Clown Zombie Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Hei Er på utkikk etter et nytt skjermkort. Spesifikkasjonen på min pc i dag er som følger: HK: Asus Maximus 2 Formula PSU: MIST 650W CPU: E8400 GPU: XFX GeForce GTX 260 Black Edition HDD: Samsung HD403LJ 400GB ~ Står oppført med 372GB i windows RAM: 4GB Crucial Budsjett: Budsjettet mitt er ganske bra, jeg kan kjøpe det råeste uten noen problem, men vil gjerne ha et kort som ikke bråker så mye, eller trenger strengere krav iht de andre komponentene jeg har i dag. Jeg ser ofte etter produkter som ligger midt på treet, eller et hakkk under "top notch". GPU: Jeg har lest en del rundt om hvordan skjermkort som leder ann på markedet i dag, men er ikke sikker på hvordan jeg skal velge. ATI eller Nvidia? Har lest mange artikkler og tester hvor ATI sitt HD5870 slår Nvidia sitt GTX470. Er det noen som har gode erfaringer rundt disse kortene? Hvilken produsent er verdt å satse på? Vil også nevne at jeg har hatt store problemer med GTX260 i en god stund nå. viften kan ikke stå på auto i alle spill. Hvis jeg skal spille L4D2 må jeg altid skru viften manuellt opp til 65 - 70%. Lar jeg den stå på auto går den ikke opp etter behov, og kræsjer maskinen fullstending. Skjermen viser alle slags farger, ofte mye rosa og grønt. Må slå av og på maskinen for å komme ut av problemet og tilbake til windows. Har testet mange løsninger, ingen ser ut til å fungere. Virker som om at det er lite av de nye skjermkortene til Nvidia på det norske markedet? Har for det meste sett på komplett, netstop og mpx. Ser også at XFX ikke selger de nye fermi kortene. Håper noen kan kommer med noen innspill, råd og tips :> - takk Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Jeg kjøpte meg akkurat nytt skjermkort selv, gikk fra GeForce 8800GT i SLI til Radeon 5970. Ble positivt overrasket over hvor stillegående kortet er selv under høy last uten å bli særlig varmt. Viften på kortet er satt til 30% stock og når jeg spiller så ligger temp på rundt 60-70. Dersom jeg skrur opp viften litt synker tempen betraktelig med dertil økt lydnivå. Så jeg føler at for øyeblikket ligger temp / støynivå ratioen på et akseptabelt nivå. Jeg gjorde litt research før jeg kjøpte og kom frem til at Radeon 5XXX serien var best for meg siden de yter meget bra, bråker lite og går ikke så veldig varme kontra Fermi som yter noe bedre men bråker betraktelig mer og kan ha bijobb som vannkoker. Dersom du vil ligge litt under top notch kan du kikke på 5870 i stedet for 5970. Eller noen av entusiast kortene så som Matrix kortet til Asus, men da er du nesten oppe i prisen av en 5970 som vil yte meget mye bedre. IMHO ... er ikke money en issue, kjøp 5970 ... vil du spare litt, kjøp 5870. My 2 cent Lenke til kommentar
Clown Zombie Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Takk for svar. Har sett litt på det kortet også. Det virker veldig stort, må nesten undersøke om det kan passe i kabinettet. Har tidliger hatt et ATI kort, men det ga bare problemer, fungerte ikke i det hele tatt. Skal lese litt mer om kortet, så får jeg vurdere det litt ut i fra hva jeg finner. Hvilket merke kjøpte du? Lenke til kommentar
Clown Zombie Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Hva er å foretrekke over et XFX HD5870 1GB? Hvorfor er GTX460 så billig? Ser på enkelte plasser at de bare koster 1850,- hvorfor? Lenke til kommentar
Atherius Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Gtx 460 er et veldig bra skjermkort i forhold til prisen du betaler. Og viss et kort ikke er nok, kan du alltids kjøpe et til og kjøre i SLI. Vil da være nesten like bra som et HD 5970 i mange spill. Lenke til kommentar
Clown Zombie Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Ja har sett en del artikkler på det på, synd mitt hovedkort ikke støtte SLI. Tom's hardware har en fin artikkel på skjermkort for tiden. Tom's Hardware article Jeg tror jeg nå står over valget mellom HD5870 eller et GTX470... Noen som har pros and cons? Endret 15. august 2010 av Clown Zombie Lenke til kommentar
Clown Zombie Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Jeg snuser litt på EVGA GTX470 Super Clocked, noen andre som har dette og kan dele litt erfaringer? EVGA GeForce GTX 470 1280MB "Superclocked" Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Ville kjøpt 5870,trekker mindre strøm,kjøligere og mye mindre støy Lenke til kommentar
Clown Zombie Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Hm... Har lest en del tester av gtx470 nå og de fleste sier det ikke støyer så mye. Har ikke hatt så god erfaring med ATI, i tillegg er det litt dyrere enn GTX470. Litt usikker, decisions, decisions... EVGA GTX470 Superclocked Lenke til kommentar
Heavy Sandwich Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Slenger meg på de som sier 5870 her, synes du bør gå for det. Det trekker mindre støm, er kjøligere og yter omtrent likt om ikke bedre i noen tester Lenke til kommentar
Roadrunner94 Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 hvis du ska l ha noe bra så er GTX 480 tingen, det at dem sier det blir varmt ja det blir litt varmt men det bråker ikke, jeg sammenlinget ny pcen og gammel pcen og gammel pcen va ei bråkebøtte i forhold til ny pcen min, og støyen vil ikke plage deg når du setter å spiller me lyd Lenke til kommentar
Clown Zombie Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Nice feedback. Tror jeg kanskje kan rette kjøpet etter hvilke spill jeg kommer til å spille. Det vil nok mest gå i SC2, L4D2, WOW og D3. HD5870 ser veldig bra ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå