William_S Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Hei! Vurderer en tur til Moskva i oktober og er selvfølgelig klar over at man må ha visum til Russland på forhånd. Da har jeg noen spørsmål til noen Russlandsfarere her. Ordnet dere flybilleten eller visumet først? Jeg tenker liksom at det er greit å ordne visumet først i tilfelle det skulle være noe så jeg ikke har betalt masse penger for en flybillett også plutselig står jeg der uten visum. Er det verdt å gå igjennom denne prosessen bare for en 4-5 dager i Russland for så å reise hjem igjen eller må man være der lengre for at det skal være verdt stresset med visumet? Har sett at det er noen byråer som tilbyr å ordne invitasjoner/visum, i følge ambassaden er ikke dette lovlig, men er det noen likevel som er lovlige og som dere har brukt og kan anbefales? Har sett blant annet på www.visum.no Bostedene jeg har sett på tilbyr visuminvitasjon så kanskje bedre å gjøre dette selv? Uff dette ble mange spørsmål og jeg tror begynnelsen av oktober er en fin tid i Moskva. Er vel ikke så altfor kaldt der enda. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Jeg ordnet det selv og bestilte først fly, så hotell som ga invitasjon og til slutt fikset jeg visum. Du trenger ha bestilt og betalt hotellet og kunne forevise returbillett for å ordne visum selv. Alternativet er å bruke et reisebyrå som ordner fly, hotell og visum i en pakke. Alle reisebyråer tilbyr ikke dette. Da jeg stod i kø på ambassaden kom det inn folk fra et par reisebyråer som hadde med seg bunker med pass. Det som ikke er lovlig er de som tar betalt for bare fikser invitasjon/visum uten å fikse noe mere. Om alt dette er verdt kost og innsats får du selv vurdere, jeg reiste dit på helgtur. Om du kun skal besøke et russisk område er Barentsburg på Svalbard et visumfritt alternativ, men det er ikke akkurat Moskva. Endret 15. august 2010 av robertaas Lenke til kommentar
William_S Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Jeg ordnet det selv og bestilte først fly, så hotell som ga invitasjon og til slutt fikset jeg visum. Du trenger ha bestilt og betalt hotellet og kunne forevise returbillett for å ordne visum selv. Alternativet er å bruke et reisebyrå som ordner fly, hotell og visum i en pakke. Alle reisebyråer tilbyr ikke dette. Da jeg stod i kø på ambassaden kom det inn folk fra et par reisebyråer som hadde med seg bunker med pass. Det som ikke er lovlig er de som tar betalt for bare fikser invitasjon/visum uten å fikse noe mere. Om alt dette er verdt kost og innsats får du selv vurdere, jeg reiste dit på helgtur. Om du kun skal besøke et russisk område er Barentsburg på Svalbard et visumfritt alternativ, men det er ikke akkurat Moskva. Nei Barentsburg på Svalbard er nok ikke noe alternativ for meg . Er visstnok et konsulat der som i teorien kan gi deg visum hehe. Takker for bra svar så får jeg se om det blir tur. Kan man forresten bruke æ, ø og å i visumsøknaden? Har nemlig det i etternavnet mitt og kan man fylle den ut elektronisk med Worddokumentet som ligger ute? Har en dårlig håndskrift skjønner du. Endret 15. august 2010 av William_S Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 De har jo et annet tegnsett så du kan vel bruke de tegnene du vil. Hovedsaken er at du ikke skriver ett eneste tegn som ikke stemmer, for de er skikkelig pirkete. http://www.youtube.com/watch?v=hNoS2BU6bbQ Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Visumservice ordnet mitt visum, ingen protester fra russiske myndigheter der -- lite jobb for egen del også, men det koster naturlig nok litt mer enn å fikse selv. Jeg brukte aa for å -- står helt tilsvarende på selve visumet. Bare å fylle ut før du printer. Så sant du ikke har gjort noe voldsomt rart som skal gjøre det vanskelig å få visum og begynner tidlig nok kan jeg ikke se noen grunn til at det ikke skal ordne seg. Jeg ville dratt også om du har kort tid -- om du kan ta noen dager ekstra og få med deg St Petersburg også er det neppe dumt. Moskva er en artig by! Om du vil forberede deg litt kan du f.eks. kikke litt på det kyrilliske alfabetet, praktisk å ha en viss kjennskap til før du lander. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Da har jeg bestilt turen og visumsøknad levert i dag på ambassaden. Hyggelig personell var det også der. Så jeg ser frem til det. Det ble 28-31 oktober. Heldigvis følger Russland våre sommertidsregler har jeg funnet ut. Endret 5. oktober 2010 av William_S Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Hyggelig! Post en trip-report når du kommer tilbake da. Flyr du Aeroflot eller Austrian? Lenke til kommentar
William_S Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 (endret) Hyggelig! Post en trip-report når du kommer tilbake da. Flyr du Aeroflot eller Austrian? Aeroflot gitt. På Austrian osv vet man jo hva man får, så må jo teste Aeroflot når man først skal dit. Hehe. Endret 6. oktober 2010 av William_S Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Gled deg! Får håpe det er et riktig gammalt sovjet-fly da! Husker når jeg fløy Moskva - Alger på nittitallet. En dame bak meg hadde med seg en høne, flight attendants drakk vodka og glemte å ta inn matbrettene +++. Beste flighten! Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 (endret) Gled deg! Får håpe det er et riktig gammalt sovjet-fly da! Husker når jeg fløy Moskva - Alger på nittitallet. En dame bak meg hadde med seg en høne, flight attendants drakk vodka og glemte å ta inn matbrettene +++. Beste flighten! Aeroflot har faset ut alle Tupolevene. De har noen få Ilyshuin igjen som de bruker på noen langruter. De flyr bare Airbus på kortrutene, f.eks OSL-SVO. For å oppleve noe russisk flymatriell må du fly innenriks i Russland, og med små russiske flyselskaper. Endret 6. oktober 2010 av Glenn Lenke til kommentar
William_S Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 Nei det blir nok noe så lite spennende som Airbus 319 OSL-SVO. Skal man fly noe mer spennende må man som sagt fly et mindre russisk flyselskap eller Air Koryo... Hehe. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 30. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2010 Da har jeg vaert i Moskva siden torsdag og jeg reise hjem i morra. Makan til overprisa by skal man lete lenge etter og da tenker jeg saerlig pa kafeer/restauranter. Her ligger prisnivaet opp i mot det norske. En pakke sigaretter er billigere enn en 1/2 liter Cola. Det sier sitt. Selv betalte jeg i dag 250 rubler for en ol pa bar noe som er ca 50 kroner. En Cola fra en bod kostet 50 rubler noe som er 10 NOK. Sigaretter var 10 rubler billigere... Skal man pa billigsted i Ost Europa bor man tenke pa andre steder enn Moskva. Krakow feks. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Moskva er jo kjent som en av verdens dyreste byer å bo i. Topp tre er jo Oslo, Moskva og Tokyo. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Moskva er ikke utpreget billig, men om en unngår de verste turistfellene (og tilsvarende feller for oligarker ...) opplevde i alle fall jeg prisnivået som langt mer moderat enn noen norsk by kan vise til. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 (endret) Prisene i Moskva er drevet opp av oligarker ja. Her har du f.eks Ostozhenka district hvor den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen ligger godt over 120,000NOK Endret 30. oktober 2010 av Mchansern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå