Tullballj Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 I går når jeg skulle slå på datamaskinen kom jeg ikke inn i Linux Mint 8. Jeg får opp grub, velger linux mint i menyen, mint logen kommer opp, det kommer opp at den sjekker også kommer den til 10-12 prosent også kommer dette skjermbildet opp: Videre kommer jeg ikke, bare klør meg i hodet. Jeg har lyst å kunne fortsatt bruke mint, men jeg har en aspire one uten cd-stasjon, så jeg kan ikke kjøre cd. Lenke til kommentar
Psy Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Problemet vet jeg ingenting om, men du kan vel installere hvilken som helst Linux distribusjon fra minnepinne om du bruker f.eks http://www.linuxliveusb.com/ Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Hva hender etter intasting av root passord? Hva hender etter å trykke ctrl+D? Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Hva hender etter intasting av root passord? Hva hender etter å trykke ctrl+D? Når jeg trykket inn root passordet så kom det reinsdyret fram også navnet på laptoppen som vist nederst på bildet. Når jeg trykket ctrl og D så kom mint logoen fram slik som med oppstart i 2 sekunder også kom den tilbake på at jeg skulle trykke ctrl + d. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Står jo ganske klart i feilmeldingen at root-filsystemet på /dev/sda5 er korrupt. Ditt beste håp er å taste root-passordet for vedlikehold, og kjøre "fsck /dev/sda5" og håpe på det beste. Håper du har backup hvis det var noe viktig på den. Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Det står i feilmeldingene at superblocken har blitt skrevet til en gang i fremtiden, noe som tyder på at du har mountet disken i et annet operativsystem eller skiftet på tidsinstillingene i OSet du sist bruke eller i BIOS. Eller kanskje du har gjort en hard-reset (holdt inne avknappen). fsck ble avsluttet med status 4. Noe som man sier er 4 - File system errors left uncorrectedNoe som betyr at du må kjøre fsck manuelt på /dev/sda5 etter å skrevet inn root passordet. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 ok, hva skriver jeg inn i kommandolinjen da? Skriver jeg: /dev/sda5 eller skriver jeg fsck/dev/sda5? Når jeg skrev det siste så kom det bare "No such file or directory". Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Du skriver "fsck /dev/sda5", som jeg skrev et par poster opp. Legg merke til mellomrommet mellom "fsck" og "/dev/sda5". Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Det kommer bare "No such file or directory" når jeg skriver inn de kommandoene =( Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Det kan være at du må kjøre fsck med sin fulle filsti, altså /sbin/fsck /dev/sda5 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Det gikk med å skrive mellomrom og hele stien, tusen takk alle sammen. =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå