McGrath Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Hei! Jeg kjøpte for en uke siden en laptop på Lefdal, Dell Studio XPS, og er relativt misfornøyd med kjøpet. Selve laptopen virker veldig bra hardware messing, but varmen den genererer er helt sinnsvak. Det må ligge en produksjonsfeil et sted trur jeg. Selve skjermen sperrer for vifta (som er veldig liten) når du har den oppe, så laptopen når jo en gazillion grader på kort tid. Når du kjører video, spill, noe som helst så starter vifta (og grafikkkortet trur jeg) å gå bananas. Mousepaden, hele tastaturet blir drit varmt, og pc'n begynner å lagge, mega FPS drops osv. Jeg har også lest en del på nettet at mange med samme pc sliter med det samme, og etter hvert kan jeg forvente misfarging på skjermen etc. Det er hovedsaklig 2 spørsmål jeg har. Kan jeg klage på varen? Hvis jeg kan klage, har jeg rett på penger eller et annet tilsvarende produkt? Takk for eventuelle svar McG Lenke til kommentar
Shazame15 Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Kjøpte du PCen i en fysisk butikk eller over nett? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 TS kjøpte laptoppen for en uke siden, så uansett så kan han sende den tilbake der han kjøpte den og heve kjøpet. Om han kjøpte den i en fysisk butikk så blir det bare enda lettere. Lenke til kommentar
McGrath Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Jeg kjøpte dessverre i butikk (Lefdal i Oslo). Derfor jeg er så usikker på hva jeg kan gjøre. Det er jo helt opplagt at laptopen ikke fungerer som den skal når den går så varm, men er liksom vanskelig å dokumentere FPS drops osv. Det er bare 5-6 dager siden jeg kjøpte. Har kassen + alt annet. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Du kjøpte den hos Lefdal, de har 30 dagers returrett. Bare pakk den ned igjen, dra tilbake, lever den og få pengene tilbake. Endret 15. august 2010 av fUsiOn Lenke til kommentar
McGrath Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Har dem virkelig 30 dager returrett? Dæven dette gjorde meg i bra humør Tusen takk for hjelpa! Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 30 dagers returrett Hos Lefdal kan du returnere en komplett vare innen 30 dager fra du har mottatt varen. Blir du ikke fornøyd vil du få alle pengene tilbake eller anledning til å bytte til et annet produkt! Returretten gjelder ikke for mobiltelefoner og varer solgt med abonnement, samt spill, film og programvare med brutt emballasje. Husk å ta med kvittering! Lenke til kommentar
TEE Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 TS kjøpte laptoppen for en uke siden, så uansett så kan han sende den tilbake der han kjøpte den og heve kjøpet. Om han kjøpte den i en fysisk butikk så blir det bare enda lettere. Ehm.... Prøv igjen. Lenke til kommentar
Bjørn Gel Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 30 dagers returrett Hos Lefdal kan du returnere en komplett vare innen 30 dager fra du har mottatt varen. Blir du ikke fornøyd vil du få alle pengene tilbake eller anledning til å bytte til et annet produkt! Returretten gjelder ikke for mobiltelefoner og varer solgt med abonnement, samt spill, film og programvare med brutt emballasje. Husk å ta med kvittering! Hei, et part spørsmål. Gjelder denne 30 dagers returen både nettbutikk og i vanlig butikk? Noen som vet hvordan den fungerer i praksiss. F.eks. hvis du kjøper en laptopp på lefdal, bruker den i 2 uker , installerer programvare etc, for å så finne ut at denne pcn ikke sto til forventingene. Kan du da levere den tilbake å få hele kjøpesummen refundert? Høres litt for godt ut til å være sant.. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) 30 dagers returrett Hos Lefdal kan du returnere en komplett vare innen 30 dager fra du har mottatt varen. Blir du ikke fornøyd vil du få alle pengene tilbake eller anledning til å bytte til et annet produkt! Returretten gjelder ikke for mobiltelefoner og varer solgt med abonnement, samt spill, film og programvare med brutt emballasje. Husk å ta med kvittering! Hei, et part spørsmål. Gjelder denne 30 dagers returen både nettbutikk og i vanlig butikk? Noen som vet hvordan den fungerer i praksiss. F.eks. hvis du kjøper en laptopp på lefdal, bruker den i 2 uker , installerer programvare etc, for å så finne ut at denne pcn ikke sto til forventingene. Kan du da levere den tilbake å få hele kjøpesummen refundert? Høres litt for godt ut til å være sant.. Jeg vil presisere at du må holde tungen bent i munnen i forhold til hva lovverket gir deg av rettigheter og hva butikken gir av ekstra rettigheter. Angrerett gjelder kun ved fjernkjøp (som nettbutikk) og er 14 dager fra lavering. Dette gjelder IKKE ved kjøp over disk. Da har du i utgangspunktet ingen beskyttelse fra lovens side hvis du bare er generellt misfornøyd med produktet (at det ikke er dirkete defekt med andre ord). Lefdal opererer dog med 30 dager returrett. Dette er noe butikken har bestemmt å gi som en "garanti" på eget initiativ, og er ikke lovpålagt. Dette gjelder så langt jeg vet ved kjøper over disk fra Lefdal. Her er det de selv skriver om kreavene for å bruke denne retrretten: http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-lefdal-Site/no_NO/-/NOK/CC_ViewPagelet-Start?PageletUUID=e58KeQuvObcAAAEorfNu8s91 "Hos Lefdal kan du returnere en komplett vare innen 30 dager fra du har mottatt varen. Blir du ikke fornøyd vil du få alle pengene tilbake eller anledning til å bytte til et annet produkt! Returretten gjelder ikke for mobiltelefoner og varer solgt med abonnement, samt spill, film og programvare med brutt emballasje. Husk å ta med kvittering!" Utifra denne definisjonen vil jeg tro at du skal ha mulighet for å benyte returretten i ditt tilfelle. De vil relativt enkelt kunne gjenopprette maskinen tilbake til original tilstand med en recovery CD uansett, så fra et teknisk standpunkt er det ikke noe problem at du har brukt maskinen. Du får nesten ta kontakt og snakke med dem. Dette er sikkert ikke noen unik situasjon. TIPS: ta med deg en utskrift av denne definisjonen av returretten når du snakker med dem i butikken. Om du krangler på det, så er det beste forsvaret du har å kunne peke på definisjonenen og si at ditt tilfelle ikke er dekket av de unntakene som nevnes i regelen. Har du ingenting konkret å peke til om de krangler så er det ofte mye vanskeligere å komme frem med saken. For håpentligvis blir det ikke et problem for deg -Stigma Endret 15. august 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Jeg tror imidlertid de kan kreve et gebyr for tilbakestilling av PC til fabrikkstandard. Mulig du slipper det om du gjør dette selv først? (Hvis mulig da). Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Jeg tror imidlertid de kan kreve et gebyr for tilbakestilling av PC til fabrikkstandard. Mulig du slipper det om du gjør dette selv først? (Hvis mulig da). Det er mulig. hvis man har en recovery disk som man kan bruke annbefaler jeg selvfølglelig at man bruer denne før retur, men hvis ikke det er mulig så er det egentlig bare å påpeke at det står ingenting om sike gebyr i deres egen beskrivelse av returretten. Det burde gi et relativt godt forfeste for å kunne kreve oppheving av kjøp eller bytte av modell uten kostnad. -Stigma Lenke til kommentar
branick Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Jeg tror imidlertid de kan kreve et gebyr for tilbakestilling av PC til fabrikkstandard. Mulig du slipper det om du gjør dette selv først? (Hvis mulig da). De kunne ha gjort det, men de gjør det ikke hilsen ansatt i et slikt varehus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå