takle media og veldig lette spill osv. Flott til å ha en NAS/server/mediacenter alt-i-ett.

Ufordelen er en marigianl høyere kostanad. Fordelen er en mye mye sterkere maskin med mye bedre tilkoblingsmuligeter + muligeten for lett 3D bruk og full hardware decoding av så og si alle alle mediaformater (og nok CPU for software decoding av alt som ikke støttes av hardware ikke minst)

Du kan sete opp en maskin rimelig billig med dette og ha en veldig allsidig maskin. Dette er grunnen til at gitt for dette alternativet over en atom basert maskin siden grunnen til å velge atom er hovedsakelig strømforbruk/varme/støy og et slik oppsett kan faktisk være like effektivt, men ha muligenten til å yte mye mer om/når du trenger det.

-Stigma

Lenke til kommentar

Godt poeng Stigma :) Jeg er nesten nødt til å ha denne boksen i ett av de rommene jeg vanligvis oppholder meg i, siden jeg ikke kan strekke noen kabel ned til kjelleren. Så støy og varmenivå vil være rimelig avgjørende. Litt støy tåler jeg da forsåvidt, jeg har jo bærbar og en PS3 i tillegg. Men masse støy orker jeg ikke. Harddiskplass jeg trenger? Plass til et par-tre disker burde vel holde tror jeg. Dersom jeg putter i 1TB-disker eller mer så kan jeg ikke se for meg at det vil være noen plassmangel egentlig.

Tror kanskje jeg ser for meg noe Atom-basert ja, vil sikkert lønne seg i lengden uansett. Jeg snekrer sammen en liten handleliste etterhvert som du kanskje kan se over etterhvert? :) Takker for svar! :)

Lenke til kommentar

Vel, hovedkortene kan du få passivt kjølt, slikt som det jeg linke til over.

Atom prosessor platformer er ikke vanskelig å få passivt kjølt heller om du går for det.

Hvis du går for en i3, så er jeg helt sikker på at det vil gå greit å sette opp en passiv kjøler på den også - dog du vil gjerne bruke en litt større kjøler enn på en atom ;)

Selv om de idler på nesten det samme så vil strømforbruket ved load tross alt være en god del høyere.

Evt. bare bruk standard kjøleren. Da vil den gå på minimum rpm 99% av tiden, men du vil likevel ha muligheten til å presse ut full ytelse om du vil. Det burde være en rimelig stille løsning, spesiellt når det potensiellt er dn eneste viften i hele maskinen.

-Stigma

Lenke til kommentar

Nice, ok. Da skal jeg lappe sammen en liste etterhvert her :)

Edit: Hva med denna her?

Gigabyte GA-H55M-USB3, H55, Socket-1156 ------------- 949,-

Intel Core™ i3 Dual Processor i3-530 ---------------------- 995,-

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 -------------- 950,-

Fractal Design Array R2 Mini-ITX NAS ----------------------1298,-

Hitachi Deskstar™ 7K1000.C 1TB ----------------------------519,-

SUM ------------------------------------------------------------- 4711,-

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Nice, ok. Da skal jeg lappe sammen en liste etterhvert her :)

Edit: Hva med denna her?

Gigabyte GA-H55M-USB3, H55, Socket-1156 ------------- 949,-

Intel Core™ i3 Dual Processor i3-530 ---------------------- 995,-

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 -------------- 950,-

Fractal Design Array R2 Mini-ITX NAS ----------------------1298,-

Hitachi Deskstar™ 7K1000.C 1TB ----------------------------519,-

SUM ------------------------------------------------------------- 4711,-

Det liger veldig mye på mitt eget oppsett, minus det fancy kabinettet ;) Med andre ord er det godkjennt i mine øyne. Ta dog en titt på i3 540 også - da jeg så at den faktisk kommer inn til en lavere pris enn 530 i noen butikker om jeg ikke tar feil. verdt å sjekke ut ihvertfall, selv om forskjellen mellom 530 og 540 er veldig liten uansett.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...